käyttöTesti

60 000 km | Nissan Qashqai 1,6 dCi Xtronic Business 360

käyttöTesti

60 000 km | Nissan Qashqai 1,6 dCi Xtronic Business 360

Suosikin toinen painos

Ensimmäisen Qashqain saavuttaman kansansuosion perusteella halusimme nähdä millaisin eväin uusi malli käy taistoon markkinaosuuksista. Näin uusi Qashqai oli luonnollinen valinta käyttötestiin.

Nissan Qashqai rantautui Suomeen vuonna 2007 ja oli isossa roolissa katumaasturibuumin alkamisessa. Malli nousi Nissanin tärkeimmäksi tuotteeksi markkinoillamme ja on parhaimmillaan ollut jopa Suomen myydyin automalli. Tämä toisen sukupolven Qashqai tuli myyntiin viime vuoden keväällä.

Moottorivalikoima kattaa kaksi turboahdettua bensiinimoottoria ja kaksi dieseliä. Bensiinimoottorit ovat 85-kilowattinen 1,2-litrainen ja 1,6-litrainen 120-kilowattinen. Jälkimmäinen on samalla malliston tehokkain moottori. Dieselmoottorit ovat 81-kilowattinen 1,5-litrainen ja 96 kilowatin 1,6-litrainen.

Käsivalintainen kuusivaihteinen vaihteisto on kaikkien moottorimallien vakiotavaraa, mutta 1,2 litran bensiinimoottorin ja 1,6 litran dieselmoottorin yhteyteen saa myös portaattoman Xtronic-automaatin, noin 1 800 euron lisähintaan.

Käyttötestiauton moottoriksi valittiin 1,6 dCi, joka on tuoreempi tarjolla olevista dieselmoottoreista. Se ehti jo edellisen sukupolven keulalle pariksi viimeiseksi vuodeksi. Moottorin jatkoksi valittiin edellä mainittu portaattomasti välitetty automaattivaihteisto.

Näistä lähtökohdista auto on etuvetoinen. Neliveto on saatavissa vain 1,6 litran dieselmoottorin yhteydessä, mutta ainoastaan käsivalintaisella vaihteistolla. Tällainen malli oli koeajossa TM:n numerossa 11/14.

Varustetasoja on tarjolla neljä: Visia, Acenta, Business 360 ja Tekna. Käyttötestiautoon valittiin näistä Business 360, joka tarjoaa hyvän varustelun kohtuulliseen hintaan. Itse asiassa varustelu oli testin alussa samanlainen kuin kalliimmassa Teknassa; ainoa ero on 360:n kaksi tuumaa pienempi rengaskoko. Se on lähinnä etu, sillä suuremmat matalat renkaat meluavat ja täristävät enemmän.

Nykyisin toiseksi eroksi on tullut panoraamalasikatto, joka ei enää ole saatavilla Business-varustelussa.

Käyttötestiin tulleessaan Nissan Qashqai 1,6 dCi Xtronic Business 360 maksoi 32 891 euroa. Auton ainoa lisävaruste oli metalliväri, joka toi veroineen lisähintaa 587 euroa. Tällä hetkellä auton hinta on hieman korkeampi, 33 690 euroa. Halvimmillaan bensiinimoottorisen Qashqain omistajaksi pääsi 22 790 eurolla. nyt tuohon hintaan on tullut lisäystä 200 euroa.

KÄYTTÖKERTOMUS

Qashqai tuli käyttötestiin 26.5.2014 ja aloitti testitaipaleensa välittömästi käyttötuntimittarin asennuksen jälkeen. Kilometrejä kertyi nopeaan tahtiin, ja varsinainen testi päättyi jo 30.6.2015, minkä jälkeen auto kävi vielä suorituskykymittauksissa ja päästökokeessa.

Viikkoa myöhemmin auto oli jo purettu moottorin loppukunnon arviointia varten.

Testin aikana auto tankattiin 89 kertaa ja ajopäiväkirjaan teki merkintöjä 15 henkilöä.

Tilat ja ergonomia

Qashqai tarjoaa hyvät tilat matkustajille niin edessä kuin takana. Tavaratilan vetoisuus on auton korimalliin nähden hyvä, luokan suurimmasta päästä.

Takapenkki on varsin levymäinen, jolloin muotoilu ei haittaa kolmannen matkustajan mahduttamista mukaan. Keskellä istutaan kuitenkin hieman edempänä kuin reunoilla, joten hartiat asettuvat lomittain sivupaikoilla istuvien kanssa. Tämä helpottaa ahtautta.

