Ajettua

Avant e 6 -sähkökuormaaja

Ajettua

Avant e 6 -sähkökuormaaja

Hiljainen työmyyrä

Road racingin MotoGP-sarjassa viilettää suomalaistallin moottoripyörä, jonka katteissa komeilee komeasti nimi Avant. Kyseessä on ylöjärveläinen yritys, joka on päättänyt valloittaa maailman omalla sarallaan.

Avantin kehitystyön uusin hedelmä iskee työkoneiden kiristyneeseen päästömaailmaan salaman lailla. Kilpailijoiden on syytä kavahtaa prototyyppiä nimeltään e 6. Siinä päästöt ovat nolla prosenttia. Ilman päästöhuijauksia. Ääntä syntyy sen verran, että sivullinen osaa väistää konetta. Peli kääntyy ympäri melkein kolikon päällä. Mikä kumma se on? Se selviää pian, mutta aluksi on syytä kurkista taustapeiliin.

1990-luvun lama tappoi monta suomalaista yritystä. Samaan aikaan lama loi uusia mahdollisuuksia toisille yrityksille. Avant on yksi tällaisista. Yhtiö perustettiin vuonna 1991, syvimmän taantuman aikaan. Hyvin nopeasti perustaja Risto Käkelä ymmärsi, että voidakseen menestyä, on yrityksen suunniteltava tuotteita, joita voi myydä ympäri Eurooppaa. Alun alkaen tuotteet olivat pieniä kuormaajia, joilla lähinnä jaettiin rehua maatalojen navetoissa. Avantin myyntislogan kuului: ”Muuta sinäkin tilasi ikävin homma mukavimmaksi!”

Se puhutteli isäntiä, ja kauppa lähti käyntiin.

Tänä päivänä koneiden koot ovat kasvaneet tuntuvasti. Pienin on 200-sarja. Siinä on nostovoimaa 350 kiloa ja moottoritehoa 14,7 kW (20 hv). Kookkain on 700-sarja, jossa on tehoa 42 kW, nostovoimaa 1 500 kg ja huippunopeuttakin 30 km/h. Etukuormaimen suurin nostokorkeus on peräti 3,1 metriä.

Itsenäisiä maahantuojia on ympäri maailmaa. Mutta tehtaita on vain yksi, Ylöjärvellä. Avantin kotimaisuusaste on peräti 70 prosenttia.

Valmistus käynnistyy kolmelta eri laserleikkurilta. Ne leikkaavat metallikappaleet, joista kone kasataan. Laser leikkaa maksimissaan 25 millimetrin paksuista metallilevyä. Käytännössä Avanteissa käytetään 15 millimetrin levyä. Kaikkein paksuimmat teräslevyt leikataan muotoonsa vesisuihkuleikkurilla.

Kappaleiden saatua muotonsa, osa niistä siirretään hydrauliselle kanttauskoneelle. Kone pokkaa levyjen reunat oikeaan taivutukseen. Seuraavaksi rungon kappaleet sijoitetaan jigiin, jossa henkilökunta ”heftaa” eli hitsaa osan vain hiukan kiinni. Sen jälkeen kappale siirretään hitsausrobotin hellään huomaan, joka tekee lopullisen hitsauksen.

”Valmistus on sekoitus ammatti-ihmisen ja robotin tekemää valmistusta. Ratkaisulla saadaan pidettyä valmistuskustannukset kohtuullisella tasolla”, kertoo varatoimitusjohtaja Jani Käkelä.

Seuraavaksi osat menevät fosfatointipesuun, jonka jälkeen ne kuivataan. Sitten on edessä pulverimaalaus. Pulverimaalauksessa käytetään maalattavissa kappaleissa negatiivista varausta ja maalissa positiivista varausta. Näin maalia ei mene hukkaan juuri lainkaan. Avantin koneet ovat väriltään vihreitä. Asiakkaat luulevat, että Avant käyttää vain yhtä sävyä, mutta todellisuudessa sävyjä on kolme. Maalauksen jälkeen osat siirtyvät tuotantolinjalle.

Avant valmistaa noin 4 000 kuormainta vuodessa. Tosin valmistaja puhuu mieluimmin kappaleista tuotantoviikkoa kohden.

”Olemme päässeet parhaimmillaan sataan kappaleeseen viikossa”, Jani Käkelä kertoo.

Koneen rungon kyljessä on A4-lomake. Siinä kerrotaan, mitkä osat koneeseen kiinnitetään. Työntekijä kuittaa allekirjoituksellaan osakokonaisuuden asennnuksen.

Polttomoottorit tulevat kahdelta eri valmistajalta, Kubotalta ja Kohlerilta. Polttoaineena käytetään bensiiniä ja dieseliä, käytännössä maatiloilla käytetään verotonta polttoöljyä. Linjan päässä valmis kuormain kiinnitetään testipenkkiin ja aloitetaan vaativa testiohjelma. Sen aikana konetta käytetään täydellä teholla. Hydrauliikkaa rasitetaan mahdollisten vuotojen löytämiseksi. Myös kaikki sähköjärjestelmät testataan. Lopulta koko komeus pakataan muovikuorien sisään.

”Vaihdoimme aikoinaan pintapellit muovista valmistettuihin. Asiakkaat olivat alussa hyvin epäluuloisia muovimateriaalin”, kertoo Käkelä.

On aika hypätä e 6 -sähkökuormainen puikkoihin. Se on vielä prototyyppi. Varsinainen tuotanto alkaa tammikuussa. Sähkömoottori käynnistetään kääntämällä virta-avaimesta virrat päälle. Moottorit – niitä on kaksi – on valmistanut saksalainen Schabmüller. Akut on valmistanut kotimainen Valmet Automotive. Akkupaketti maksaa huimat 13 900 euroa.

