käyttöTesti

60 000 km | Ford Mondeo Wagon 1,5 TDCi Econetic Titanium Business

käyttöTesti

60 000 km | Ford Mondeo Wagon 1,5 TDCi Econetic Titanium Business

Taloudellisuuden ehdoilla

Ford Mondeon Econetic-malli tarjoaa teknisten tietojensa perusteella ison auton tilat ja pienen auton kulutuksen. Päätimme selvittää käyttötestin keinoin, miten hyvin lupaukset toteutuvat käytännössä.

Täysin uusiutunut Ford Mondeo tuli markkinoillemme vuoden 2014 lopulla ja kisasi tiukasti Vuoden Auto Suomessa 2015 -tittelistä.

Käyttötestiin Mondeo otettiin viime vuoden kesällä. Testiin valittiin suosittu farmarimallinen kori, ja siihen uusi 1,5 litran versio tutusta nelisylinterisestä dieselmoottorista. Vaihteiston suhteen ei ollut valinnanvaraa, sillä tämän moottorin jatkoksi oli tarjolla vain käsivalintainen vaihteisto. Sitä vastoin kahdesta saatavilla olevasta mallista valitsimme Econetic-version, jonka ilmoitetut kulutuslukemat ovat hieman normaalia versiota alemmat.

Varustetasossa ei tingitty, vaan se on kyseiselle mallille paras eli Titanium Business. Kaiken kattava sekään ei ollut, joten mukaan otettiin Winter Pack, joka sisältää ohjauspyörän ja takaistuimen lämmityksen sekä 220 voltin pistorasian. Muita lisävarusteita ovat Active CityStop -automaattijarrutus, sähkötoiminen takaluukku, tavaratilan suojaverkko ja täysikokoinen varapyörä. Käyttökokemusten perusteella lisävarustelistaan olisi voinut lisätä vielä muutaman ruksin, jotta varustelu olisi paremmin vastannut auton kokoluokkaa.

Käyttötestiin tullessaan Mondeo maksoi 34 007 euroa ja mainituilla lisävarusteilla 36 520 euroa. Tällä hetkellä perushinta on noussut 35 306 euroon, mutta lisävarusteiden hinnat ovat säilyneet ennallaan. Perusversion vapaan autoedun arvo tällä hetkellä on 710 euroa kuukaudessa ja käyttöedun 545 euroa.

KÄYTTÖKERTOMUS

Ford Mondeo tuli käyttötestiin 12.8.2015 ja aloitti testitaipaleensa välittömästi käyttötuntimittarin asennuksen ja alkumittausten jälkeen. Kilometrejä kertyi nopeaan tahtiin ja varsinainen testi päättyi 20.9.2016.

Testin aikana auto tankattiin 76 kertaa ja ajopäiväkirjaan teki merkintöjä 16 henkilöä. Mondeo sai kiitosta ajettavuudesta, ajoasennosta, tiloista ja vaimeasta melutasosta. Moitteita tuli lämmityslaitteen toiminnasta, moottorin alaväännöstä yhdistettynä pitkiin välityksiin ja kaukovalojen tehosta.

Vikoja, jotka olisivat vaatineet ylimääräistä korjaamokäyntiä, ei esiintynyt. Näin ollen auto kävi korjaamolla vain huolloissa nykyaikaisen harvaan tahtiin 30 000 km välein.

Tilat ja ergonomia

Kuljettajan paikalla kaikki on hyvin, ja istuimen muotoilu ja säädöt koettiin pääsääntöisesti toimiviksi. Tilaa on hyvin myös matkustajille. Tavaratila on kuitenkin odotettua niukempi, ja mittausten mukaan jopa viisiovista versiota pienempi suojaverhon alle kuormattuna. Monikäyttöisyys ja mahdollisuus kuormata kattoon saakka parantavat kuljetuskykyä tarvittaessa.

