Koeajo

Mazda CX-5 Skyactiv-G 2,0 AWD Premium Plus A

Koeajo

Mazda CX-5 Skyactiv-G 2,0 AWD Premium Plus A

Tutun oloinen uutuus

Mazda CX-5 on ulkoa aivan uusi. Muotokieli noudattelee maskin ja valojen osalta CX-3:n luomaa linjaa, ja sisällä tyylikäs kojelauta muistuttaa Mazda6:sta. Pinnan alta uusi CX-5 on kuitenkin pitkälti yhteneväinen edeltäjänsä kanssa. Tutkitaanpa tarkemmin.

Mazda CX-5 tuli markkinoille viisi vuotta sitten, ja nyt on jo toisen sukupolven vuoro. Uusiutuminen on tapahtunut keskimääräistä ripeämmin. Auton suosion on haluttu jatkuvan, koska malli on Mazdalle tärkeä; se edustaa neljännestä merkin myynnistä.

Euroopan katumaasturimarkkinoille CX-5 tuli alunperin jälkijunassa, joten 1,5 miljoonan auton myynti tähän mennessä on ollut hyvä saavutus.

Uuden sukupolven tekniikka on pääsääntöisesti peräisin edellisestä mallista, mutta päivitettynä tämän päivän vaatimusten mukaiseksi. Tämä on merkinnyt monia paranneltuja yksityiskohtia, joihin ei välttämättä kiinnitä huomiota.

Moottorivalikoima käsittää Mazdan nykyisestä mallistosta tutut Skyactiv-sarjan moottorit: 2,0- ja 2,5-litraiset bensiinimoottorit sekä kaksi tehoversiota 2,2-litraisesta, kahdella turboahtimella varustetusta dieselistä.

Neliveto on tarjolla kautta linjan, mutta bensiinimoottorisen auton saa myös etuvetoisena. Silloin tosin joutuu tyytymään käsivalintaiseen vaihteistoon.

Varustetasoja on neljä, halvimmasta kalleimpaan Active, Premium, Premium Plus ja Luxury.

Nelivetoisen bensiinimallin saa näistä kahdella jälkimmäisellä. Etuvetoinen malli taas on saatavilla kolmella ensimmäisellä varustetasolla.

Bensiinimoottoristen autojen hintahaitari alkaa etuvetoisen 2,0-litraisen Activen 29 796 eurosta ja päättyy 49 184 euron hintaiseen nelivetoiseen, automaattivaihteiseen Luxuryyn 2,5 litran bensiini­moottorilla.

Nyt koeajetussa autossa on kaksi­litrainen bensiinimoottori, jonka jatkona on automaattivaihteisto ja neli­veto. ­Premium Plus -varustein se maksaa 42 442 euroa.

Tilat ja varusteet

Mazdan tiloja kehuttiin jo edellisen mallin koeajon yhteydessä viisi vuotta sitten, eikä mielipidettä tarvitse muuttaa nytkään, vaikka auton korkeudesta on nipistetty 3,5 senttimetriä. Muuten mitat ovat ennallaan: akseliväli on säilynyt entisellään, eikä pituutta ole tullut kuin sentti lisää.

Edessä on hyvin tilaa, kuten tämän kokoisessa autossa pitääkin olla. Ohjaamoon kotiutuu helposti, sillä istuin on riittävän kookas ja säätövarat ovat riittävät. Ohjaamon ilme on muuttunut huomattavasti tyylikkäämpään suuntaan.

Takana on tarpeeksi pääntilaa, vaikka katto on nyt hieman aikaisempaa alempana. Ensimmäisenä takaa loppuu polvitila, jos etumatkustajat ovat pitkiä.

Ohjaamon järjestelyt, mittaristo, hallintalaitteet ja varusteet, ovat toimivat. Multimediajärjestelmä on suomenkielinen, ja se käsittää myös puheohjauksen ja viestien luvun.

Keskinäytön valikoiden käytön oppii varsin helposti, ja käyttö sujuu keskikonsolin säätimistä huomattavasti paremmin ja turvallisemmin kuin kurkottelemalla kojelaudan kosketusnäyttöön. Järjestelmä tuntuu kuitenkin jo hieman vanhahtavalta.

Luxury Plus -varustetaso sisältää tärkeimmät nykyaikaiset kuljettajaa helpottavat järjestelmät ja turvajärjestelmät.

