Autouutiset

KOONNUT toni jalovaara | Autouutiset@tekniikanmaailma.fi

Autouutiset

KOONNUT toni jalovaara | Autouutiset@tekniikanmaailma.fi

BMW M5 siirtyy nelivetoon

Kuudenteen sukupolveen siirtyvä BMW M5 saa kunnian olla ensimmäinen M-malliston nelivetoinen ei-katumaasturi. BMW seuraa tässä kovimpia kilpailijoitaan. Audin RS-mallit ovat olleet aina nelivetoisia ja Mercedes-AMG siirtyi uusimmassa E 63 -mallissaan nelivetoon.

Neliveto onkin tarpeen, jotta edelleen kehitetyn 4,4-litraisen tuplaturbo-V8:n 441 kilowattia ja 750 newtonmetriä saadaan siirrettyä tiehen. Vääntö on puhutteleva, ja se pysyy huipussaan erittäin laajalla käyntinopeus­alueella 1 800–5 600 r/min.

Sataseen kiihdytettäessä kellot pysähtyvät aikaan 3,4 s, ja 200 km/h saavutetaan 11,1 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 250:een, mutta lisävarustelistalta löytyy M Drivers’ -paketti, jonka myötä huippunopeus nousee lukemaan 305 km/h.

Neliveto on toteutettu nopean ajon ehdoilla. Jo normaaliasennossa neliveto sallii vähän luistoa kaarteesta ulos kiihdytettäessä. 4WD Sport -asetukseen siirryttäessä taka-akselille ohjataan enemmän vääntöä ja ajonvakautus sallii enemmän luistoa. Kolmantena vaihtoehtona on kytkeä ajonvakautus kokonaan pois päältä ja siirtyä pelkkään takavetoon. Tämä toiminto on selvästi käytössä oheisessa kuvassa.

Aktiivisesti lukitusastetta säätävä taka­tasauspyörästö varmistaa takarenkaiden pidon tehokkaan hyödyntämisen.

Kuljettajalla on nelivedon ja ajon­vakautuksen lisäksi monipuoliset mahdollisuudet vaikuttaa auton ajettavuuteen erilaisilla säädöillä. Muuttuvasta iskun­vaimennuksesta ja ohjaustehostuksesta voi valita asetukseksi Comfortin, Sportin tai Sport +:n. Ohjauspyörässä on lisäksi M1- ja M2-napit, joiden taakse voi valita omat säädöt moottorille, vaihteistolle, jousitukselle, nelivedolle, luistonestolle ja tuulilasinäytölle.

Ajettavuuteen vaikuttaa myös se, että M5:n painoa on pudotettu merkittävästi edeltäjään verrattuna. Näin siitäkin huolimatta, että autoon on lisätty neli­veto ja paljon uusia varusteita. Painoa on saatu pois vaihtamalla etulokasuojat ja konepelti alumiinisiksi. Katto puolestaan on hiilikuitua, ensimmäistä kertaa M5:n historiassa.

Etujarruina käytetään alumiinikeskiöisiä teräslevyjä, jotka ovat tavallisia teräsjarruja kevyemmät. Ne voi vaihtaa lisävarusteena saataviin hiilikeraamisiin jarruihin, jolloin jousittamatonta massaa lähtee pois 23 kiloa lisää.

Uuden BMW M5:n voiman aistii heti sen aggressiivisesta keulasta, jonka ilman­ottoaukot ovat huomattavan suuret. Ilmaa tarvitaan runsaasti jäähdyttämään moottoria ja jarruja. Takana näkymää hallitsevat avonaiseen puskuriin integroitu diffuusori sekä pakoputkien kvartetti. Sen sointia voi muuttaa sähkö­toimisen pakokaasuläpän ohjauksella, nappia painamalla.

Syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä yleisölle paljastettavan BMW M5:n tilauksia aletaan ottaa vastaan heti näyttelyn jälkeen. Suomen hinta (ja lisävarustehinnat) kerrotaan myöhemmin tämän vuoden aikana, ja ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa keväällä 2018.