Mondeon käyttöliittymät on jaettu kahteen osaan, suureen kosketusnäyttöön kojelaudassa ja ohjauspyörän painikkeista hoidettavaan näyttöön mittaristossa. Kahtiajakoisuus vaatii hieman totuttelua. Toiminnaltaan liittymiä voi pitää tavanomaisina, ja valtaosa toiminnoista hoituu ilman ohjekirjaan turvautumista. Vanhemmat ikänäköä potevat kuljettajat toivoivat näyttöihin suurikokoisempia tekstejä.

Lämmityslaitteen säädöt hoituvat sekä perinteisistä kytkimistä että kosketusnäytön valikosta. Sama pätee myös tuulilasin ja takalasinlämmittimen sekä istuinlämmittimien käyttöön. Sitä vastoin lisävarusteinen ohjauspyörän lämmitys toimii vain näytön valikosta.

Ajettavuus

Dieselmoottori on auton kokoon nähden sekä iskutilavuudeltaan että teholtaan (88 kW) pienehkö. Kun tähän vielä yhdistetään sangen pitkät voimansiirron välitykset, vaatii taajama-ajo aktiivista vaihteiden käyttöä ja totuttelua. Lähdössä auton sammuttaa helposti. Kadunkulmissa ja hidastuksissa on käytettävä pykälää pienempää vaihdetta kuin mihin on tottunut.

Maantievauhdeissa välityksistä ei ole samanlaista haittaa, ja auto kulkee muun liikenteen tahdissa. Ohituksiin on valmistauduttava ja osattava valita tarvittaessa pienempi vaihde. Näistä lähtökohdista suorituskyky ei ole kovin urheilullinen, ja etenkin kuormattuna voimavarojen rajallisuus on hyvä pitää mielessä.

Pitkien välitysten etu tuli esiin ajotietokoneen kulutuslukemien myötä. Ne olivat pieniä mutta eivät kuitenkaan ilmoitettujen EU-kulutusten veroisia. Tyypilliseen tapaan ajotietokoneen näyttö oli muutaman desin verran optimistinen verrattuna tankkauksista laskettuihin kulutuksiin. Kulutusnäytön tärkein tehtävä on mahdollistaa taloudellisen ajamisen opettelu ja myös ajotavan tarkkailu kulutuslukemien perusteella.

Suuntavakaudessa ei ole ongelmia, ja ohjaustunto on hyvä. Joissain tilanteissa ohjauspyörää tosin joutuu kääntämään varsin voimakkaasti sivutuulta tai uraa vasten.

Jousitus on onnistunut kompromissi kuorman kannon ja mukavuuden välillä. Oma positiivinen vaikutuksensa asiaan on nykyautoksi varsin korkealla rengasprofiililla.

Varusteet

Ensisilmäyksellä varustelu vaikutti täydelliseltä, mutta matkan varrella esiin tuli tämän luokan autoksi muutamia puutteita, jotka olisi pitänyt huomioida tilausvaiheessa. Yksi tällaisista oli kuolleen kulman varoitusjärjestelmä. Toinen oli älyavaimeen liittyvä avaimeton keskuslukitus vakiona olevan avaimettoman käynnistyksen kaveriksi. Jotkut kuljettajat kaipasivat myös älykästä vakionopeudensäädintä.

Kiitosta sai valoautomatiikka, joka hoitaa valojen kytkemisen päivävaloilta ajovaloille ja tarvittaessa edelleen kaukovaloille. Itse kaukovalot eivät kiitoksia ansaitse, sillä niiden kantama on surkean lyhyt. Lähivaloteho on onneksi kiitettävä. Kaukovaloja voi halutessaan parantaa lisävaloilla, toisin kuin lähivaloja.

Pysäköintiautomatiikka, peruutuskamera ja pysäköintitutkat kuuluvat varustukseen. Peruutuskamera likaantuu helposti ja kuvasta tulee samea, jolloin sen hyöty jää vähäiseksi. Linssi vaatisi pesurin tai kameran pitäisi nousta esiin vasta peruutusvaihde kytkettäessä.