Plussaan kuuluvista, mutta kahdesta alemmasta varustetasosta puuttuvista varusteista voisi mainita pysäköintitutkat, peruutuskameran, katvealueen valvonnan, risteävän liikenteen varoitus­järjestelmän, kaistallapitoavustimen ja kuljettajan vireystilan valvonnan. Lisäksi autossa on heijastusnäyttö ja lämmitettävä ohjauspyörä.

Vaikka autossa on avaimeton nappikäynnistys, on avaimeton lukitusjärjestelmä säästetty Luxury-varustetasoon.

Moottori ja voimansiirto

Kaksilitraisen vapaasti hengittävän moottorin jatkona on kuusivaihteinen automaatti, joka on perinteistä planeetta­pyörästöillä ja momentinmuuntimella varustettua tyyppiä.

Etuna siinä on nykyisin yleistyneisiin kaksoiskytkinautomaatteihin verrattuna jouhevammat liikkeellelähdöt sekä nykimätön ryömintä ruuhka-ajossa ja pysäköidessä. Momentinmuuntimen lukitus sallii suuremmissa nopeuksissa vain vähän luistoa, mutta vaihteistotyypin haitta­puolelle voi laskea korkeamman massan ja valmistuskustannukset.

Vapaasti hengittävän moottorin voimavarat tulevat saataville varsin korkeilla kierroksilla. Suurin teho 118 kilowattia saadaan 6 000 kierroksella ja 208 newtonmetrin vääntö 4000:n kohdalla. Automaattivaihteisto käyttää herkästi lyhyitä välityksiä ja korkeampia kierroksia suorituskyvyn takaamiseksi, minkä kuulee moottorin äänestä jo rauhallisemmissakin kiihdytyksissä.

Automaatin välityssuhteet on valittu niin, että viitos- ja kuutosvaihteen ero on todella pieni ja molemmat ovat pitkiä ”taloudellisuusvaihteita”.

Myös kolme alimmaista vaihdetta ovat varsin nipussa, joten suurimmat erot tulevat kolmosen ja nelosen sekä nelosen ja viitosen väliin. Huippunopeus saavutetaan viitosvaihteella.

Mitatut kiihtyvyysarvot eivät ole kovin ripeät, mikä on hyvä pitää mielessä ohitustilanteissa. Auton korkeus, massa ja bensiinimoottori näkyvät myös taloudellisuudessa, joten polttoaineen­kulutus ei ansaitse erityistä kiitosta, mutta ei myöskään vielä moitteita.

Verrattuna edellisen mallin koeajoon (TM 8/12) kiihtyvyys oli nyt verkkaisempaa, mutta kulutus puolestaan oli hieman laskenut. Massa on entisellään.

Neliveto on toteutettu katumaasturiksi tavanomaisesti liittämällä etuvetoon takaveto monilevykytkimellä. Näin voimanjako voi vaihdella etuvedosta tasa­jakoon akseleiden kesken.

Uuden mallin voimansiirron häviöitä on vähennetty käyttämällä nelivedossa rulla- ja kaksoisrullalaakereita.

Rullakokeilla nelivedon toimintaa selvitettäessä CX-5:n neliveto ei täysin vakuuttanut. Auto ei lähtenyt liikkeelle ristiriipunnasta, jossa vain toinen etupyörä ja toinen takapyörä ovat pitävällä pinnalla. Voimaa ei siirtynyt tarpeeksi taakse, eikä elektroninen tasauspyörästön luistonrajoitus estänyt voimaa karkaamasta rullilla olleen sutivan etupyörän kautta.

Alusta ja ajettavuus

Alustarakenteet ovat edellisestä mallista tutut. Edessä on joustintuet ja takajousitus on toteutettu monivarsituennalla. Ohjausvaihde on sähköisesti tehostettu hammastanko.

Jousitusta voisi luonnehtia pehmeän mukavaksi. Myös auton rengasvalinta, 225/65 R17 on profiilin osalta maltillinen, millä on suotuisa vaikutus mukavuuden lisäksi myös meluun.

Mukavuus on matkustajien mieleen, mutta nopeaan ajoon kuljettaja toivoisi jämäkämpää lähestymistä. Tosin nykyisellään alusta on kyllä suhteessa moottorin voimavaroihin.

