Ajettua

Ponsse Scorpion King -harvesteri

Ajettua

Ponsse Scorpion King -harvesteri

Hiipivä jättiläinen

Puiden korjuussa puhutaan tuotantoketjusta. Koeajoimme tuotantoketjun keskeisen linkin: Ponsse Scorpion King -harvesterin.

Ensin metsään saapuu harvesteri. Sen kuljettaja katkoo puut oikean mittaisiksi ja lastaa omiin pinoihinsa erilaiset puun laadut.

Seuraavaksi palstalle saapuu ajokoneen kuljettaja, joka siirtää puut tukkitien laitaan. Eri puulaadut on maalattu päistään omalla värillään, joten ajokoneen kuljettaja osaa pinota ne eri pinoihin.

Samaan aikaan kun ajokoneen kuljettaja kuljettaa puita pinoon, on paikalle jo saapunut tukkirekan kuljettaja. Hän lastaa kyytiin täyden kuorman puuta. Sillä on jo kiire sahalle, sillä puun pitää olla tehtaan varastossa viimeistään viikon päästä sen kaatamisesta.

Palataanpa ketjun alkupäähän: suomalaisen Ponsse Scorpion Kingin koeajo alkaa.

Scorpion Kingin runkorakenne on kolmiosainen. Takapäässä on moottori. Keskiosan päällä on 270 astetta kääntyvä ohjaamo ja nosturi. Etupäässä ovat kiinni etupyörät.

Ohjaus tapahtuu hydraulisesti. Runko on nivelöity ohjaamon takaa, ja runkoa ohjaamalla ajoneuvo kääntyy.

Scorpion Kingissä on myös vakautusjärjestelmä. Kehittynyt elektroniikka mittaa ajoneuvoon ja nosturiin kohdistuvaa sivuttaiskuormaa. Antureiden antaman tiedon perusteella järjestelmä osaa painattaa oikeita renkaita paremmin maahan. Tällöin ajoneuvo ei heilu normaalin metsäkoneen tavoin työliikkeiden aikana. Se toimii vähän samoin kuin ihminen, joka lisää painoa toiselle jalalle ehkäistäkseen kaatumisen.

Vakautusjärjestelmä toimii sekä paikallaan että ajon aikana. On uskomaton tunne, kun ohjaamo ei kallistele juuri lainkaan. Valmistajan mukaan Scorpion King voi ylittää toisen puolen pyörillä 60 cm korkean esteen ilman että ohjaamo kallistuu lainkaan. Se on melkoinen etu, kun ajatellaan kuljettajan hyvinvointia.

Kolmirunkoisen rakenteen ansiosta ohjaamon vakautusjärjestelmän nivelpiste on saatu mahdollisimman alas, jolloin liikkeet saadaan rauhallisiksi.

Ponssen kilpailijoissa nosturi on sijoitettu joko hytin etupuolelle tai sen sivulle. Scorpion Kingissä nosturi on hytin takana, kokonaan pois kuljettajan näkökentästä. Nosturin sivuttaistuet ovat valuterästä ja itse nosturi on teräspalkkia. Liitos on tehty hitsaamalla. Nosturiratkaisu on patentoitu.

Nosturiin liittyy vielä yksi erikoisuus. Kuljettaja istuu kääntöpisteen keskellä, eikä laidalla kuten joissakin kilpailijoissa. Osa kuljettajista on sitä mieltä, että Ponssen ratkaisu on työergonomian kannalta parempi.

Työergonomiaan liittyvät myös Ponssen hallintalaitteet. Harvesteria ajetaan kahdesta ohjainkahvasta. Niissä on katkaisijoita Porvoon mitalla. Ponssen erikoisuus on se, että kuljettaja voi itse säätää katkaisijoiden merkityksen ja tehtävät tietokoneen kautta. Eli kuljettaja pystyy räätälöimään katkaisijat itselleen mieluiseen järjestykseen.

Hytistä näkee vaivatta ulos, mikä on todella tärkeää. ”On muistettava, että harvennushakkuissa puikkelehditaan asiakkaan ’rahojen’ eli puiden välissä, eikä pystyyn jätettäviä puita saa kolhia”, kertoo testikuljettajamme Paavo Mäkinen.

Tuo ei välttämättä juolahda maallikon mieleen.

Testikuljettaja Mäkinen starttaa dieselmoottorin, jonka käyntiääni on hämmästyttävän hiljainen. Hyttiin moottorin ääni ei kuulu juuri lainkaan. Se johtuu siitä, että moottori on sijoitettu mahdollisimman kauas kuljettajasta.