Autoon on mahdollista ohjelmoida avaimeen toimintoja tai oikeammin toimintojen rajauksia MyKey-järjestelmän puitteissa. Esimerkiksi suurinta ajonopeutta tai audiojärjestelmän äänenvoimakkuutta voi rajoittaa, tai estää kaistavahdin poiskytkennän. Testin yhteydessä emme katsoneet tarpeelliseksi käyttää näitä toimintoja, mutta niille voi olla käyttöä perheen nuorison ajaessa autoa.

Lämmitys ja ilmastointi

Ford Mondeon dieselmalleissa on vakiona polttoainetoiminen lisälämmitin, joka käynnistyy moottorin käynnistyksen yhteydessä. Ennakkolämmittämisen mahdollistava ajastin on tilattava lisävarusteena.

Pakkasilla polttoainesäiliö kannattaa pitää täynnä, sillä lisälämmitin ei käynnisty, jos tankki on lähes tyhjä. Rajaksi ilmoitetaan noin 8 litraa, mikä vastaa ajotietokoneen toimintamatkana 150–170 kilometriä.

Ilman lisälämmitintä auto lämpiää hitaasti ja matkan teko on pitkään kylmää. Ajotietokone näyttää myös pelkän lisälämmittimen kulutuksen, mikä selvisi, kun sammutusautomatiikka pysäytti haalean moottorin liikennevaloissa ja lisälämmitin jäi toimimaan.

Poikkeuksellisesti jouduimme tekemään lämmityslaitteen loppumittauksen viisi astetta normaalia lämpimämmässä. Nyt laboratoriossa oli kokeen aikana pakkasta 15 astetta. Mondeo ei nimittäin lähtenyt käyntiin yleensä käytetyssä -20 asteen lämpötilasta, vaikka auto oli tankattu Neste Pro -dieselillä.

Moottori lämpiää Fordissa tavanomaisesti, sillä vertailussa aikaisempiin käyttötesteihin on syytä muistaa, että autossa on lisälämmitin. Viiden minuutin ajon jälkeen moottorin jäädytysneste oli lämminnyt 55 asteeseen. Noin 13 minuutin jälkeen lämmönnousu pysähtyi 75 asteen tasolle. Ohjaamo lämpisi hyvin. Plussan puolelle matkustamon keskilämpötila nousi seitsemän minuutin ajon jälkeen.

Koko käyttötestin ajan ohjaamoa vaivasi epätasainen lämmöntuotto. Se on saamiemme palautteiden valossa tavallinen ongelma Mondeoissa ja myös joissakin muissa Fordin malleissa. Ongelmaa yritettiin korjata viimeisessä huollossa ja sen yhteydessä varatulla ylimääräisellä huoltokäynnillä.

Lopputulos ei kuitenkaan ollut toivottu, vaan epätasaisuus jatkuu. Yksi syy lämmön vaihteluun on tuulilasille ja etusivulaseille suuntautuva voimakas puhallus, jonka lämpötila muuttuu todella runsaasti suuntaan jos toiseen.

Huollot ja renkaat

Mondeon huoltoväli on 30 000 kilometriä. Huoltojen välillä ei tarvinnut lisätä öljyä tai tehdä muitakaan korjauksia, joten käyttötestiin sisältyi vain kaksi korjaamokäyntiä.

Huoltokuluiksi muodostui 1,39 €/100 km, joka on auton kokoluokka huomioiden kohtuullinen, joskaan ei poikkeuksellisen edullinen. Fordin 16-tuumainen rengaskoko on nykyautoksi maltillinen ja näkyy mukavuustekijöiden lisäksi myös edullisimpina rengaskuluina. Ensiasennusrenkaat olivat Michelin Green X Energy Saver ja talvirenkaiksi valitsimme Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat.

Molempien rengassarjojen kuluma suhteessa ajomäärään oli hyvin kohtuullinen. Rengaskuluiksi käyttötestin aikana kertyi 0,81 €/100 km.

