”Näkymätön” motoristi näkyväksi

Moottoripyörät Ajoneuvojen välinen tiedonsiirto nousee tulevina vuosina tärkeään asemaan. Tästä voi löytyä apua myös motoristeille tyypillisiin onnettomuuksiin, joissa autoilijoilta jää toinen tienkäyttäjä kokonaan huomaamatta.

Liikennevakuutuskeskuksen tutkimuksen mukaan motoristin yleisimmät onnettomuudet ovat tien kaarteesta ulos suistumisia ja risteysajon tai muun ajoneuvon kääntymisen yhteydessä tapahtuneita yhteenajoja. Jälkimmäisissä tapauksissa onnettomuuden aiheuttaa monesti se, että hyvästä ymmärryksestä huolimatta autoilija ei havaitse moottoripyörää.

Siihen voi olla monta syytä, mutta yksi yleinen on se, että motoristin ajovarusteet ovat lähes pikimustat. Harva käyttää värikkäitä, siis hyvin näkyviä, varusteita. Asiaan on yritetty saada muutosta niin Liikenneturvan kuin motoristijärjestöjenkin puolesta.

Entäpä jos motoristi tehdään elektronisesti näkyväksi? Bosch kutsui tutustumaan teknologiaan, jonka väitetään pystyvän juuri siihen.

Kovia lukuja

Boschilla on 94 hehtaarin kokoinen testikeskus Keski-Saksan Boxbergissä. Alueelta löytyy testiratoja joka lähtöön. Vuosien mittaan kehitystyö on tuottanut tulosta myös moottoripyöräilijöille.

Bosch esitteli ensimmäisen version moottoripyörän lukkiutumattomasta jarrujärjestelmästä vuonna 1980. Ja lopulta tämän vuoden alusta alkaen kaikissa uutena myytävissä isommissa moottoripyörissä on pitänyt olla lukkiutumattomat jarrut ja kevytmoottoripyörissä joko lukkiutumattomat tai yhdistelmäjarrut. Turvallisuuden kannalta loistava juttu.

Sitten esitellään surullisempia lu­kuja. Suomessa menehtyi vuosina 2007–2016 yhteensä 233 motoristia. Keskimäärin siis 23,3 henkeä vuodessa. Alimmillaan menehtyneitä on ollut 16 ja enimmillään 33 vuodessa. Onneksi trendi on ollut laskeva.

Suomalaiset miettivät asioita yleensä vain omalta kantiltaan, mutta mennäänpä maailmalle. Boschin lukujen mukaan liikenteessä menehtyy joka päivä 3 000 henkeä. Siis maailmanlaajuisesti. Saman verran kuolee Saksassa vuodessa.

Indonesia ja Thaimaa ovat täynnä motoristeja. Siellä ajetaan hyötyajoa pienillä moottoripyörillä, ja yleensä ainoa suojavaruste on jonkinlainen kypärä. Heitä kuolee vuosittain noin 21 000 henkeä. Siis kaksikymmentäyksituhatta!

Tässä vaiheessa alkaa viimeistään ymmärtää Boschin intressit kehittää uusia ratkaisuja motoristien kuolemien vähentämiseksi.

Langaton järjestelmä

Bosch on kehitellyt kaikessa hiljaisuudessa langatonta järjestelmää, joka muuttaisi ”näkymättömän” motoristin näkyväksi. Boschin johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel kuvailee sitä näin: ”Luomme digitaalisen suojakilven moottoripyöräilijöille.”

Tuossa vaikuttaisi olevan hieman liioittelun makua, mutta idea on monessa mielessä nerokas. Se toimii näin.

Boschin mukaan tulevaisuudessa niin moottoripyörissä, autoissa kuin raskaassa kalustossa on 5,9 gigaherzin taajuudella toimivat langattomat lähettimet ja vastaanottimet. Ne välittävät muille ajoneuvoille tietoa ajoneuvon nopeudesta, kiihdytyksestä, jarrutuksesta ja ajosuunnasta. Tämän perusteella järjestelmä päättelee, pitääkö muita ajoneuvoja varoittaa lähestyvästä moottoripyörästä tai autosta.

Otetaanpa esimerkki.

Motoristi ajaa valtatietä, ja samalla sivutieltä, pensasaidan takaa lähestyy auto. Samassa motoristin kypäräpuhelin antaa korvaan äänimerkin ja kaiuttimista kuuluu: ”Varo, auto lähestyy oikealta.” Ilmoitus tulee myös tekstinä moottoripyörän mittaristoon. Ja sama tietysti toisin päin, eli auton kuljettajaa varoitetaan samanaikaisesti lähestyvästä moottoripyörästä. Kummankin ajoneuvon kuljettaja tekee ratkaisunsa, ja pudottaa ajonopeutensa sellaiselle tasolle, että saa väistettyä mahdollisen vaaratilanteen.