Mercedes-Maybach 6 Cabriolet menee tyylillään vielä askeleen viime syksynä Pariisin autonäyttelyssä nähtyä umpinaista sisarmalliaan pidemmälle. Tunnusomaista muotoilututkielmalle ovat pitkä keula, matala tuulilasi ja luksusjahtien linjoista lainattu venemäinen perä. Klassisista korin muodoista huolimatta ohjaamo edustaa tulevaisuutta kosketus- ja heijastusnäyttöineen. Biometriset anturit seuraavat matkustajien hyvinvointia, ja heillä on käytössään hovimestaritason palvelut. Autossa on neljä sähkö­moottoria, joiden 550 kilowatin yhteisteho varmistaa riittävän suorituskyvyn.

Ferrari tuo Frankfurtin autonäyttelyyn perusmallinsa California T:n korvaavan Portofinon. Teknisesti Portofino ei eroa valtavasti edeltäjästään, sillä keulalla on sama 3,9-litrainen tuplaturbo-V8, tosin entistä tehokkaampana ja taloudellisempana. Muotoilu ja sisustus sen sijaan ovat aivan uusia, ja inspiraatio niihin on haettu 812 Superfastista ja GTC4 Lussosta. Koko korirakenne on uusittu, ja ajo-ominaisuuksiin tuovat kehitystä esimerkiksi kolmannen sukupolven elektroninen tasauspyörästö ja sähköinen ohjaustehostin.

Hyundai Next Generation FCEV on yhtiön uusi polttokennoauto, joka korvaa ix35 FCEV:n. Auton tärkein parannus löytyy tekniikasta, jossa vetyä käytetään entistä tehokkaammin hyödyksi. Sen ansiosta täysillä tankeilla voi ajaa 800 kilometriä. Uusi sähkömoottori kehittää 120 kilowattia ja 400 newtonmetriä, jotka ohjataan etupyörille. Polttokennoauton lisäksi seuraavien viiden vuoden aikana myyntiin tuodaan kymmenen hybridiä, yksitoista lataus­hybridiä ja kahdeksan sähköautoa. Hyundain oletus on, että taloudellisesti kannattaviin polttokennoautojen tuotantomääriin päästään vasta vuoden 2035 tienoilla.

Infinitin Prototype 9 yhdistää klassiset formuloiden muodot toisen sukupolven Nissan Leafin tekniikkaan. Alumiinikorisen auton paino on vain 890 kiloa, joten Leafin sähkömoottorin 110 kilowattia antavat sille hyvän suorituskyvyn. Valmistaja lupaa auton kiihtyvän nollasta sataan alle kuudessa sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 168 kilometriin tunnissa, ja kohtuusuuresta 30 kilowattitunnin ajoakusta huolimatta virta loppuu rata-ajossa 20 minuutissa.

Montereyn autoviikko Kaliforniassa huipentui Pebble Beachin Concours d’Elegancen voittaja-auton valintaan. Best of Show oli tällä kertaa vasta entisöinnistä valmistunut vuoden 1929 Mercedes-Benz S Barker Tourer. Auton omistaja Bruce R. McCaw Washingtonin osavaltiosta kertoi, että alunperin Englantiin toimitettu auto oli ollut hänellä jo vuosia. Entisöintiin päädyttiin vasta, kun sen historiasta kertyi riittävästi tietoa ja kuvia. Entisöinnistä vastasi Steve Babinskyn entisöintipaja Lebanonissa, New Jerseyssä.

Volkswagen T-Roc haluaa ottaa mahdollisimman suuren palan pienten katumaastureiden markkinakakusta. Volkswagen lähtee sektorille paljon kilpailijoitaan myöhemmin, mutta paljon käytettyyn MQB-perusrakenteeseen pohjautuva T-Roc on hiottu huolella nykyajan henkeen. Se on Volkswagenin ensimmäinen kaksivärisenä saatava katu­maasturi ja tilaa on runsaasti niin matkustajille kuin tavaroille. Kuusi turbomoottoria jakautuvat tasan bensiinillä ja dieselillä toimivien kesken. Vaihteistoksi voi valita käsivalintaisen tai kaksoiskytkinvaihteiston. Tarjolle tulee etu- ja nelivetoisia versioita.