Ylläpitokustannukset

Koko testin keskimääräinen polttoaineenkulutus oli maltillinen 5,5 l/100 km, mutta se jäi kuitenkin merkittävästi valmistajan ilmoittamista lukemista. Hyvä verrokki Mondeon kulutukselle on Škoda Octavia Combi 1,6 TDI parin vuoden takaa (TM 2/15), jonka käyttötestin keskikulutus oli noin desilitran korkeampi.

Vakuutuskulut ovat auton kokoon ja kilpailijoihin verrattuna varsin matalat. Vakuutusmaksut on laskettu aikaisempien käyttötestien ja vertailuiden tapaan 40-vuotiaan pääkaupunkiseudulla asuvan miehen mukaan täysillä 70 prosentin bonuksilla.

Ford Mondeon käyttötestikuluiksi muodostui 14,40 €/100 km, josta selvästi yli puolet tulee polttoainekuluista ja käyttövoimaverosta. Myös kokonaiskulut ovat auton kokoluokka huomioiden maltillisella tasolla.

Kokonaiskuluihin lasketaan mukaan auton arvon aleneminen ja sidotun pääoman korko kolmelta vuodelta. Auton hinta-arvion kolme vuotta vanhalle ja 60 000 kilometriä ajetulle autolle käyttötestiautoa vastaavilla varusteilla on toimittanut Autovista Oy. Kokonaiskuluksi muodostui sen perusteella 37,40 €/100 km, joista lähes kaksi kolmasosaa on auton pääomakuluja.

LOPPUKUNTO

Mondeon maalipinta on säilyttänyt värinsä ja kiitonsa pääosin hyvin. Konepellin etureunassa on useita isoja maalin lohkeamia. Se on sinänsä erikoista, koska pari senttiä alempana puskurissa ei näy mitään jälkiä. Vastaavia isoja lohkeamia on myös ylempänä konepellissä, mutta harvempina. Myös katon etureunassa tuulilasin yläpuolella sekä siellä täällä muuallakin korin maalipinnassa on pieniä lohkeamia ja jälkiä.

Peilien kotelot ovat haalistuneet selvästi muuhun koriin verrattuna. Takaluukun kannessa takalasin alapuolella on useita painaumia.

Helmat ovat pääosin siistissä kunnossa. Renkaiden nostamat kivisuihkut ovat rikkoneet hieman maalipintaa molempien eturenkaiden takaa metallisesta lokasuojasta, sillä etu- tai takarenkaiden takana ei ole roiskeläppiä.

Ovet istuvat koriin moitteetta. Takareunat on porrastettu aavistuksen koholle, mikä suojaa takana olevan pinnan kulmaa ja vähentää suhinoita. Etuovien karmit ovat siistit, mutta molempien takaovien takareunan tiivisteet ovat hanganneet maalipintaan jäljen. Vuosien saatossa ja kilometrien karttuessa ongelmia saattaa syntyä, jos maalipinta kuluu kokonaan puhki.

Takaluukun sovitus on selvästi pielessä. Luukku on usean millin verran oikealla, mutta huollon yhteydessä todettiin, ettei keskittäminen ole mahdollista. Toiminnallisia ongelmia epätarkkuudesta ei ole syntynyt, mutta se antaa läheltä katsottuna kyseenalaisen vaikutelman auton laadusta.

Umpiot ovat samentuneet kiveniskemien vuoksi tasaisesti joka kohdasta, mutta eivät poikkeuksellisesti. Valotehossa ei ole juurikaan eroa alku- ja loppumittauksen välillä.

Lämmitettävässä tuulilasissa on paljon pieniä kiveniskemiä ja muutama pahempi lohkeama. Mikään niistä ei kuitenkaan ole lähtenyt etenemään halkeamaksi asti.