Yhtä kaikki, kori kallistelee mutkissa ja varsinkin väistökokeessa, mutta kallistelusta ei ole haittaa normaalissa ajossa. Auto pitää halutun kaarto­säteen ilman korjailutarvetta kesken mutkan.

Tässä kohdin autossa oleva Mazdan G-Vectoring -järjestelmä (esittely TM 23/16) vaikuttaisi toimivan. Se säätää moottorin vääntömomenttia ja siten dynaamisia pyöräkuormia.

Ajettavuus on kunnossa. Auto ohjautuu hyvin, ja ohjaus välittää kuljettajalle riittävästi tietoa tapahtumista. Ohjaus palauttaa kohtuullisesti myös pienistä käännöistä. Suuntavakaus on hyvä, eli auto kulkee suoraan kaitsematta. Näin ajamiseen ja ohjaukseen ei tarvitse kiinnittää huomiota.

Ääritilanteet ja jarrut

Väistökokeessa jousituksen pehmeys tulee esiin, ja kyljet painuivat syvälle kaarroissa. Ajonvakautus ottaa vauhtia pois, mikä osaltaan lisää korin liikkeitä paluussa omalle kaistalle.

Ohjaustehostus on teholtaan riittävä ja mahdollistaa myös nopean kääntöliikkeen, jolloin takapyörä nousee ilmaan ja ajonvakautus hidastaa reippaasti vauhtia.

Kuorma rauhoittaa hieman tilannetta, kun ajonvakautus jarruttaa tasaisemmin, ja väistö sujuu rauhallisemmin. Nopealla ohjausliikkeellä korin liikkeet ovat kuitenkin rajuja ja takapyörä nousee hetkeksi ilmaan. Jousitus kantaa kuorman, vaikka kori kallisteleekin.

Mazda CX-5 pysähtyi satasen nopeudesta 43 metrin matkalla, mikä on pitkän puoleinen suoritus jopa katumaasturille. Kiitettävä suoritus vaatisi 40 metrin tuloksen.

Jarrutuksessa keula painuu voimakkaasti. Lukkiutumattomien jarrujen säätötapahtuma on äänekäs ja hieman karkea, mikä näkyy hidastuvuuskäyrästä. Tämä näkyy väistämättä pysähtymismatkassa.

Jarrupolkimen tuntuma ja vaste ovat normaaleja, joten normaalissa ajossa pysähtymisessä ei esiinny ongelmia.

Valot ja melu

Ajovaloina on aina ledit. Vakioledien sijasta koeajon Premium Plus -varustelussa valot ovat kääntyvät ja vaihtuvat automaattisesti lähi- ja kaukovalojen välillä. Parhaan varustetason, Luxuryn, ledit toimivat vielä monipuolisemmin.

Lähivalojen keila on tasainen ja tehokas. Kantamaa on kiitettävästi, ja perusleveyttä lisää valojen kääntyvyys, jossa Mazdan tapaan vain sisäkaarteen puoleinen linssi kääntyy. Edellisessä CX-5:ssä oli uutena ksenonlähivalot, jotka olivat aavistuksen runsaammat. Edeltäjään myöhemmin esiteltyjä ledejä emme ole mitanneet.

Ledilinssi on kaksitoiminen, mutta toteutus on hieman eri kuin ksenoneissa. Kaukovaloille vaihdettaessa lähivalojen varjostin siirtyy nytkin pois pitkien säteiden tieltä, mutta valolähteetkin vaihtuvat. Toiminta vastaa perinteistä H4-valaisinta, jossa on oma hehkulanka lyhyille ja pitkille. Tämän vuoksi kaukovalokeila on lyhyitä kapeampi.

CX-5:n kaukovalosta tulee tielle heikosti lukseja, koska niiden pääosa suuntautuu puiden oksille, mutta sielläkään ne eivät valaise kuin pari­kymmentä metriä pidemmälle. Vanha ksenonkeila oli leveämpi, mutta niissäkin valoa hukkaantui ylös.

Kaukovalojen vaihtoautomatiikka pitää erikseen aktivoida, mutta jos valoihin ei koske, automatiikka pysyy valmiudessa uudelleenkäynnistyksen jälkeenkin.