Etuistuimet ovat riittävän kookkaat, ja portaaton sähkösäätö mahdollistaa tarkan säädön hyvän asennon löytämiseksi. Näin kukaan kuljettajista ei valittanut testin aikana ajoasennosta. Tosin istuimen kallistussäätö olisi voinut olla laajempi, jotta etureunan olisi saanut alemmas. Tällaisenaan kaltevuus riippuu istuimen korkeussäädöstä.

Business 360 -varusteluun kuuluu ruskea nahkaverhoilu, joka antaa sisustalle ylellisen leiman. Haittapuolena on nahan liukkaus sekä hiostavuus kesäkuumalla. Talvipakkasilla vaivaa kylmyys, ennen kuin istuinlämmitys tuo helpotusta asiaan. Toinen vaihtoehto verhoilulle olisi ollut mokkanahkamainen, synteettinen Alcantara.

Ajoasennon lisäksi myös ohjaamon ergonomia on kunnossa. Kaikkiin hallintalaiteisiin ylettyy normaalisti, eikä niiden toiminnassa ole paljon moitittavaa. Ainoa poikkeus on jäykkä vilkkuviiksi, jota käyttäessä tulee helposti pyöräyttäneeksi viiksen päässä olevaa valokatkaisijaa.

Kilometritkään eivät notkistaneet viikseä, mutta vakituisemmin autoa käyttäneet kuljettajat tottuivat siihen. Suuret taustapeilit takaavat hyvän näkyvyyden ja siten helpottavat pysäköintiä.

Mittariston ja näyttöjen valikot ovat loogisia ja helppoja käyttää. Näiltä osin auto sopii hieman varttuneemmallekin käyttäjälle, joka ei ole tietotekniikan ekspertti. Myös puhelimen bluetooth-yhteyden kytkentä ja käyttö on helppoa.

Ajettavuus

Ulkoiselta olemukseltaan maasturimaisen Qashqain ajettavuus on varsin hyvä, sillä auto pysyy hyvin suunnassa. Ohjaustuntuma ei ole kaikkein parhain, mutta ohjauksella tulee hyvin toimeen, eikä siihen kiinnitä huomiota normaalissa ajossa. Auton varustukseen kuuluu ohjauksen kaksiasentoinen säätö, jonka voi tehdä paikallaan oltaessa. Säätö ei vaikuta ohjaustuntumaan vaan lähinnä ohjauksen raskauteen tai keveyteen.

Todella liukkaalla kelillä kuljettajan vireystilanvalvonta ehdottelee kahvitaukoa useammankin kerran. Se ei vaikuta pitävän varovaisesta ajosta ja loivien ajolinjojen käytöstä peilijäähän jäätyneillä pinnoilla ajettaessa.

Jousitusta voi moittia pintakovaksi, sillä pienistä epätasaisuuksista välittyy sisään tärinää. Muuten jousitus on toimiva ja nielee hyvin suuremmat epätasaisuudet ja heitot. Kallistelu pysyy vähäisenä kaarreajossa niin tyhjänä kuin kuormalla. Sekä kesä- että talvirenkailla auton suuntavakavuus on kunnossa, eivätkä urat vaikuta merkittävästi kulkusuuntaan.

Jarrutustapahtuma on normaali, järjestelmän toiminnassa ja säätötaajuudessa ei ole mitään poikkeavaa. Samoin poljintuntuma on kunnossa niin täysjarrutuksessa kuin normaalijarrutuksissa.

Melutaso on tavanomainen, mutta rengasmelu on kuuluvaa etenkin karkealla pinnalla. Myös moottorin ääni kuuluu selvästi vedätettäessä.

Moottori ja voimansiirto

Dieselmoottori on merkkien välisen yhteistyön seurauksena lähtöisin Renaultilta. Tehoa on tarjolla 96 kilowattia 4 000 kierroksella ja vääntöä 320 newtonmetriä 1 750 kierroksella. Näiden lukemien valossa moottorin voimavarat ovat kunnossa, etenkin 1,6 litran iskutilavuuteen suhteutettuna.

Käytännön ajossa moottorin alavääntö osoittautui kuitenkin ohueksi, ja vasta kierrosten noustessa voimaa tulee turbopotkun myötä. Kokemukset vastaavasta moottorista kahdella turbolla varustettuna ovat aivan toisenlaisia. Siinä voimaa tulee tasaisesti alhaalta lähtien. Valitettavasti tämä Renaultin pakettiautomoottori ei ole tarjolla Qashqaihin.