Aston Martin ja Zagato esittelevät Vanquishista kokonaisen perheen, johon kuuluu neljä korimallia. Niitä valmistetaan yhteensä 325 kappaletta, joista Coupéa, avokorista Volantea ja Shooting Brakea tehdään jokaista 99 kappaletta, ja loput 28 ovat Speedstereitä. Osa asiakkaista on tilannut yhden jokaista korimallia, ja kaikki Speedsterit on jo varattu.

Chery haluaa päästä Euroopan markkinoille, minkä takia se esittelee Frankfurtin autonäyttelyssä täkäläisille suunnitellun malliston. Tarkkaa aikataulua kiinalaisvalmistaja ei vielä paljasta, mutta kertoo tuovansa myyntiin erilaisia sähköisiä voimalinjoja hybridistä sähköautoon. Tunteakseen eurooppalaisen maun Chery avaa tänne uuden tutkimus- ja kehityskeskuksen. Malliston kärkenä on ajan henkeen sopiva kompakti katumaasturi, jolla Chery pyrkii puhuttelemaan nuoria urbaaneja ostajia.

Honda Civicin 10. sukupolven neliovinen malli on tullut myyntiin. Viisiovista 13 senttiä pidemmän ja tiloiltaan edesmennyttä Accordia suuremman 1,5-litraisella turbomoottorilla varustetun Civicin hinnat alkavat Comfort-varusteisen 27 860 eurosta. Elegance on parituhatta euroa kalliimpi ja huipulla on 33 993 euron hintainen Executive, jossa on muun muassa nahkaverhoilu. Portaaton automaattivaihteisto maksaa kaikkiin kolmeen noin 1 800 euroa.

Jaguar XF Sportbrake on saanut viralliset hinnat, jotka alkavat E-Performance (120 kW) Puren 49 390 eurosta, eli mainoksessa hinta jää toimituskuluineen alle 50 000 euron. Tuo malli on ainoa, joka on tarjolla käsivalintaisella vaihteistolla, sillä automaattina auto maksaa 53 924 euroa. Tehokkaampi moottori tai parempi Prestige-varustelu nostavat molemmat hintaa liki neljällätuhannella eurolla. Halvin nelivetoinen farmari-Jaguar maksaa 62 535 euroa. Bensiinimoottoristen mallien hinnat alkavat 25t (184 kW) Pure automaatin 69 563 eurosta.

Seat Ibizan saa nyt myös DSG- eli kaksoiskytkinvaihteistolla EcoTSI 115 -moottorin kanssa, jolloin hinnat alkavat Stylen 19 391 eurosta. Vaihteiston hinta vaihtelee 1 000 ja 1 400 euron välillä varustetason mukaan.

Škoda on tuonut Seatin tapaan DSG-kaksoiskytkinvaihteiston saataville moniin malleihin. Rapidissa sen saa nyt kesymmän 1,0 TSI -moottorin kanssa, jolloin hinnat alkavat Spacebackin 21 057 eurosta. Fabiassa vaihteisto on tehokkaamman 1,0 TSI 110 -moottorin kanssa, ja auto maksaa Ambition varustein 19 439 euroa ja Combina 800 euroa enemmän.

Volkswagen Golfin saa nyt uudella 96-kilowattisella 1,5 TSI -moottorilla varustettuna, ja se maksaa Comfortline-varustein 25 283 euroa. Tehokkaampi 110-kilowattinen versio on tarjolla vain Highline DSG -varustelulla, jolla hinta on 32 123 euroa eli 1 500 euroa vastaavaa 96-kilowattista enemmän.

Ford muuttaa Transit Custom -pakettiautonsa etenkin sisustuksen osalta entistä henkilöautomaisemmaksi. Uutena taloudellisena vaihtoehtona keväällä 2018 meille saapuvassa mallisarjassa on Econetic, jossa 5,7 l/100 km:n (148 g/km) kulutukseen on päästy muun muassa rajoittamalla huippunopeus 100 km/h:iin. Vuonna 2019 on odotettavissa Transit Custom Energi eli lataushybridi.

Fordin siirtymisestä avolavamarkkinoille tuli kuluneeksi sata vuotta. Päätös oli erinomainen, sillä nykyinen vuonna 1975 esitelty F-150 on ollut Yhdysvaltojen eniten myyty automalli vuodesta 1982 lähtien.

