Ajettua

Volkswagen Polo

Ajettua

Volkswagen Polo

Isompiaan kiusaamassa

Keskiviikko ensimmäinen marraskuuta on merkittävä päivä. Tuolloin ilmestyy TM:n numero 20/17, jossa julkaistaan kahdeksan auton vertailu Polon kokoluokasta. Sen kenttätyöt ovat tämän lehden ilmestyessä loppusuoralla.

Kesäkuussa julkistettu kuudennen sukupolven Volkswagen Polo ei tähän lähtöön ehtinyt, sillä auto saadaan Suomeen vasta lokakuussa. Mukana on kuitenkin keväällä myyntiin tullut uusi Seat Ibiza, joka antaa osviittaa myös Polon ominaisuuksista. Ibiza sai kunnian olla ensimmäinen auto, joka käyttää VW-konsernin tähän kokoluokkaan suunniteltua MQB A0 -perusrakennetta.

Paketin ominaisuuksiin kuuluu esimerkiksi edeltäjään verrattuna 94 millimetrillä 2,564 metriin kasvanut akseliväli. Se on nyt pikkuautoluokan yläreunassa, mutta esimerkiksi Kia Rion akseliväli on vielä vähän pidempi. Kokonaispituus on kasvanut kahdeksan senttiä, mutta on yhä kaupunkiin sopiva 4,05 metriä. Vertailun vuoksi vuosina 1997–2003 valmistetussa neljännen sukupolven Golfissa oli yli viisi senttiä lyhyempi akseliväli, mutta pituutta oli melkein kymmenen senttiä enemmän. Uusi Polo on myös pari senttiä leveämpi kuin Golf IV.

Volkswagenin muotoiluosasto ei ole lähtenyt revittelemään, vaan Polo on tavallaan moderni ja konservatiivinen samaan aikaan. Se ei herätä isoja tunteita suuntaan tai toiseen, mikä sopinee valtaosalle ostajista. Rohkeampia linjoja kaipaava löytää sellaisia Ibizasta.

Tärkeintä on, että kaikki toimii, ja tilaa on tarpeeksi. Sen suhteen Polossa asiat ovat hyvin. Akselivälin venymisen ansiosta 180-senttinen matkustaja ei koe oloaan ahtaaksi samanpituisen kuljettajan takana.

Merkittävä muutos on tavaratilan kasvu peräti neljänneksellä 351 litraan. Ibizalle tosin ilmoitetaan vielä neljä litraa enemmän. Lisävarusteisen Beats-audiojärjestelmän subwoofer tosin syö tilaa kohtuuttomasti, joten bassot ja lastenvaunut eivät taida sopia samaan Poloon.

Ibizan tavoin kolmiovinen malli jää nyt historiaan, ja ainoa kori on viisiovinen. Se saa kelvata myös muilla mantereilla. Polon valmistus alkaa ensi vuonna Brasiliassa ja Kiinassa paikallisille markkinoille. Euroopassa myytävät autot tehdään Espanjassa, Pamplonan tehtaalla.

Toki samalle perusrakenteelle synnytetään muitakin VW-malleja, kuten esimerkiksi ensi vuonna esiteltävä pieni katumaasturi T-Cross.

Miksi sitten pitäisi ostaa Polo eikä Ibiza? Kysymys on paljolti tunneasioista. Polon ohjaamossa laatuvaikutelma on hieman parempi esimerkiksi tasokkaamman oloisten materiaalien ja pikku yksityiskohtien ansiosta. Perusvarustus on Ibizassa osin parempi, mutta Polon lisävarustevalikoima on laajempi. Esimerkiksi virtuaalimittaristoa ei Ibizaan saa.

Varustetasot ovat tutut Trendline, Comfortline ja Highline. Niitä voi täydentää erilaisilla ulkonäköpaketeilla, ja muutenkin valinnanvaraa riittää värien (15), vanteiden (12) ja verhoilujen (11) suhteen.

Perusvarustukseen kuuluu automaattinen hätäjarrutus jalankulkijatunnistuksella, ilmastointi ja 6,5-tuumainen kosketusnäyttö. Toisaalta Trendlinessa bluetoothistakin pitää maksaa pari sataa euroa. Apple Carplaytä ja Android Autoa Trendlineen ei saa, ja muihinkin se tulee vasta parhaan mediapaketin mukana.

Ajoavustimia on lisävarustelistalla paljon, mutta kummallista kyllä, kaistavahtia tai kaistallapitoavustinta ei saa rahallakaan, kuten ei Ibizaankaan.

Kalliimmista autoista tuttuja lisä­varusteita ovat esimerkiksi panoraamalasikatto, täyslediajovalot, älykäs vakionopeudensäädin automaattivaihteisiin malleihin ja puhelimen langaton lataus. Pysäköintiautomatiikka hallitsee myös parkkiruudusta poistumisen.

Myöskään 15 millimetriä matalampi urheilullinen alusta säädettävällä iskunvaimennuksella ei ole yleinen varuste tässä luokassa. Se maksaa verottomana 440 euroa, ja pääosin muidenkin lisävarusteiden hinnat ovat maltillisia.