Moottorin jatkoksi valitsimme käsivalintaisen vaihteiston sijaan Nissanin portaattoman automaattivaihteiston. Siihen on ohjelmoitu seitsemän esivalittua vaihdetta, joita voi käyttää käsivalinnalla. Lisäksi automaatti itse käyttää näitä ohjelmoituja vaihteita täyskiihdytyksissä. Tällä on pyritty saamaan kuluttajien hyväksyntä vaihteistolle, mutta samalla on menetetty vaihteistosta saatava kiihtyvyyshyöty täyskaasulla. Kiihdytykset osakaasulla sujuvat portaattomasti.

Vaihteiston toiminta on verkkaista, etenkin vedon kytkeytyminen liikkeellelähdöissä. Kun tähän yhdistetään aiemmin mainittu moottorin suhteellinen ylävireisyys, tulee lähdöistä verkkaisia – etenkin jos sammutusautomatiikka on käytössä, sillä moottori käynnistyy laiskanpuoleisesti. Valojen vaihtuessa kestää melkoisen ajan, ennen kuin auto on liikkeellä. Tuona odotusaikana tulee kiirehdittyä ja painettua kaasu syvälle. Kun viimein päästään liikkeelle, tulee menosta repivää moottorin turbopotkun myötä.

Mustia pilviä taivaalla

Varsinaiset vaihteisto-ongelmat alkoivat ilmetä 6 000 kilometrin ajon jälkeen. Vakionopeussäätimellä ajettaessa kierrokset nousivat pikkuhiljaa pari sataa korkeammalle ja aikanaan palautuivat vastaavasti lähes alkuperäiselle tasolle.

Kilometrien karttuessa käyntinopeuden vaihtelu lisääntyi ja nopeutui. Tilanne alkoi muistuttaa luistavaa kytkintä. Kierrokset karkailivat hetkellisesti 500 r/min ylöspäin. Ongelman vuoksi autoa käytettiin huollossa 9 127 kilometrin kohdalla, jolloin myös korjattiin vasemmasta sivupeilistä kuuluva suhina.

Huollossa vaihteistosta ei löydetty vikaa ja annettiin ymmärtää, että portaattoman vaihteiston toiminta vaatisi totuttelua. Kuitenkin huollossa oli tehty ohjelmapäivitys, joka hetkellisesti paransi tilannetta. Kierrosten karkailun käydessä lähes jatkuvaksi auto vietiin uudelleen huoltoon pari tuhatta kilometriä myöhemmin. Tällä kertaa näytettiin puhelimella otettu videopätkä, jossa näkyi tasaisena pysyvä nopeus ja taajaan vaihtuvat kierrokset. Nyt ongelmaan suhtauduttiin jo vakavasti ja autolle varattiin aika vaihteiston ”erikoismiehelle”.

Tässä yhteydessä huoltopiste vaihtui Vantaan Airportista Herttoniemeen, jonne saatiin nopeammin korjausaika – viiden päivän päähän liki kolmen viikon sijaan. Ongelmat pahenivat nopeasti ja vaikutti, että vaihteisto oli saanut myös mekaanisia vaurioita. Auto päätettiin viedä korjaamolle etukäteen odottamaan huoltoa, kun se vielä oli ajokuntoinen.

Kun auto otettiin määräpäivänä työn alle, selvisi että vaihteisto menee vaihtoon ja tilattiin uusi seuraavan kehitysversion vaihteisto tilalle. Tällöin saatiin korjauksen ajaksi sijaisauto, joka oli vastaava malli käsivalintaisella vaihteistolla. Vaihteiston saapumisessa ja vaihdossa vierähti aikaa puolitoista viikkoa.

Vaihteleva sää jatkuu

Uudempi versio vaihteistosta ja ohjelmistosta ei paljoa parantanut tilannetta, eikä se tuonut kunnollista ratkaisua kierrosten karkailuun. Edelleen vaihteistossa oli aivan liika luistoa ja moottorin kierrokset karkailivat tasaisessa ajossa, jopa tasamaalla. Mäkisessä maastossa kuormituksen muuttuminen vaikutti heti vaihteiston välityksiin ja moottorin kierrokset nousivat, vaikka pieni kaasun lisääminen sinällään olisi riittänyt.

Kylmänä tuntui kuin vaihteistolla olisi kaksi taistelevaa persoonaa. Joko veto oli päällä ja kierrokset korkealla tai moottori joutokäynnillä ja vaihteisto vapaalla, auto rullamassa. Välivaihetta ei ollut, vaikka kaasupolkimen asentoa olisi pyrkinyt muuttamaan äärimmäisen varovasti. Lisäksi täyskaasulla kiihdytettäessä vaihteisto vaihtoi ykköseltä kakkoselle, mutta ei sen jälkeen portaallisesti seuraaville vaihteille. Vaihteisto päästi moottorin lähes ylikierroksille ja ryhtyi vasta sitten toimimaan portaattomasti.