Sisätilat

Etuistuimien verhoilu on uudenveroisessa kunnossa. Kovemmalla käytöllä olleessa kuljettajan istuimessa pehmustus ja toppaukset ovat edelleen asialliset, joskin istuinosan vasen sivuttaistuki on aavistuksen oikeata pehmeämpi. Kaikki istuimen säädöt toimivat kuin uutenakin. Etumatkustajan istuin on uuden veroinen.

Myös takaistuimen verhoilu on siisti. Isofix-kiinnikkeet ovat hyvin esillä, ja istuinverhoilu on suojattu jokaisen kiinnikkeen alta erillisellä muovisuojalla, joka suojaa verhoilua istuimen kiinnikkeen teräviltä kulmilta etenkin istuinta kiinnitettäessä.

Kaikissa jalkatiloissa on kangasmatot, jotka ovat kestäneet kulutusta hyvin. Kaikki ovet ja niiden verhoilut ovat sisältä hyvässä kunnossa. Samaa voi sanoa myös tavaratilasta, joka on vuorattu kauttaaltaan kankaalla.

Alusta ja voimalinja

Alustassa on kaikki kunnossa auton purkuhetkellä. Pohja on suojattu kokonaan muovisuojin, jotka ovat säilyneet hyvin ehjänä. Ruostetta ei näy missään, ja tukivarret ja nivelet ovat kunnossa. Jousitus on toiminut ajossa asiallisesti testin loppuun asti. Myös iskunvaimennintestin tulos tukee tätä. Jarrutestissä etupyörien jarruvoimissa on pieni heitto oikean ja vasemman välillä, mutta muuten jarrut ovat hyvässä kunnossa.

Fordin moottori on alumiinisella sylinteriryhmällä varustettu 1,5-litrainen dieselmoottori, jonka osissa on FoMoCo-tekstin lisäksi myös Peugeotin ja Citroënin logot. Saman moottorin voi siis löytää myös näiden ranskalaisautojen keulalta. Moottori on tekniikaltaan perinteinen, sillä siinä on sylinteriä kohden vain kaksi venttiiliä, joita käyttää yksi nokka-akseli.

Vaikka itse perusmoottori on yksinkertainen, ovat moottorin lisälaitteet Euro 6 -päästövaatimusten takia uusinta, mitä tarjolla on. Turboahdin on varustettu säätyvillä turbiinin johdesiivillä ja moottorissa on jäähdytetty pakokaasujen takaisinkierrätys. Niskalenkki pakokaasupäästöistä on otettu pakoputkistoon liittyvien hiukkassuodattimen ja varastoivan NOx-katalysaattorin avulla.

Dieselhiukkassuodattimet ovat yleistyneet viimeisen viiden vuoden aikana nopeasti, mutta typen oksidien päästöjä vähentävät NOx-katalysaattorit ovat ilmestyneet vasta parin viime vuoden aikana juuri Euro 6 –päästönormin myötä. Silloin typenoksidien raja-arvot putosivat alle puoleen aikaisemmasta, mikä vaatii useimmiten pakokaasujen jälkikäsittelyä pakoputkistossa. Ford on valinnut Mondeoon monimutkaisemman ureaa lisäaineena käyttävän SCR-järjestelmän sijaan varastoivan NOx-katalysaattorin, joka pakokaasujen happipitoisuuden ollessa dieselmoottorille tyypillisesti suuri, varastoi typenoksidit. Aika-ajoin pakokaasujen seossuhde säädetään jälkiruiskutuksen avulla rikkaalle, jolloin typen oksidit vapautuvat ja pelkistyvät vaarattomaksi typeksi ja hapeksi.

Järjestelmä ei näyttänyt toimivan aiotusti käyttötestin lopulla tehdyssä päästökokeessa. Mitatut NOx-päästöt olivat monikertaiset normin raja-arvoihin nähden. Tämä nosti myös yhteenlasketut HC+NOx-päästöt yli raja-arvon, vaikka HC-päästö pysyikin kurissa. Muilta osin päästöt olivat kunnossa.