Hennessey Venom F5 on saanut nimensä nopeimman ja voimakkaimman tuulen, F5-tornadon mukaan. Tuon tuulen nopeus yltyy 420 ja 500 km/h:n välille. Tuohon haarukkaan osuu myös Venon F5:n tavoitehuippunopeus. Jos se toteutuu, jättää uutuus Bugatti Chironin kauaksi taakseen.

Kia Niro -hybridin rinnalle tulee syyskuussa Niro Plug-in ­Hybrid ­-lataushybridi, jolla voi ajaa sähköllä enimmillään lähes kuusikymmentä kilometriä. Hinnat alkavat 36 490 eurosta.

Kia Sorento tulee Suomeen hivenen uudistuneena vuoden lopulla. Syyskuussa Frankfurtin auto­näyttelyssä esiteltävä muodistettu Sorento saa lisää kromia ja ylellisemmän, täydellisemmin varustellun ohjaamon.

Nissan Leafin toinen sukupolvi esitellään tämän lehden ilmestymispäivänä, joten kuvat kannattaa käydä katsomassa internetin uutis­virrastamme. Akseliväli säilyy ennallaan 2,7 metrissä, mutta koriin on tullut lisää pituutta ja leveyttä. Sähkömoottorin teho on 110 kilowattia (ennen 80 kW) ja vääntömomentti 320 newtonmetriä, eli suorituskyky on aikaisempaa parempi. Aluksi tarjolle tulee 40 kilowattitunnin ajoakku (ennen 30 kWh), mutta se ei jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Huippumallin varusteluun kuuluu osittain autonomisen ajamisen mahdollistava Nissanin Pro Pilot Assist.

Subaru Impreza kuuluu syyskuisen Frankfurtin autonäyttelyn uutuuksiin. Mallin maailman ensi­esittely tapahtui jo lähes puolitoista vuotta sitten huhtikuussa 2016 New Yorkin autonäyttelyssä.

Volkswagen Golf Sportvan­ uudistuu kevyesti. Se muuttuu sekä ulkonäöltään että tekniikaltaan enemmän sisar­malliensa kaltaiseksi. Virallisesti uutuus esitellään Frankfurtin autonäyttelyssä.

Vuoden 2017 parhaaksi moottoriksi (International Engine of the Year) valittiin toisen kerran peräkkäin Ferrain 3,9-litrainen tuplaturbo-V8 ennen Porschen kolmelitraista turbomoottoria ja BMW i8:n lataushybridivoimalinjaa. Luokka­voittajia olivat muun muassa jo aiemmin voittaneet Fordin 1,0-litrainen Ecoboost sekä PSA Groupin 1,2-litrainen Puretech.

Honda Civicin 10. sukupolven neliovinen malli on tullut myyntiin. Viisiovista 13 senttiä pidemmän ja tiloiltaan edesmennyttä Accordia suuremman 1,5-litraisella turbomoottorilla varustetun Civicin hinnat alkavat Comfort-varusteisen 27 860 eurosta. Elegance on parituhatta euroa kalliimpi ja huipulla on 33 993 euron hintainen Executive, jossa on muun muassa nahkaverhoilu. Portaaton automaattivaihteisto maksaa kaikkiin kolmeen noin 1 800 euroa.

Jaguar XF Sportbrake on saanut viralliset hinnat, jotka alkavat E-Performance (120 kW) Puren 49 390 eurosta, eli mainoksessa hinta jää toimituskuluineen alle 50 000 euron. Tuo malli on ainoa, joka on tarjolla käsivalintaisella vaihteistolla, sillä automaattina auto maksaa 53 924 euroa. Tehokkaampi moottori tai parempi Prestige-varustelu nostavat molemmat hintaa liki neljällätuhannella eurolla. Halvin nelivetoinen farmari-Jaguar maksaa 62 535 euroa. Bensiinimoottoristen mallien hinnat alkavat 25t (184 kW) Pure automaatin 69 563 eurosta.

Seat Ibizan saa nyt myös DSG- eli kaksoiskytkinvaihteistolla EcoTSI 115 -moottorin kanssa, jolloin hinnat alkavat Stylen 19 391 eurosta. Vaihteiston hinta vaihtelee 1 000 ja 1 400 euron välillä varustetason mukaan.