Lämmittyään vaihteiston toiminta palasi täyskaasulla portaalliseksi, kuten valmistaja oli tarkoittanut. Tämä ongelma ei poistunut koko testin aikana, viimeistenkään päivitysten myötä.

Vaihteiston toiminnasta valitettiin 30 000 kilometrin huollossa, jolloin ohjelmaa jälleen päivitettiin. Mutta tästäkään ei ollut merkittävää apua. Testin loppupuolella, liki 50 000 kilometrin ajon jälkeen, päätettiin jälleen tosissaan etsiä ratkaisua ongelmaan, ja auto vietiin huoltoon. Tällöin selvisi, että jo nelisen kuukautta aikaisemmin oli tullut päivitys, josta oli merkittävästi apua. Sillä vaihteiston toiminta muuttui hyväksyttäväksi, mutta ei vieläkään hyväksi.

Testin lopussa halusimme verrata käyttötestiautomme vaihteiston toimintaa vastaavaan uuteen autoon. Ensimmäisessä vaiheessa vertailukohdaksi saimme saman ikäisen, mutta huomattavasti vähemmän ajetun auton. Siinä vaihteiston merkittävä ohjelmapäivitys oli tehty aiemmin. Näin vaihteisto ei ollut joutunut toimimaan pitkään huonolla ohjelmalla, joka olisi rasittanut sitä. Kyseisen auton vaihteisto toimi hieman paremmin kuin käyttötestiautomme.

Toinen vertailukohta oli tänä vuonna rekisteröity auto, joka oli lähtenyt jo tehtaalla viimeisimmällä ohjelmalla. Se toimi taas pykälää paremmin. Nähtäväksi jää, löytyykö Qashqain automaattivaihteiston ongelmiin ratkaisu, vai saadaanko oireet vain vaimennettua.

Varusteet

Business 360 -varustelu toi mukanaan pysäköintiautomatiikan, liikkuvien kohteiden tunnistuksen, katvealueiden valvonnan ja kuljettajan vireysvahdin. Lisäksi autossa on ajotietokone, älyavain, liikennemerkkien tunnistus, kaistavahti, törmäysvaroitin automaattijarrutuksella, pysäköintitutkat edessä ja takana sekä monitoimiohjauspyörä.

Muista varusteista voisi vielä mainita lämmitettävän tuulilasin, sadetunnistimen, peruutuskameran ja koko auton lähiympäristön näyttävän kameranäytön.

Led-valot ovat vakiona tässä ja seuraavassa Tekna-varustetasossa. Lähivalot ovat linssityyppiset, ja kaukovalot on toteutettu perinteisin heijastimin. Valot ovat ainakin paperilla niin tehokkaat, että ne ovat vaatineet automaattisen korkeussäädön ja valonpesimet. Tosin valonpesimien suihku osuu umpiossa pääosin lähivalojen alueelle.

Lähivalojen raja on nähtävissä kaukovaloilla, vaikka kaukovalotkin ovat tehokkaat. Valoautomatiikka ja kaukovaloautomatiikka kuuluvat varustukseen. Valoautomatiikka toimii vain hämärätunnistimen ohjaamana, eikä lasinpyyhkijöiden käyttö siten vaihda huomiovaloilta ajovaloille sateella, kun auton valoton perä katoaa näkyvistä renkaista nousevaan vesisumuun.

Kaukovaloautomatikka toimii varsin hyvin, mutta ei täydellisesti. Vaihto kaukovaloille tapahtuu viiveellä kuten yleensä automatiikan tekemänä. Normaaleissa olosuhteissa kaukovaloautomatiikka vaihtaa ajoissa lyhyille, eikä häikäise vastaantulijaa vilkuttelemaan kaukovaloja. Joskus katuvalot sotkevat automatiikan toimintaa ja aiheuttivat turhia valonvaihtoja.

Varustukseen kuuluvaa pysäköintiavustinta ei ole liiemmälti kommentoitu. Vaikuttaa kuin sitä ei olisi käytetty ensikokeilun jälkeen. Kosketusnäytöstä haettava toiminto on juuri sen verran monimutkainen, ettei sitä jaksa käyttää tai edes löydä. Itsevarma parkkeeraaja mieluummin peruuttaa itse. Hieman epävarmemmille kuljettajille kynnys ylittyy helpommin, ja automatiikasta on myös enemmän hyötyä.