Arvailtavaksi jää, mikä vaikutus kohonneisiin päästöihin on ollut viimeisessä huollossa vioittuneella turbon säätöletkulla ja siitä johtuvalla poikkeavalla ahtopaineella. Tämä on myös voinut vaikuttaa testin päätteeksi mitattuihin ohituskiihtyvyysarvoihin, jotka olivat alussa mitattuja huonompia.

Koska monimutkaiset lisälaitteet vaativat myös monimutkaista anturointia, on itse perusmoottori johdinten ja lisälaitteiden muodostaman sekamelskan keskellä. Siksi moottorin irrotus autosta ja purkaminen vei runsaasti aikaa. Kun moottori oli lopulta saatu purettua ja mitattua, se osoittautui kunnoltaan moitteettomaksi. Sylinterit olivat pyöreitä ja keskenään saman kokoisia. Samoin männät olivat täysin kulumattomia ja niissä oleva liukupinnoite kuin uusi.

Laakereissa voi havaita kovan sylinteripaineen ja painavien mäntien aikaansaamien hitausvoimien aiheuttamaa lievää kiillottumaa, mutta minkäänlaisia vaurioita ei ollut. Kiillottumat kielivät kuitenkin siitä, että laakerit joutuvat pienitilavuuksisessa ja voimakkaasti ahdetussa dieselmoottorissa koville. Suurta tehoa ei aikaansaada korkean pyörintänopeuden vaan suuren vääntömomentin ja sen myötä korkean sylinteripaineen avulla. Tämä rasittaa nimenomaan kampiakselin laakerointia.

Moottorin kaksimassavauhtipyörä vaikutti hyväkuntoiselta. Vaihteistossa tai muussa voimansiirrosta ei matkan aikana ilmennyt ongelmia, joten niitä emme katsoneet tarpeelliseksi purkaa.

Käyttäjien kokemuksia

Olemme kyselleet nettipalvelussamme tekniikanmaailma.fi ja sähköpostin uutiskirjeessä kokemuksia ja huomioita käyttötesteissä olevista automalleista. Alla on poimintoja muutamista uutta Ford Mondeota koskeneista viesteistä:

Ford Mondeo Wagon 1,5 TDCi

”Itselläni olevan auton ilmastointi käyttäytyi samalla tavalla kuin testiautonne. Siihen vaihdettiin huollossa sisätilan lämpöanturi ja tehtiin ilmastoinnin ohjelmistopäivitys. Kuulemma tämä tehdään kaikkiin autoihin. Miksiköhän teidän autoon ei tätä ole tehty?”

Ford Mondeo Wagon 2,0 TDCi 150

”Auto on hintaluokassaan erittäin hiljainen, ajossa ei myöskään uskoisi äänien puolesta dieseliksi. Tyhjäkäynnillä toki erottaa dieselinnakutuksen.

Kosketusnäyttöjen käyttölogiikasta voi olla montaa mieltä, mutta muutaman viikon käytön jälkeen keskinäyttö on varsin looginen ja selkeä neljään osaan jaetun näytön myötä. Ja toimii hanskat kädessä.

Kulutus on pienimmillään 5,4 l/100 km matka-ajossa. Kesäkelillä pääsee käytännössä aina alle 6 litran keskikulutuksella mutta pakotettu lisälämmittimen toiminta alle +5 asteen lämpötiloissa lisää kulutusta. Toiminnon poiskytkentä ei onnistu, vaikka omistajan käsikirjan mukaan tämä on mahdollista. Maahantuoja on tehnyt reklamaation valmistajalle tästä.”

Ford Mondeo 2,0 TDCi A

”Auto on kyllä hiljainen, mutta monenlaisia resonointiääniä on aika paljon. Hyvä ajaa. Luokattoman huonot valot, kaukovalot ovat suorastaan hengenvaarallisen huonot.”