Ohjaamo on avoin ja sieltä näkee vaivatta ulos. Niukka mittaristo kertoo oikeastaan vain akun varaustilanteen.

Ohjaamoon kuuluu vain pieni sähkömoottorin hurina. Ääni varoittaa ulkopuolisia siitä, että laite on käytössä. Hallintalaitteet ovat samanlaiset kuin polttomoottorisessa versiossa. Nerokas idea on ollut sijoittaa kuormainta ja muita työlaitteita käyttävä joystick suoraan hydrauliikkakarapaketin eli venttiilipaketin päälle. Näin menetellen ohjaimessa on hyvä vaste. Mikäli ohjaus olisi tehty sähköisesti, tuntuma kuormaimen toimintoon kärsisi. Miinusta tulee joystickin materiaalista. Se on kova, kylmä ja muovinen. Ohjaimen toiminnot ovat loogisia, tottumatonkin kuljettaja pääsee helposti sinuiksi sen kanssa.

Vaihdekeppiä ei ole lainkaan, vaan sen virkaa hoitavat hytin lattiassa olevat kaksi poljinta. Toista painamalla Avant liikkuu eteenpäin ja toista painamalla taaksepäin. Helppoa ja yksinkertaista. Ohjaaminen tapahtuu loogisesti ohjauspyörää kääntämällä. Se antaa komennot hydraulisylintereille, jotka kääntävät runkoa. Avant on siis runko-ohjattu ja se on asia, mikä vaatii totuttelua. Kone kääntyy lähes paikoillaan.

Akun 14,5 kilowattitunnin energiasisältö ei riitä ihan kahdeksan tunnin työpäivään. Mutta mikäli akkua lataa hetken kahvitauoilla ja koko ruokatunnin, voi koko päivän päästellä huoletta. Akun täyteen lataaminen kestää normaalilla laturilla 6–8 tuntia. Pikalaturi selviää tehtävästä 1,5 tunnissa.

Paikallinen päästöttömyys lisää merkittävästi kuormainen toimialoja. Sillä voi työskennellä vaikka sisätiloissa. Myös melu on päästö, ja koneen hiljaisuus on ensisijaisesti hyvä asia, vaikka kovametelisessä ympäristössä se ei toiminnastaan varoitakaan, joten kuljettajan on oltava varuillaan.

Hyvää

• päästöttömyys

• ketteryys

Huonoa

• akkupaketin hinta

Tekniikkaa

Moottori: kaksi sähkömoottoria, ajomoottori: teho 6 kW ja vääntömomentti 60 Nm/0–5 000 r/min, työmoottori: teho 2 kW ja vääntömomentti 35 Nm/0–4 000 r/min

Akku: litiumioniakusto, energiasisältö 14,5 kWh, latausaika 6–8 h, pikalaturilla 1–1,5h

Voimansiirto: hydrostaattinen, neliveto, hydraulinen ajomoottori joka pyörällä, ajopumppu, tilavuus 12 cm3, työpumppu työlaitteille, tilavuus 8 cm3, työpaine 200 bar, peruutus ajopolkimella

Ohjaus: hydraulinen runko-ohjaus

Alusta: hitsattu levyrunko

Jarrut: hydrostaattiset ajojarrut, seisontajarru monilevyjarrulla etumoottoreissa, kytkeytyy automaattisesti moottorin sammuessa

Mitat ja massat: pituus 2,550 m, leveys 1,290 m, korkeus 2,040 m; hydrauliöljysäiliö 38 l; omamassa noin 1 450 kg; renkaat 26 x 12-12”

Kuormaaja: nostokorkeus 2,8 m, ulottuvuus etupyörän navan keskeltä 1,4 m, kaatokuorma 800 kg

Hinta: 24 500 euroa + akkupaketti 13 900 euroa

Valmistaja: Avant Tecno Oy, Ylöjärvi, www.avant.fi

Hyvää

• päästöttömyys

• ketteryys

Huonoa

• akkupaketin hinta

Tekniikkaa

Moottori: kaksi sähkömoottoria, ajomoottori: teho 6 kW ja vääntömomentti 60 Nm/0–5 000 r/min, työmoottori: teho 2 kW ja vääntömomentti 35 Nm/0–4 000 r/min

Akku: litiumioniakusto, energiasisältö 14,5 kWh, latausaika 6–8 h, pikalaturilla 1–1,5h

Voimansiirto: hydrostaattinen, neliveto, hydraulinen ajomoottori joka pyörällä, ajopumppu, tilavuus 12 cm3, työpumppu työlaitteille, tilavuus 8 cm3, työpaine 200 bar, peruutus ajopolkimella

Ohjaus: hydraulinen runko-ohjaus

Alusta: hitsattu levyrunko

Jarrut: hydrostaattiset ajojarrut, seisontajarru monilevyjarrulla etumoottoreissa, kytkeytyy automaattisesti moottorin sammuessa

Mitat ja massat: pituus 2,550 m, leveys 1,290 m, korkeus 2,040 m; hydrauliöljysäiliö 38 l; omamassa noin 1 450 kg; renkaat 26 x 12-12”

Kuormaaja: nostokorkeus 2,8 m, ulottuvuus etupyörän navan keskeltä 1,4 m, kaatokuorma 800 kg

Hinta: 24 500 euroa + akkupaketti 13 900 euroa

Valmistaja: Avant Tecno Oy, Ylöjärvi, www.avant.fi