Vakionopeussäätimeen liittyi alussa pieni erikoinen yksityiskohta: asetettu nopeus erosi 2 km/h ajotietokoneen näyttämästä ajonopeudesta. Ohjelmistopäivityksen jälkeen ero hävisi.

Autossa on monia kuljettajaa avustavia järjestelmiä, ja niihin kuuluu useita antureita. Kosteus ja huurtuminen häiritsevät niiden toimintaa. Välillä pysäköintitutkat huutavat omia aikojaan, kuolleen kulman varoitus varoittelee omiaan ja törmäysvarotusjärjestelmä sekä automaattijarrutus putosivat pois päältä. Nämä harmilliset turhat varoitukset jäivät kuitenkin meidän tapauksessa vaihteisto-ongelmien varjoon.

Huollot

Määräaikaishuolto tehdään Qashqaissa 30 000 kilometrin tai yhden vuoden välein. Käyttötestin aikana auto kävi huollossa kaksi kertaa. Jälkimmäinen oli ensimmäistä kalliimpi, sillä siinä vaihdettiin jarruneste, polttoainesuodatin ja moottorin ilmansuodatin.

Huoltokuluiltaan Nissan on hiukan kalliimpi kuin muut vastaavan kokoluokan autot käyttötestiemme lähihistoriassa. Huoltokuluiksi Qashqaille kirjasimme 1,71 €/100 km.

Useista vaihteistoon liittyvistä korjaamokäynneistä huolimatta autolle ei kertynyt korjauskuluja, vaan kaikki korjaukset menivät takuun piikkiin.

Moottoriöljyä lisättiin litra 55 000 kilometrin kohdalla, josta muodostui käyttötestikulua 0,03 €/100 km.

Voi olla, että myös ensimmäisellä huoltovälillä olisi saattanut olla tarvetta öljynlisäykselle, mutta vaihteiston vaihto ja siinä löysälle jääneestä huohotinputkesta johtunut öljyvuoto sotkivat paitsi konehuoneen, myös öljyn määrän tarkemman tarkkailun.

Kustannukset

Auton varustetasoon kuuluvat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, ja rengaskoko on näiden yhteydessä 215/60 R17. Ensiasennusrenkaana oli Michelin Primacy 3, joilla ajomatkaa kertyi testin aikana 39 700 kilometriä. Keskimääräinen urasyvyys oli testin lopussa 4,1 millimetriä, joten kuluma oli uudesta alkaen noin 2,7 milliä.

Talvirenkaat olivat samankokoiset kuin kesärenkaat, malliltaan Nokian Hakkapeliitta 8 SUV -nastarenkaat. Niillä ajettiin noin 20 300 kilometriä. Keskimäärin rengaskuluma oli edessä, vetävillä pyörillä, noin 1,5 millimetriä ja takana 0,5 milliä.

Rengaskuluiksi laskimme käyttötestiin 0,84 €/100 km. Renkaiden hintana käytimme kolmen rengasliikkeen tarjoamien renkaiden keskihintaa.

Käyttötestikulujen osalta Qashqai on keskikallis lukemalla 19,66 €/100 km.

Ajoneuvovero on kohtuullinen pienen CO2-päästöarvon myötä. Polttoaineenkulutus ei kuitenkaan ollut käyttötestin aikana kovin alhainen, sillä koko testin keskikulutus oli 7,0 l/100 km.

Korkean katumaasturin ilmanvastus on suuri, ja kulutus kasvaa voimakkaasti nopeuden kasvun myötä. Talvinopeusrajoitukset tulivat voimaan, jo ennen talvikelejä, ja silloin kulutus laski litran verran. Ilmojen kylmetessä kulutus nousi taas, mutta silti talvikeleillä mitattu kulutus jäi kesäkelejä pienemmäksi. Lähes poikkeuksetta tilanne on ollut käyttötesteissä päinvastainen, talvella kulutukset ovat olleet suurempia kuin kesällä.

Polttoainekulut ovat hyvin tarkasti edellisen katumaasturin mallisen käyttötestiauton, Chevrolet Traxin, luokkaa, kun mukaan lasketaan Qashqain käyttövoimavero.

Vakuutusmaksut on laskettu 40-vuotiaan pääkaupunkiseudulla asuvan miehen mukaan, jolla on käytössään täydet 70 prosentin bonukset. Myös vakuutusmaksujen osalta Qashqai on tavanomainen, joskin selvästi kalliimpi kuin vuoden alussa käyttötestissä ollut Škoda Octavia. Kolmelle vuodelle laskettuna 60 000 kilometrin ajomäärällä vakuutuksien yhteishinnaksi tulee 4,67 €/100 km.