Ford Mondeo Wagon 2,0 TDCi 180

”Auto on hyvin mukava ja pehmeä ajettava, mutta kuitenkin varmasti ajajan käsissä. Kulutus on tietysti korkeampi kuin luvattu (kuten muillakin autoilla), mutta talvellakin Webaston käytöstä huolimatta vain 6,6 l/100 km. Tavaratila voisi olla isompikin, mutta kyllä sillä hyvin selviää.

Kovilla pakkasilla on ollut joitakin ihmeellisiä hetkellisiä sähköhäiriöitä, mutta ainoa isompi harmi on ollut yliherkkä kaukosäädinavain, joka avaa tai sulkee ovia ja jopa kaikki ikkunat kerrallaan kun laittaa avaimen taskuun. Muissa autossani ei tällaista ongelmaa ole ollut. Liekö tämäkin sitten yksilövika kun huollon mukaan muut eivät olleet asiasta valittaneet?”

Ford Mondeo 1,6 TDCi Titanium Business

”Alusta on löysähkö, mutta etuna on, että asfaltin saumat eivät tunnu pahalta. Auto on hiljainen ja ohjaus on hyvä. Kulutus on luvattua korkeampi. Moottorin alavääntö on heikko ja auto on sammunut monta kertaa lähdöissä. Led-lähivalot ovat hyvät, liikennemerkit näkyvät huomattavasti paremmin kuin perinteisillä valoilla. Kaukovalot sitä vastoin ovat heikot. Mittaristo on melko hyvin räätälöitävissä oman maun mukaiseksi. Säädöt ovat riittävät tai hyvät noin 180 cm:n mittaiselle kuljettajalle. ”

Yhteenveto

Ford Mondeo Wagon tarjoaa hyvät tilat matkustajille. Tavaratila on riittävä, mutta voisi olla suurempikin auton muuhun kuljetuskykyyn verrattuna.

Perusasiat ovat kunnossa. Ajettavuus on hyvä, auto pysyy ongelmitta suunnassa, ja ohjaus on tunnokas. Jousitus on mukava ja riittävän jämäkkä perheautolle. Korkea rengasprofiili on eduksi sekä mukavuuden, melun että rengaskustannusten kannalta.

Varustelu on hyvä, joskin muutamia pikkupuutteita tämän luokan autoksi täytyy muistaa paikata lisävarustelistalta. Käyttöliittymä vaatii hieman opiskelua, mutta sen kanssa pääsee sinuiksi muutaman viikon jälkeen.

Pari kohtaa kaipaisi kipeästi parannusta, etteivät ne pilaisi muuten hyvää kokonaisuutta. Kaukovalot ovat teholtaan luvattoman heikot, ja lämmityslaiteen toiminta on epämääräistä lämmön vaihdellessa turhan paljon.

Mondeo selvitti 60 000 kilometrin testitaipaleen ilman vikoja ja niistä johtuvia korjaamokäyntejä. Auto oli testin jälkeen hyvässä kunnossa, eikä merkittäviä kulumia löytynyt. Ainoat negatiiviset seikat olivat kohonneet NOx-päästöt sekä turbon säätöletkuun tullut reikä, joka saattoi vaikuttaa päästöihin ja suorituskykyyn.

Testiauton 1,5-litrainen dieselmoottori on pienehkö Mondeoon, mutta sen voimavarat kyllä riittävät suomalaisessa nopeusrajoitusmaailmassa. Kulutus on kohtuullisen, mutta ei poikkeuksellisen pieni. Tämän vastapainoksi pitkät välityksen vaativat totuttelua etenkin taajama-ajossa.

Taloudellisuusmalli Econeticin hankintaa harkittaessa pitää muistaa, että sen perävaunumassa niin jarruin kuin jarruitta on vain 400 kg. Näin ollen siitä ei ole asuntovaunun eikä oikein kevytperävaununkaan vetäjäksi. Lisäksi se on 10 mm tavallista mallia matalampi, mikä on syytä muistaa huonommilla teillä.