Koeajolla pitkät syttyivät lähes viiveettömästi tievalaistuksen loppuessa ja vastaantulijan mentyä. Myös jo ohitettavan rinnalla oli pitkät päällä, mutta edellä menevän punavaloihin järjestelmä reagoi ”varman päälle”.

Automatiikan ajonopeusrajat on säädetty asiallisen alas. Pitkät syttyvät jo kolmenkympin yläpuolella, ja takaisin lyhyille tiputetaan vasta lähellä nopeuden laskiessa kahteenkymppiin.

Ajovaloautomatiikka kytkee huomiovalot vain auton liikkuessa. P-asennossa tai seisontajarru kytketty nä mitkään valot eivät pala.

Huomiovaloilla myös etuvalot ”etuparkit” palavat, mutta perä on pimeänä. Luulisi, että takavalojen palaminen olisi ollut jopa helpompi ja halvempi ratkaisu. Ainakin se olisi ollut turvallisempaa varsinkin, kun sateella kuljettajan pitää ne itse sytyttää.

Melutaso on kiitettävän alhainen aivan kaikkein karkeimpia pintoja lukuun ottamatta. Vasta tällöin rengasmelu käy häiritseväksi.

Asfaltilla olevien kivien rapina ei kuulu, mikä antaa laadukkaan kuvan äänieristyksestä. Sitä vastoin moottorin ääni kuuluu selvästi, kun automaattivaihteisto joutuu käyttämään korkeita kierroksia kiihdytyksissä.

Tasanopeudella mitatut desibelilukemat ovat edustusautojen tasoa sileällä ja vielä kohtuullisen karkealla pinnalla.

Mazda CX-5 on ajettavuudeltaan ja tiloiltaan hyvä auto. Neliveto on kaupunkilaistunut, joten varsinaiseen maastoon autolla ei kannata lähteä. Vapaasti hengittävän moottorin voimavarat ovat hyvät sen kokoon nähden, mutta kilpakumppaneiden ahdettujen moottoreiden vääntö on täyteläisempää ja alkaa alempaa, joten ne soveltuisivat paremmin automaattivaihteiston yhteyteen. Mazdan tapauksessa turbovääntöä kaipaavan ostajan on otettava dieselmoottori.

Mittauksia

HYVÄÄ

• ajettavuus

• melu varauksin

HUONOA

• moottorin voimavarat

• pysähtyminen

Valmistaja: Mazda Motor Corporation, Hofu, Japani

Maahantuoja: Inchcape Motors Finland Oy, mazda.fi

Hinta: 42 442 €, koeauton hinta lisävarustein 44 786 € (metalliväri 1 009 €, navigaattori 1 180 € ja tavaratilan kuminen kaukalomatto 155 €)

Autoedun verotusarvo: vapaa 795 €/kk, käyttöetu 645 €/kk

Ajoneuvoveron perusosa: 232,87 €/v

Takuu: 3 v/100 000 km, maalitakuu 3 v, koritakuu 12 v

Ajoturva: tiepalvelu, edellyttää huolto-ohjelman noudattamista

MOOTTORI

Sijoitus, toimintatapa ja muoto: eteen poikittain sijoitettu bensiinikäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori

Sylinterimitat: halkaisija 83,5 mm, iskunpituus 91,2 mm

Iskutilavuus: 1 998 cm3

Puristussuhde: 14,0

Suurin teho: 118 kW (160 hv)/ 6 000 r/min

Ominaisteho: 59,1 kW/l (80,3 hv/l)

Keskimääräinen männännopeus: 18,2 m/s (@ 6 000 r/min)

Suurin vääntömomentti: 208 Nm/4 000 r/min

Sylinterin tehollinen keskipaine: 1,3 MPa (@ 208 Nm)

Sylinteriryhmä: alumiini

Kampiakseli: laakeroitu viidellä runkolaakerilla, massavaimennin hihnapyörässä

Sylinterikansi: alumiini

Venttiilikoneisto: kaksi sylinterikanteen sijoitettua ketjukäyttöistä nokka-akselia, neljä venttiiliä sylinteriä kohden, rullapaininvivut, hydraulinen välystentasaus, muuttuva imu- ja pakoventtiilien ajoitus

Jäähdytys: nestejäähdytys, paisuntasäiliöllä varustettu painejäähdytin, sähköisesti ohjattu termostaatti