Arvon säilyminen

Qashqain runsaan myynnin seurauksena autoja on hyvin tarjolla käytettyjen markkinoilla. Uutta korimallia on jo myynnissä myös käytettynä, mutta osa niistä on hyvin vähän ajettuja esittelyautoja. Pari vuotta vanhoja edellisen sukupolven malleja on tarjolla Nettiauto.comissa noin sata jokaista vuosimallia. Aikaisemman Qashqain hintojen perusteella arvo alenee hyvin tavanomaisesti.

LOPPUKUNTO

Käyttötestin lopuksi mittasimme auton kiihtyvyyden, ja vertasimme arvoja 10 000 kilometrin kohdalla mitattuihin. Kiihtyvyysmittauksia häiritsi hieman vaihteiston epämääräinen toiminta.

Loppumittauksissa kiihdytettäessä kaikki vaihdot eivät tapahtuneet kerrasta, vaan auto ikään kuin suoritti vaihdon kaksi kertaa. Vaihteisto empi vaihtamishetkellä, palaten takaisin alkuperäiselle vaihteella ja vasta sitten vaihtoi suuremmalle.

Tämä ei kuitenkaan selitä täysin testin aikana heikentynyttä suorituskykyä. Tehomittauksissa huipputeho jäi 10 kilowattia tehtaan ilmoittamaa alhaisemmaksi, millä voi olla vaikutusta asiaan. Tässä ei kuitenkaan ollut kysymys kulumisesta tai vaurioista, sillä purettu moottori oli oikeissa mitoissa. Syyksi tehohäviöön voi arvailla matkan varrella tehtyjä ohjelmistopäivityksiä.

Päästömittauksessa ylittyivät typen oksidien (NOx) raja-arvot, mikä on ollut varsin tyypillistä dieselien kohdalla. Osaltaan asiaa selittää dynamometrimittaukseen taulukosta otettujen painon mukaisten vastusarvojen ero valmistajan käyttämiin optimaalisiin arvoihin verrattuna. Sama asia selittää myös kokeessa mitattua, ilmoitettua suurempaa CO2-päästöä ja siten suurempaa kulutusta.

Muilta osin loppumittaukset kertoivat auton jarrujen, iskunvaimentimien ja sähkölaitteiden olevan kunnossa.

Lämmityslaite

Nissanin lämmityslaitemittaukset tehtiin muiden loppumittausten yhteydessä. Kahdessakymmenessä pakkasasteessa tehdyissä dynamometrillä ajetussa lämmityslaitekokeessa moottorin jäähdytysneste lämpeni viidessä minuutissa 60 asteeseen, ja 70 asteen lämpötila saavutettiin jo kahdeksan minuutin kohdalla. Toimintalämpötila saavutettiin noin 20 minuutin kohdalla.

Myös sisätilat lämpenivät mittauksessa kohtuullisen nopeasti, mutta ei ihan niin nopeasti kuin voisi moottorin lämpötilan nousun perusteella olettaa. Matkustamon keskilämpötila nousi plussan puolelle kymmenen minuutin ajon jälkeen, ja kymmenen asteen lämpötila saavutettiin 17 minuutin kohdalla.

Maalipinta ja lasit

Nissanin metallivärinen maalipinta on siistin näköinen käyttötestin jälkeenkin. Eniten kilometrit ja aika näkyvät hiukan haalistuneissa sivupeileissä ja konepellin etureunassa, josta kivet ovat lohkaisseet pieniä paloja maalia. Myös Nissanin logo auton keulalla on kuluneen näköinen. Siellä täällä korissa on pieniä maalivaurioita, mutta niihin syy löytyy käyttäjistä tai kanssa-autoilijoista eikä niinkään testiautosta.

Eturenkaiden takapuolella on pienet kuraläpät, ja lokasuojat on reunustettu muovisuojin. Nämä yhdessä oviin kiinnitettyjen helmasuojien kanssa ovat pitäneet auton kyljet uudenveroisessa kunnossa. Oviin kiinnitetyt helmalevikkeet suojaavat kynnyksiä likaantumiselta ja helpottavat osaltaan autoon nousua, kun ei tarvitse varoa lahkeiden likaantumista. Helmalevikkeen alla korissa on kovahko kiveniskumassa, jossa ei juuri näy kulumisjälkiä.

Ovet ja takaluukku istuvat edelleen hyvin koriin. Ovien välissä on muutama jälki, kun heikosti kelautunut turvayön solki on jäänyt oven väliin. Oikean takaoven lukkoa jouduttiin korjaamaan huollossa kerran, kun kahvan vaijeri irtosi talvipakkasella ovea avatessa.

