Ajettua

Škoda Octavia Combi Style 1,4 G-Tec

Ajettua

Škoda Octavia Combi Style 1,4 G-Tec

Päästöt alle sadan gramman

Kaasulla kulkevan Octavian suurin näkyvä ero tavalliseen Octaviaan verrattuna on kymmenisen senttiä korkeammalle nouseva tavaratilan pohja. Kaasusäiliöt ovat tavaratilan alla, joten tavaratilan litroista hupenee parikymmentä prosenttia.

Muita vihjeitä ovat mittariston kaksi polttoainemittaria, kaksi korkkia polttoaineentäyttöluukun takana ja erikoinen letkuhässäkkä konehuoneessa moottorin vieressä. Jos auton nostaa, niin näkee myös taka-akselin etupuolelle päättyvän pakoputken. Myös se saa epäilemään, että auto poikkeaa normaalista.

Mutta ajamalla asiaa ei huomaa.

Octavia G-Tecin CO2-päästöksi kerrotaan 99 g/km, joka vastaa neljän kilon kaasunkulutusta sadalla kilometrillä. Alle sadan gramman päästöllä ainakin Helsingissä saa kaupungin pysäköintimaksut puoleen hintaan. Muuallahan pysäköinti on valmiiksi puolihintaista.

Näin pieneen päästölukuun ei moni näin iso farkku pääse. Kaikki muut lienevät hybridejä.

Kaasuautossa kulutus ei varsinaisesti ole pieni, mutta CO2-päästö pienenee, koska metaanissa on niin paljon vähemmän hiiltä kuin bensiinissä. Vastaavasti poltetaan enemmän vetyä, eli putkesta tulee vähän enemmän vettä.

Bensiinillä ajettaessa G-Tecin ilmoitettu kulutus ei vastaa edes 1,4-litraista bensiinimoottoria, vaan aika tarkkaan 1,8-litraista. Ja kaasua kuluu samassa suhteessa. Onneksi kaasu on tosi halpaa, ainakin vielä.

Toimintamatkasta ei tämän vaihto­ehtopolttoaineauton kanssa tarvitse huolia, sillä bensiinisäiliön tilavuus on normaalit 50 litraa. Täydellä tankilla ja kaasu­säiliöillä ajaa yhteen putkeen jopa tuhat kilometriä. Kaasun loppuessa matka jatkuu automaattisesti bensiinillä. Vain yksi valo mittaristosta pimenee.

Yksi kulutusta nostava asia on kohonnut massa. Se vaikuttaa myös suorituskykyyn. Ja kun moottoriteho on ”bensiinimalliston” pienin, niin tällä on jotain merkitystä. G-Tec ei ole ripeä, mutta sen huomaa varsinaisesti vasta moottoritiellä tai ohitukseen lähtiessä. Turbomoottorin perusvääntö on sen verran hyvää, että taajama-ajossa ei ole paremmasta väliä.

Muutenkin Octavian ajo-ominaisuudet ovat kunnossa. Kodiaqista Octaviaan siirtyessä auto tuntuu todella mukavalta ja ketterältä. Ja jousitusmukavuutta korostaa se, että G-Tecissä on muista Octavian pikkumoottoriversioista poiketen taka-akselin erillisjousitus. Se nielee kuopat ja pahkat yhdystukiakselia paremmin.

Kaasukäyttöisen Octavian hyvät puolet kytkeytyvät kaasulla ajamisen edullisuuteen ja Octavian muihin hyviin perheauto-ominaisuuksiin. Miinuspuolelle jää ainakin rattaita kuskaavien lapsiperheiden kohdalla tavaratilan madaltuminen ja aika monella myös kesy suorituskyky. Samanhintainen bensiiniversio on ratkaisevasti ripeämpi.

Hyvää

• automaattisuus

• ajomukavuus

Huonoa

• laimea suorituskyky

• pienentynyt tavaratila

Tekniikkaa

Moottori: turboahdettu bensiini- ja kaasukäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori edessä poikittain; iskutilavuus 1 395 cm3, puristussuhde 10,5; teho 81 kW (110 hv)/4 800–6 000 r/min, vääntömomentti 200/1 500–3 500 r/min

Voimansiirto: etuveto, seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto

Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksen­vaimennin; takana monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostin

Mitat ja massat: pituus 4,667 m, leveys 1,814 m, korkeus 1,465 m, akseliväli 2,680 m; omamassa 1 441 kg, vetomassa (tehdaskoukku) 710/1 400 kg

Suoritusarvot: huippunopeus 193 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s; EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) 4,9/3,4/4,0 kg/100 km tai 6,8/4,8/5,5 l/100 km, CO2-päästö 99/126 g/km

Hinta: 28 912 €

Verotusarvo: vapaa 605 €, käyttö 455 €

Hyvää

• automaattisuus

• ajomukavuus

Huonoa

• laimea suorituskyky

• pienentynyt tavaratila

Tekniikkaa

Moottori: turboahdettu bensiini- ja kaasukäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori edessä poikittain; iskutilavuus 1 395 cm3, puristussuhde 10,5; teho 81 kW (110 hv)/4 800–6 000 r/min, vääntömomentti 200/1 500–3 500 r/min

Voimansiirto: etuveto, seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto

Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksen­vaimennin; takana monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostin

Mitat ja massat: pituus 4,667 m, leveys 1,814 m, korkeus 1,465 m, akseliväli 2,680 m; omamassa 1 441 kg, vetomassa (tehdaskoukku) 710/1 400 kg

Suoritusarvot: huippunopeus 193 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s; EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) 4,9/3,4/4,0 kg/100 km tai 6,8/4,8/5,5 l/100 km, CO2-päästö 99/126 g/km

Hinta: 28 912 €

Verotusarvo: vapaa 605 €, käyttö 455 €