Sähkölaitteet: CAN- ja LIN -väylät, 12 V/65 Ah/ akku, vaihtosähkögeneraattori, regeneroiva lataus, suorasytytys, nakutustunnistin, 4 sytytyspuolaa ja -tulppaa, sammutusautomatiikka

Polttoainejärjestelmä: suorasuihkutus, solenoidiohjatut ruiskutusventtiilit

Pakokaasujen puhdistus: jäähdytetty takaisinkierrätys, 2 happitunnistinta, 2 kolmitoimikatalysaattoria

VOIMANSIIRTO

Vaihteisto: 6-vaihteinen automaattivaihteisto, neliveto

Kytkin: momentinmuunnin

Vetopyörästö: lieriövetopyörästö etuakselille, hypoidivetopyörästö taka-akselille, välityssuhde 4,624

Kokonaisvälityssuhteet: I: 16,424, II: 9,350, III: 6,714, IV: 4,624, V: 3,274, VI: 2,770, P: 18,001

KORI JA ALUSTA

Rakenne: itsekantava teräskori

Korimalli: viisiovinen katumaasturi, rekisteröity viidelle hengelle

Etujousitus: joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kaasu-nesteiskunvaimentimet, kallistuksenvaimennin

Takajousitus: poikittaiset ala- ja ylätukivarret, pitkittäistukivarret, poikittaiset ohjainvarret, kallistuksenvaimennin, kierrejouset, kaasu-nesteiskunvaimentimet

Ohjausvaihde: sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko, ajonopeuden mukaan säätyvä tehostus

Jarrut: lukkiutumattomat kaksipiiriset nestejarrut ristikkäisin piirein, edessä jäähdytetyt levyjarrut (297 mm), takana levyjarrut (303 mm), alipainetehostin, elektroninen jarruvoimien jako, hätäjarrutustehostin, sähkökäyttöinen takapyöriin vaikuttava seisontajarru, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

Ajonvakautus: Mazda, poiskytkettävä ajonvakautus ja vetoluistonrajoitus

Pyörät: 225/65 R17, 7J x 17 alumiinivanteet, 5 pulttia

VAKIOVARUSTEET

Istuimet: kangasverhoilu; edessä istuimen etäisyys-, korkeus- ja portaallinen selkänojan kallistussäätö, kuljettajalla ristiseläntuensäätö, korkeussuuntaan säädettävät pääntuet, keskikyynärnoja; takana korkeussäädettävät pääntuet, selkänojan kallistussäätö

Tavaratila: peiteverho, 4 kuormansidontalenkkiä, takaselkänojan kallistus 40:20:40-suhteessa, valo, välipohjan alla säilytystila, 12 V:n virranulosotto, kannelliset lokerot tavaratilan takakulmissa

Säilytystilat: valaistu käsinelokero, 4 ovilokeroa, keskikonsolissa avoin lokero ja 2 mukitelinettä, keskikyynärnojassa suljettava lokero, silmälasikotelo, takaistuimen keskikyynärnojassa kannellinen lokero, kynälokerikko ja 2 mukitelinettä; lehtitaskut etuistuimien selkänojissa

Lämmitys ja ilmastointi: automaattinen 2-alueilmastointi, 7-nopeuksinen puhallin; kojelaudassa 4 ja keskikonsolin takaosassa 2 suunnattavaa ja suljettavaa suulaketta, huurteenpoistosuuttimet etusivulaseille, sisäilmansuodatin, lämminilmakanavat takajalkatilaan

Sähkölämmittimet: etumatkustajien 3-vaiheiset istuinlämmittimet, ohjauspyörän lämmitys, takalasin lämmitys, sähkösäädettävät, taitettavat ja lämmitettävät sivupeilit, tuulilasin alareunan lämmitys

Turvavarusteet: 2 etuturvatyynyä, sivuturvatyynyt edessä, turvaverhot; edessä ja takana reunapaikoilla turvavyöt esikiristimillä ja vyövoiman rajoittimilla; isofix-kiinnikkeet 2 istuimelle, lapsilukot, etumatkustajan turvatyynyn poiskytkentä, turvavöiden korkeudensäätö

Mittarit: nopeus (0–260 km/h), pyörintänopeus, digitaalinen matka ja välimatka, polttoaine, moottorin lämpötilan varoitusvalot, ulkolämpö, digitaalinen kello, päivämäärä, digitaalinen nopeusnäyttö