Tuulilasissa auton kilometrimäärä näkyy selvimmin. Hiekkapuhalluksen takia lasi on paikka paikoin aika himmeä, mikä haittaa erityisesti matalalta tulevassa vastavalossa. Myös tuulilasinpyyhkimien reitillä on selvää himmentymää. Käytännössä lasi on vaihtokunnossa kahden kiveniskemästä lähteneen suuren halkeaman vuoksi.

Alusta ja pyöräntuenta

Moottorin alapuolella on muovinen suoja, jota ei kuitenkaan voi kutsua varsinaiseksi pohjapanssariksi. Kerran sen takareunan kiinnitysnappeja jouduttiin painamaan kiinni.

Muuten pohja ei ole aivan yhtä perusteellisesti verhoiltu levyillä kuin monet nykyautot ovat, mutta kaikki ulokkeet ja epäjatkuvuuskohdat on suojattu ilmanvastuksen minimoimiseksi.

Niiltä osin kun auton metalliosat ovat näkyvillä, on elastista alustamassaa levitetty huolellisesti joka paikkaan. Ruosteesta ei korissa ole näillä kilometreillä vielä tietoakaan. Ainoastaan pakoputki on kevyesti pintaruosteessa takaäänenvaimentimen etupuolelta.

Jousitus on silmämääräisesti ja ajotuntumien perusteella asiallisessa kunnossa. Komponentit eivät ole keränneet juurikaan ruostetta, ja iskunvaimennintestin tulos kertoo vaimentimien olevan kunnossa. Jarrupalat ja levyt ovat kuluneet tasaisesti ja kohtuullisen vähän.

Sisustus ja varusteet

Käyttötestiauton tumma nahkasisusta on kestänyt kulutusta erinomaisesti. Huolellisen sisäpuhdistuksen jälkeen auto on sisältä kuin uusi. Kuljettajan istuin on edelleen toppauksiltaan ryhdikäs, eikä nahka ole juurikaan venynyt. Sähköiset säätömekanismit toimivat kuten uutena.

Muutenkin sisusta on asiallisessa kunnossa ja kaikki varusteet toimivat kuten uutena. Myös tavaratilan materiaalivalinnat ovat onnistuneet, sillä myös se on käyttötestin jälkeen siisti.

Qashqai oli ensimmäinen led-valoilla varustettu auto TM:n käyttötestissä. Alkumittauksissa led-nelivalot arvioitiin tehoiltaan selvästi kiitettäviksi. Testikilometrien aikana lähivalojen teho oli laskenut totuttua vähemmän, vain kahdeksan prosenttia. Jostain syystä kaukovalojen valaisuala oli vähentynyt tavanomaiset 14 prosenttia, vaikka ne olivat olleet lähivaloja vähäisemmällä käytöllä. Lisäksi kaukovalojen kantama oli lyhentynyt 18 metrillä.

Syy erilaiseen tehon heikkenemiseen ei ainakaan ole käyttömäärässä. Valojen erilainen rakenne yhdessä epäpuhtauksien ja suojalasien himmenemisen kanssa voivat selittää asiaa.

Moottorin purku

Moottorissa huomio kiinnittyy sen vankkaan rakenteeseen. Sylinteriryhmä on valurautaa ja erittäin paksuseinämäinen. Kampiakseli ja kiertokanget ovat taottua terästä, ja niidenkin mitoitus on tehty pikimminkin hieman liian vahvaksi kuin heikoksi. Vahvuus näkyy myös massassa, ja useat moottorinosat ovatkin melkoisen painavia.

Vahvuus näkyy Nissanissa myös siinä, että osat eivät ole juurikaan kuluneet, eikä niissä muutenkaan näy matkan rasitusten jälkiä. Männät ovat keskenään samankokoisia, mutta mäntien helmassa oleva tumma liukupinta on kulunut hieman ohuemmaksi, mikä näkyy vaaleampana kohtana pinnassa. Se ei kuitenkaan ole merkki varsinaisesta kulumisesta.

Männissä oli myös melkoisesti karstaa, aivan niiden yläosassa. Karstaa oli kuitenkin vain männänrenkaiden yläpuolella, joten itse männänrenkaat liikkuvat urissaan mainosti. Niiden esteetön liike on tärkeää, koska suuri osa mäntiin kohdistuvasta lämmöstä poistuu sylintereiden seinämiin juuri männänrenkaiden kautta.