Škoda on tuonut Seatin tapaan DSG-kaksoiskytkinvaihteiston saataville moniin malleihin. Rapidissa sen saa nyt kesymmän 1,0 TSI -moottorin kanssa, jolloin hinnat alkavat Spacebackin 21 057 eurosta. Fabiassa vaihteisto on tehokkaamman 1,0 TSI 110 -moottorin kanssa, ja auto maksaa Ambition varustein 19 439 euroa ja Combina 800 euroa enemmän.

Volkswagen Golfin saa nyt uudella 96-kilowattisella 1,5 TSI -moottorilla varustettuna, ja se maksaa Comfortline-varustein 25 283 euroa. Tehokkaampi 110-kilowattinen versio on tarjolla vain Highline DSG -varustelulla, jolla hinta on 32 123 euroa eli 1 500 euroa vastaavaa 96-kilowattista enemmän.

Ford muuttaa Transit Custom -pakettiautonsa etenkin sisustuksen osalta entistä henkilöautomaisemmaksi. Uutena taloudellisena vaihtoehtona keväällä 2018 meille saapuvassa mallisarjassa on Econetic, jossa 5,7 l/100 km:n (148 g/km) kulutukseen on päästy muun muassa rajoittamalla huippunopeus 100 km/h:iin. Vuonna 2019 on odotettavissa Transit Custom Energi eli lataushybridi.

Fordin siirtymisestä avolavamarkkinoille tuli kuluneeksi sata vuotta. Päätös oli erinomainen, sillä nykyinen vuonna 1975 esitelty F-150 on ollut Yhdysvaltojen eniten myyty automalli vuodesta 1982 lähtien.

Hennessey Venom F5 on saanut nimensä nopeimman ja voimakkaimman tuulen, F5-tornadon mukaan. Tuon tuulen nopeus yltyy 420 ja 500 km/h:n välille. Tuohon haarukkaan osuu myös Venon F5:n tavoitehuippunopeus. Jos se toteutuu, jättää uutuus Bugatti Chironin kauaksi taakseen.

Kia Niro -hybridin rinnalle tulee syyskuussa Niro Plug-in ­Hybrid ­-lataushybridi, jolla voi ajaa sähköllä enimmillään lähes kuusikymmentä kilometriä. Hinnat alkavat 36 490 eurosta.

Kia Sorento tulee Suomeen hivenen uudistuneena vuoden lopulla. Syyskuussa Frankfurtin auto­näyttelyssä esiteltävä muodistettu Sorento saa lisää kromia ja ylellisemmän, täydellisemmin varustellun ohjaamon.

Nissan Leafin toinen sukupolvi esitellään tämän lehden ilmestymispäivänä, joten kuvat kannattaa käydä katsomassa internetin uutis­virrastamme. Akseliväli säilyy ennallaan 2,7 metrissä, mutta koriin on tullut lisää pituutta ja leveyttä. Sähkömoottorin teho on 110 kilowattia (ennen 80 kW) ja vääntömomentti 320 newtonmetriä, eli suorituskyky on aikaisempaa parempi. Aluksi tarjolle tulee 40 kilowattitunnin ajoakku (ennen 30 kWh), mutta se ei jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Huippumallin varusteluun kuuluu osittain autonomisen ajamisen mahdollistava Nissanin Pro Pilot Assist.

Subaru Impreza kuuluu syyskuisen Frankfurtin autonäyttelyn uutuuksiin. Mallin maailman ensi­esittely tapahtui jo lähes puolitoista vuotta sitten huhtikuussa 2016 New Yorkin autonäyttelyssä.

Volkswagen Golf Sportvan­ uudistuu kevyesti. Se muuttuu sekä ulkonäöltään että tekniikaltaan enemmän sisar­malliensa kaltaiseksi. Virallisesti uutuus esitellään Frankfurtin autonäyttelyssä.

Vuoden 2017 parhaaksi moottoriksi (International Engine of the Year) valittiin toisen kerran peräkkäin Ferrain 3,9-litrainen tuplaturbo-V8 ennen Porschen kolmelitraista turbomoottoria ja BMW i8:n lataushybridivoimalinjaa. Luokka­voittajia olivat muun muassa jo aiemmin voittaneet Fordin 1,0-litrainen Ecoboost sekä PSA Groupin 1,2-litrainen Puretech.