Ajotietokone: keskikulutus, het­kellinen kulutus, polttoainemäärän mukainen toimintamatka, kulutuksen valvonta

Valot: lediajovalot kääntymistoiminnolla; kaukovalovilkku, kaukovaloautomatiikka, kaistanvaihtovilkku, valoautomatiikka, ajovalojen hämärätunnistin, ledisumuvalot, takasumuvalo, tervehdysvalot, saattovalot, ledihuomiovalot; 4 sisävaloa ovikytkimin ja viiveellä, mittarivalojen säätö

Lasinpyyhkimet: kahdella nopeudella ja kertapyyhkäisyllä varustetut sähkökäyttöiset lasinpyyhkimet, säädettävä tihkukytkin, nivelettömät pyyhinsulat

Lasinpesulaite: kaksi kaksoisviuhkasuutinta, pesu-pyyhinautomatiikka, sadetunnistin

Takalasinpyyhin: jaksottainen ja jatkuva pyyhintä, pesu-pyyhinautomatiikka

Ajovalojen pesimet: painepesurit

Työkalusarja: varoituskolmio, 3 hinaussilmukkaa, renkaanpaikkaussarja, taltta-/silmukkapäinen rengasrauta

Info-viihde: radio/cd, aux-liitin, 2 usb-liitintä, bluetooth, 7 tuuman kosketusvärinäyttö, 6 kaiutinta

Muut vakiovarusteet: 2 sivulle kääntyvää häikäisysuojaa, 2 valaistua ehostuspeiliä, kyynärnojat 4 ovessa, 2 vaatekoukkua; sähkötoimiset ikkunannostimet turvatoiminnolla, avaus ja sulku kertapainalluksella; ohjauspyörän korkeus- ja etäisyyssäätö, sävylasit, kauko-ohjattu keskuslukitus turvatoiminnolla, kaksi 12 V:n virranulosottoa, vakionopeudensäädin, nopeudenrajoitin, mäkilähtöavustin ja pitojarru, avaimeton käynnistys, puhelinvalmius, ajo-ohjelmat: Normal ja Sport; pysäköintitutkat edessä ja takana, peruutuskamera, väsymyksentunnistin, kaista-avustin, kuolleen kulman ja risteävän liikenteen varoitus, automaattisesti himmentyvä taustapeili, suomenkieliset valikot

EURO NCAP -TÖRMÄYSTESTIT

Yleisarvosana: ei ole testattu

HUOLTO

Polttoainesäiliön tilavuus: 58 l

Jäähdytysjärjestelmän tilavuus: 7,2 l

Moottorin öljytilavuus: 4,2 l

Vaihteiston öljyntilavuus: 7,8 l

Moottorin öljynvaihtoväli: ilmaisin, max. 12 kk/20 000 km

Renkaiden ilmanpaineet: 2,3/2,3 bar (e/t) / kuorma 2,6/2,8 bar (e/t)

Ilmoitettu EU-KULUTUS

Kaupunkiajo: 8,0 l/100 km

Maantieajo: 5,8 l/100 km

Yhdistetty: 6,6 l/100 km

CO2-päästö: 155 g/km

HYVÄÄ

• ajettavuus

• melu varauksin

HUONOA

• moottorin voimavarat

• pysähtyminen

Valmistaja: Mazda Motor Corporation, Hofu, Japani

Maahantuoja: Inchcape Motors Finland Oy, mazda.fi

Hinta: 42 442 €, koeauton hinta lisävarustein 44 786 € (metalliväri 1 009 €, navigaattori 1 180 € ja tavaratilan kuminen kaukalomatto 155 €)

Autoedun verotusarvo: vapaa 795 €/kk, käyttöetu 645 €/kk

Ajoneuvoveron perusosa: 232,87 €/v

Takuu: 3 v/100 000 km, maalitakuu 3 v, koritakuu 12 v

Ajoturva: tiepalvelu, edellyttää huolto-ohjelman noudattamista

MOOTTORI

Sijoitus, toimintatapa ja muoto: eteen poikittain sijoitettu bensiinikäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori

Sylinterimitat: halkaisija 83,5 mm, iskunpituus 91,2 mm

Iskutilavuus: 1 998 cm3

Puristussuhde: 14,0

Suurin teho: 118 kW (160 hv)/ 6 000 r/min

Ominaisteho: 59,1 kW/l (80,3 hv/l)

Keskimääräinen männännopeus: 18,2 m/s (@ 6 000 r/min)

Suurin vääntömomentti: 208 Nm/4 000 r/min

Sylinterin tehollinen keskipaine: 1,3 MPa (@ 208 Nm)

Sylinteriryhmä: alumiini

Kampiakseli: laakeroitu viidellä runkolaakerilla, massavaimennin hihnapyörässä

Sylinterikansi: alumiini

Venttiilikoneisto: kaksi sylinterikanteen sijoitettua ketjukäyttöistä nokka-akselia, neljä venttiiliä sylinteriä kohden, rullapaininvivut, hydraulinen välystentasaus, muuttuva imu- ja pakoventtiilien ajoitus

Jäähdytys: nestejäähdytys, paisuntasäiliöllä varustettu painejäähdytin, sähköisesti ohjattu termostaatti

Sähkölaitteet: CAN- ja LIN -väylät, 12 V/65 Ah/ akku, vaihtosähkögeneraattori, regeneroiva lataus, suorasytytys, nakutustunnistin, 4 sytytyspuolaa ja -tulppaa, sammutusautomatiikka

Polttoainejärjestelmä: suorasuihkutus, solenoidiohjatut ruiskutusventtiilit

Pakokaasujen puhdistus: jäähdytetty takaisinkierrätys, 2 happitunnistinta, 2 kolmitoimikatalysaattoria

VOIMANSIIRTO

Vaihteisto: 6-vaihteinen automaattivaihteisto, neliveto

Kytkin: momentinmuunnin

Vetopyörästö: lieriövetopyörästö etuakselille, hypoidivetopyörästö taka-akselille, välityssuhde 4,624

Kokonaisvälityssuhteet: I: 16,424, II: 9,350, III: 6,714, IV: 4,624, V: 3,274, VI: 2,770, P: 18,001

KORI JA ALUSTA

Rakenne: itsekantava teräskori

Korimalli: viisiovinen katumaasturi, rekisteröity viidelle hengelle

Etujousitus: joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kaasu-nesteiskunvaimentimet, kallistuksenvaimennin

Takajousitus: poikittaiset ala- ja ylätukivarret, pitkittäistukivarret, poikittaiset ohjainvarret, kallistuksenvaimennin, kierrejouset, kaasu-nesteiskunvaimentimet

Ohjausvaihde: sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko, ajonopeuden mukaan säätyvä tehostus

Jarrut: lukkiutumattomat kaksipiiriset nestejarrut ristikkäisin piirein, edessä jäähdytetyt levyjarrut (297 mm), takana levyjarrut (303 mm), alipainetehostin, elektroninen jarruvoimien jako, hätäjarrutustehostin, sähkökäyttöinen takapyöriin vaikuttava seisontajarru, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

Ajonvakautus: Mazda, poiskytkettävä ajonvakautus ja vetoluistonrajoitus

Pyörät: 225/65 R17, 7J x 17 alumiinivanteet, 5 pulttia

VAKIOVARUSTEET

Istuimet: kangasverhoilu; edessä istuimen etäisyys-, korkeus- ja portaallinen selkänojan kallistussäätö, kuljettajalla ristiseläntuensäätö, korkeussuuntaan säädettävät pääntuet, keskikyynärnoja; takana korkeussäädettävät pääntuet, selkänojan kallistussäätö

Tavaratila: peiteverho, 4 kuormansidontalenkkiä, takaselkänojan kallistus 40:20:40-suhteessa, valo, välipohjan alla säilytystila, 12 V:n virranulosotto, kannelliset lokerot tavaratilan takakulmissa

Säilytystilat: valaistu käsinelokero, 4 ovilokeroa, keskikonsolissa avoin lokero ja 2 mukitelinettä, keskikyynärnojassa suljettava lokero, silmälasikotelo, takaistuimen keskikyynärnojassa kannellinen lokero, kynälokerikko ja 2 mukitelinettä; lehtitaskut etuistuimien selkänojissa