Sylinterit ovat testin jälkeenkin riittävän pyöreät. Mittaeroa on maksimissaan kaksi sadasosamillimetriä, joten kartiokkuutta ja soikeutta ei sylintereissä juurikaan löytynyt. Välys männän paksuimmasta kohdasta on 0,07–0,09 millimetrin luokkaa, mikä on tämän kokoiselle moottorille aivan sopivaa.

Pieniä kosmeettisia hankausjälkiä näkyy myös venttiilinvarsissa, mutta niissäkään ei ole havaittavia mittapoikkeamia ohjearvoihin nähden. Venttiilien tiivistyspinnoissa on karstapilkkuja, jotka ovat tuttuja muistakin käyttötestiautoistamme. Vuotoja ne eivät kuitenkaan ole aiheuttaneet.

Nokka-akselit ovat ainoa kohta, jossa valmistaja on antanut periksi keveysvaatimuksille. Nokka-akselit on tehty putkesta ja irtonokista, jotka on ikään kuin prässätty putken päälle oikeaan asentoon. Tässäkin tapauksessa kyse lienee pikemminkin edullisemmista tuotantokustannuksista kuin tietoisesta keveyden tavoittelusta.

Moottori oli kestänyt hyvin testin rasitukset ja sillä on edessään vielä koko joukko huolettomia kilometrejä.

Vaikka vaihteistossa oli matkan aikana paljon ongelmia ja epäloogisuutta, uskomme sen olevan pikemminkin ohjelmallinen kuin mekaaninen vika. Siksi emme lähteneet erikseen purkamaan jo kertaalleen vaihdettua vaihteistoa. Ongelmilla on voinut olla vaikutusta testin aikaiseen polttoaineenkulutukseen, mutta katumaasturin ulkomitat ja massa huomioiden vaikutus ei ainakaan ole ollut kovin suuri. Uskomme valmistajan pitkän harjoittelun kautta vihdoin löytävän portaattomaan automaattivaihteistoon kelvolliseen ohjelman, ainakin uusien autojen tapauksessa.

Yhteenveto

Qashqai tarjoaa hyvät tilat niin matkustajille kuin tavaroille. Ajettavuus on kunnossa kesällä ja talvella. Ohjaustuntuma ei ole kaikkein raikkain, mutta ohjauksella tulee hyvin toimeen, sillä auto kulkee kaitsematta suoraan.

Moottorin voimavarat ovat riittävät normaaliin ajoon, mutta ohut alavääntö häiritsee. Eikä automaattivaihteistokaan pysty parantamaan tilannetta liikkeelle lähdöissä, vaan vaihteiston viiveet lisäävät verkkaisuutta.

Pahin tilanne on liikennevaloissa, kun sammutusautomatiikka on sammuttanut moottorin. Qashqain dieselmoottori käynnistyy hitaanlaisesti, mikä yhdistettynä vaihteiston ja vedon viiveisiin saa kuljettajan ja takana jonossa olevat kanssa-autoilijat hermostumaan.

Portaattoman automaattivaihteiston yhteistoiminta ärhäkkään turbopotkun omaavan dieselmoottorin kanssa osoittautui haastavaksi. Kesti luvattoman pitkään ennen kuin ohjelma onnistuttiin päivittämään toimivaksi. Hyvää asiakaspalvelua olisi ollut näiden melko harvojen automaattivaihteisten autojen kutsuminen päivityksiin heti kun uusi kehitysversio ohjelmista oli tullut saataville.

Business 360 -varustelu on hyvä, eli autossa on vakiona kattava varustelu. Testiin tullessaan auto tarjosi tässä luokassa ensimmäisenä monia edusautoluokasta tuttuja varusteita. Sittemmin samat varusteet ovat lähteneet yleistymään, eivätkä enää ole harvinaisuuksia.

Moniin turvavarusteisiin ja kuljettajan toimintaa helpottaviin varusteisiin liittyvät anturit antoivat liikaa virheilmoituksia kostealla säällä ja talviolosuhteissa.

Ajovaloina nelivalo-ledit olivat käytännössäkin tehokkaat. Lähivalot myös säilyttivät tehonsa keskimääräistä paremmin.

Korkean ja siten suuren ilmanvastuksen omaavan katumaasturin kulutus riippuu selvästi ajonopeudesta. Nopeassa maantieajossa ja moottoritieajossa kulutus nouse jyrkästi nopeuden kasvaessa. Maltillinen vauhti säästää polttoainetta, ja kulutus laskikin talvinopeusrajoitusten voimassaoloaikana. Qashqain polttoainekulut olivat dieseliksi korkeahkoja samoin kuin huoltokulut. Muut kulut olivat tavanomaisia.