Moottorivalikoimasta löytyy jokaiselle jotakin. Perustan muodostaa kolmisylinterinen yksilitrainen eri tehoversioineen. ”Autovuokraamoversiot” ovat ahtamattomia, ja Suomessa perusmallina on 55-kilowattinen. Suosituimmaksi muodostunee ahdettu 70-kilowattinen versio. Sen saa myös automaattivaihteisena, kuten kaikki muutkin vähintään 70-kilowattiset mallit.

Reippain malli on Frankfurtin autonäyttelyssä julkisuuteen tuleva GTI, jossa on kaksilitrainen, 147 kilowatin tehoinen moottori. Se on luvassa Suomeen vielä ennen vuodenvaihdetta.

Dieselin suosio pikkuautoluokassa on pientä ja yhä hiipumassa, mutta Poloon saa 1,6 TDI:n kahtena tehoversiona. Automaattivaihteisen dieselin tulo meille venyy ensi vuoteen.

Kolmisylinterisestä on tulossa myös maakaasuversio 1,0 TGI. Kaasua on kahdessa terässäiliössä 13 kilon verran ja bensiinisäiliö on 14-litrainen. Tavaratila kutistuu sadalla litralla. TGI:n tulo Suomeen ei vielä ole satavarmaa.

Kuljettajan paikka muistuttaa ties kuinka monesta muusta VW-konsernin autosta. Kotiutuminen on helppoa, sillä istuin on hyvä, säädöt laajat ja kaikki on lähtökohtaisesti oikeilla paikoillaan. Kosketusnäyttö on hyvin käsillä kojelaudan yläreunassa, samalla tasalla mittariston kanssa.

Ohjaus, polkimet ja vaihteensiirto toimivat kevyesti mutta jämäkän tunnokkaasti. Auto tuntuu tutulta heti ensimetreiltä, ja ajotuntuma on hyvin samankaltainen kuin Ibizassa. Jousitus ei tunnu pikkuautomaiselta, vaan se nielee kuopat tyylikkäästi ilman turhia kolinoita.

1,0 TSI 70 kW -moottori vie Poloa vaivattomasti hyvän alaväännön tukemana. Mikään kierroskone se ei ole, vaan opastin pyytää isompaa vaihdetta jo 1 500 kierroksen tienoilla. Ajaminen on käsivaihteisellakin vaivatonta, ja automaattivaihteisto vain lisää helppoutta.

Diesel on astetta jähmeämpi, ja liikkellelähtö ja vaihdot vaativat enemmän keskittymistä. Oudosti kolmos- ja nelosvaihteiden ”sauma” osuu juuri viidenkympin nopeusalueelle, joten taajamassa on tiedossa paljon vaihtamista.

Uudessa Polossa ulkomittojen, tilan ja ominaisuuksien suhde on poikkeuksellisen onnistunut. Hinnat eivät ole käytännössä nousseet, mutta Polo ei ole ennenkään kilpaillut ensisijaisesti hinnalla. Ykköskilpailija taitaa kuitenkin tulla omasta perheestä, sillä todelliset erot Seat Ibizaan jäävät pieniksi.

Tekniikkaa
Muut versiot

Hyvää

• tilat

• ajettavuus

Huonoa

• ei kaista-avustimia

• subwooferin sijoitus

Hyvää

• tilat

• ajettavuus

Huonoa

• ei kaista-avustimia

• subwooferin sijoitus

Tekniikkaa
Muut versiot

TEKNIIKKAA

1,0 MPI

1,0 TSI

Moottori

R3, bensiini

R3, bensiini, turbo

Iskutilavuus (cm3)

999

999

Teho (kW (hv)/r/min)

55 (75)/6 200

70 (95)/5 000

Vääntömomentti (Nm/r/min)

95/3 000-4 300

175/2 000-3 500

Voimansiirto

     

Vetotapa

etuveto

Vaihteisto

M5

M5

A7

Mitat ja massat

     

Pituus x leveys x korkeus (m)

4,053 x 1,751 x 1,461

Akseliväli ja raideleveys e/t (m)

2,564 ja 1,525/1,505

Omamassa (kg)

1 105

1 145

1 180

Perävaunumassa (kg)

550/1 000

570/1 100

590/1 100

Rengaskoko

185/70 R14, 185/65 R15, 195/55 R16 tai 215/45 R17

Suoritusarvot

     

Huippunopeus (km/h)

170

187

187

Kiihtyvyys 0-100 km/h (s)

14,9

10,8

10,8

Yhd. EU-kulutus (l/100 km)

4,8

4,4

4,6

CO2-päästö (g/km)

110

101

105

HINTA (€)

Trendline

15 705

vahvistamatta

 

Comfortline

17 719

18 481

20 128

 

Highline

-

vahvistamatta

MUUT VERSIOT

 

teho (kW)

vääntö (Nm)

vaihteisto

Suomeen

1,0 MPI

48

95

M5

ei

1,0 TSI 85 kW

85

200

M6, A7

ei

1,0 TGI

66

160

M5

ehkä

1,5 TSI

110

250

M6, A7

kyllä

2,0 TSI GTI

147

320

M6, A6

kyllä, A6

1,6 TDI

59

250

M5

kyllä

1,6 TDI

70

250

M5, A7

kyllä