Lämmitys ja ilmastointi: automaattinen 2-alueilmastointi, 7-nopeuksinen puhallin; kojelaudassa 4 ja keskikonsolin takaosassa 2 suunnattavaa ja suljettavaa suulaketta, huurteenpoistosuuttimet etusivulaseille, sisäilmansuodatin, lämminilmakanavat takajalkatilaan

Sähkölämmittimet: etumatkustajien 3-vaiheiset istuinlämmittimet, ohjauspyörän lämmitys, takalasin lämmitys, sähkösäädettävät, taitettavat ja lämmitettävät sivupeilit, tuulilasin alareunan lämmitys

Turvavarusteet: 2 etuturvatyynyä, sivuturvatyynyt edessä, turvaverhot; edessä ja takana reunapaikoilla turvavyöt esikiristimillä ja vyövoiman rajoittimilla; isofix-kiinnikkeet 2 istuimelle, lapsilukot, etumatkustajan turvatyynyn poiskytkentä, turvavöiden korkeudensäätö

Mittarit: nopeus (0–260 km/h), pyörintänopeus, digitaalinen matka ja välimatka, polttoaine, moottorin lämpötilan varoitusvalot, ulkolämpö, digitaalinen kello, päivämäärä, digitaalinen nopeusnäyttö

Ajotietokone: keskikulutus, het­kellinen kulutus, polttoainemäärän mukainen toimintamatka, kulutuksen valvonta

Valot: lediajovalot kääntymistoiminnolla; kaukovalovilkku, kaukovaloautomatiikka, kaistanvaihtovilkku, valoautomatiikka, ajovalojen hämärätunnistin, ledisumuvalot, takasumuvalo, tervehdysvalot, saattovalot, ledihuomiovalot; 4 sisävaloa ovikytkimin ja viiveellä, mittarivalojen säätö

Lasinpyyhkimet: kahdella nopeudella ja kertapyyhkäisyllä varustetut sähkökäyttöiset lasinpyyhkimet, säädettävä tihkukytkin, nivelettömät pyyhinsulat

Lasinpesulaite: kaksi kaksoisviuhkasuutinta, pesu-pyyhinautomatiikka, sadetunnistin

Takalasinpyyhin: jaksottainen ja jatkuva pyyhintä, pesu-pyyhinautomatiikka

Ajovalojen pesimet: painepesurit

Työkalusarja: varoituskolmio, 3 hinaussilmukkaa, renkaanpaikkaussarja, taltta-/silmukkapäinen rengasrauta

Info-viihde: radio/cd, aux-liitin, 2 usb-liitintä, bluetooth, 7 tuuman kosketusvärinäyttö, 6 kaiutinta

Muut vakiovarusteet: 2 sivulle kääntyvää häikäisysuojaa, 2 valaistua ehostuspeiliä, kyynärnojat 4 ovessa, 2 vaatekoukkua; sähkötoimiset ikkunannostimet turvatoiminnolla, avaus ja sulku kertapainalluksella; ohjauspyörän korkeus- ja etäisyyssäätö, sävylasit, kauko-ohjattu keskuslukitus turvatoiminnolla, kaksi 12 V:n virranulosottoa, vakionopeudensäädin, nopeudenrajoitin, mäkilähtöavustin ja pitojarru, avaimeton käynnistys, puhelinvalmius, ajo-ohjelmat: Normal ja Sport; pysäköintitutkat edessä ja takana, peruutuskamera, väsymyksentunnistin, kaista-avustin, kuolleen kulman ja risteävän liikenteen varoitus, automaattisesti himmentyvä taustapeili, suomenkieliset valikot

EURO NCAP -TÖRMÄYSTESTIT

Yleisarvosana: ei ole testattu

HUOLTO

Polttoainesäiliön tilavuus: 58 l

Jäähdytysjärjestelmän tilavuus: 7,2 l

Moottorin öljytilavuus: 4,2 l

Vaihteiston öljyntilavuus: 7,8 l

Moottorin öljynvaihtoväli: ilmaisin, max. 12 kk/20 000 km

Renkaiden ilmanpaineet: 2,3/2,3 bar (e/t) / kuorma 2,6/2,8 bar (e/t)

Ilmoitettu EU-KULUTUS

Kaupunkiajo: 8,0 l/100 km

Maantieajo: 5,8 l/100 km

Yhdistetty: 6,6 l/100 km

CO2-päästö: 155 g/km

Mittauksia