Järjestelmän kehitystyö on jo pitkällä. Meille esiteltiin moottoripyörä ja auto, joihin järjestelmä oli asennettu. Hyppäsimme joukolla pikkubussiin, jossa oli järjestelmä päällä. Lähdimme ajamaan ”moottoritietä” ja meille etukäteen kertomatta, takana kuolleessa kulmassa ollut moottoripyörä lähti ohittamaan pikkubussia melkoisella vauhdilla. Järjestelmä rääkäisi kovaa ja varoitti tekstillä vasemmalle kaistalle äkkiä ilmestyneestä moottoripyörästä. Nokkelaa.

Kaikki mukaan

Boschin arvion mukaan vuonna 2025 myydyistä uusista moottoripyöristä kyseinen järjestelmä jo löytyy. Tosin siitä ei ole juuri hyötyä, ellei autonvalmistajia saada mukaan.

Koska Bosch on yksi suurimmista autojen elektronisten järjestelmien toimittajista Euroopassa, ei ole syytä epäillä, etteivätkö he saisi myytyä tätäkin järjestelmää myös autoihin. Kehitystyötä on tähän mennessä tehty yhteistyössä Audin, Autotalksin, Cohda Wirelessin ja Ducatin kanssa.

Osa motoristeista vastustaa verisesti kaikkea mikä ”valvoisi” motoristin liikkeitä. Tämä siksi, että moottoripyöräily mielletään viimeiseksi vapauden linnakkeeksi. Toisaalta toisessa vaakakupissa painaa liikenneturvallisuus. Haluaako motoristi pysyä terveenä ja hengissä vai ei – ja varmistaa myös muiden tielläliikkujien turvallisuuden?

Järjestelmän toimintaa esittelevän videon löytää Youtubesta hakusanoilla ”Bosch Motorcycle-to-vehicle communication”.

Mutka-abs

Bosch esitteli vuonna 2013 niin sanotun mutka-abs-järjestelmän. Se on sekoitus abs- ja yhdistelmäjarruja, ja päällimmäinen idea on, että järjestelmä sallii hätäjarrutuksen moottoripyörän olleessa kallellaan. Tavallisilla jarruilla varustettu moottoripyörä kaatuu moisessa tilanteessa takuuvarmasti ja tavallisilla abs-jarruillakin tilanne muuttuu epävakaaksi, ellei motoristi löysää nopeasti jarrusta.

Boschin järjestelmän tai kilpailevan Continentalin järjestelmän ovat ottaneet tähän mennessä käyttöön ainakin BMW, Ducati ja KTM.

Pääsimme tutustumaan Boschin järjestelmään jo aikoinaan tuoreeltaan, ja tällä kertaa saimme kerrata tuntemuksia. Järjestelmä toimii mutkattoman hienosti, ja se lisää motoristin turvallisuutta tuntuvasti. Jos mutkaan ajaa liian lujaa tai mutkassa tulee vastaan jotain odottamatonta, voi motoristi tehdä hätäjarrutuksen. Jarrutus nostaa moottoripyörän kallistuksesta pystyyn, mutta renkaat eivät lukkiudu, eikä motoristi suistu ulos tieltä.

Mutka-abs

Bosch esitteli vuonna 2013 niin sanotun mutka-abs-järjestelmän. Se on sekoitus abs- ja yhdistelmäjarruja, ja päällimmäinen idea on, että järjestelmä sallii hätäjarrutuksen moottoripyörän olleessa kallellaan. Tavallisilla jarruilla varustettu moottoripyörä kaatuu moisessa tilanteessa takuuvarmasti ja tavallisilla abs-jarruillakin tilanne muuttuu epävakaaksi, ellei motoristi löysää nopeasti jarrusta.

Boschin järjestelmän tai kilpailevan Continentalin järjestelmän ovat ottaneet tähän mennessä käyttöön ainakin BMW, Ducati ja KTM.

Pääsimme tutustumaan Boschin järjestelmään jo aikoinaan tuoreeltaan, ja tällä kertaa saimme kerrata tuntemuksia. Järjestelmä toimii mutkattoman hienosti, ja se lisää motoristin turvallisuutta tuntuvasti. Jos mutkaan ajaa liian lujaa tai mutkassa tulee vastaan jotain odottamatonta, voi motoristi tehdä hätäjarrutuksen. Jarrutus nostaa moottoripyörän kallistuksesta pystyyn, mutta renkaat eivät lukkiudu, eikä motoristi suistu ulos tieltä.