Mäkinen kääntää harvesteripään tottuneesti kohti ensimmäistä kaadettavaa puuta. Harvesteri ottaa tukevan otteen puun juuresta, ja ketjusahanterä katkaisee puun. Sahan aiheuttama ääni kaikuu metsässä. Se onkin kovin ääni, jonka Scorpion tuottaa.

Koska katkaisussa on havupuu, ruiskutetaan kantoon ja katkaisukohtaan urealiuosta. Se estää lahottajasienen leviämistä. Mikäli kaadettava puu olisi joku muu kuin havupuu, ei liuosta levitettäisi.

Kuljettaja katsoo metsästä sopivan raon ja antaa puun rojahtaa maahan. Harvesteripäässä riittää melkoisesti voimaa, joten se jaksaisi kannatella pienempiä puita vaakatasossa, vain sen tyvestä kiinni pitäen. Kuljettajan mukaan kannattaa edetä painovoimalla, ja antaa puun kaatua omalla painollaan.

Kuljettaja painaa nappia ja runko syöksyy harvesterin lävitse. Näin karsitaan rungosta oksat. Tietokoneen näytöllä vilisevät numerot. Toinen kertoo matkan, jonka puunrunko on liikkunut harvesterin sisällä ja toinen luku kertoo rungon paksuuden. Kuljettaja valitsee rungon paksuuden mukaan, mihin kasaan rungon pätkä katkaistaan. Puun laatu määrää sen, mitä siitä lopulta valmistetaan.

Kosketusnäytöllä varustettu mittaristo on tietokone ja todella älykäs käyttöjärjestelmä. Sekin on Ponssen omaa valmistetta. Näytöstä voidaan ohjata kaikkia koneen toimintoja. Sen lisäksi se kerää kaikki tiedot kaadetun puun määrästä ja laadusta. Työnjohto näkee etänä koneen kulkeman reitin ja koneen tekemän mottimäärän. Tämän lisäksi etänä voidaan seurata huoltotarvetta.

Scorpion liikkuu metsässä hiljaa ja ketterästi. Huippunopeus vastaa ihmisen kävelyvauhtia. Painoa on liki 23 000 kiloa, mutta koska siinä on kahdeksan pyörää, ”jalanjälki” maastoon on pieni ja sievä.

Kuljettaja sammuttaa koneen ja käy tarkistamassa ketjusahan terän kunnon. Se on vaihdettava. Niitä kuluu yksi työvuoroa kohden. Ketjua kuluttaa osaltaan sen kova nopeus. Se liikkuu sahattaessa 45 metriä sekunnissa.

Koeajetun Scorpionin omistaa keskisuomalainen Metsä Multia Oy. Johtaja Kai Laaja kertoo koneen käytästä: ”Meillä harvesteria ajetaan kahdessa vuorossa. Vuoden aikana koneen mittariin tulee noin 3 000 tuntia. Huoltovälit Ponssessa ovat pitkät. Metsässä tehdään huolto 900 tunnin välein. Ponssen toimitiloissa tehdään sitten suuri huolto 1 800 tunnin välein.”

Kaiken kaikkiaan Ponsse Scorpion King on melkoinen suomalaisen insinöörityön taidonnäyte. Ponsse-ajokoneen koeajossa vuodelta 1979 (TM 6/1979) yrityksen perustaja Einari Widgren ennustaa tulevaisuuden täysin pieleen, mikä kertoo siitä, että hän oli parempi metsäkoneiden suunnittelija kuin ennustaja.

Hyvää

• hiljaisuus

• kallistelematon hytti

Huonoa

• ahdas ohjaamo

• peruuttaessa puuttuu ”takapuoli­tuntuma” perän liikkeistä

Tekniikkaa

Moottori: kuusisylinterinen turboahdettu dieselkäyttöinen rivimoottori; iskutilavuus 7 700 cm3, (110 x 130 mm), puristussuhde 17,6, teho 210 kW (286 hv)/2 200 r/min, vääntömomentti 1 150 Nm/ 1 200–1 600 r/min

Voimansiirto: hydrostaattis-mekaaninen, hydraulinen ajopumppu ja moottori, toisioveto kardaanilla tasauspyörästön kautta etu- ja takateleille (tasauspyörästön lukot), joissa napavälitykset, jakovaihteisto (hidas ja nopea vaihde), peruutus suunnanvaihtimella

Työhydrauliikka: kaksipiirihydrauliikka; nosturipiirin pumppu 145 cm3 ja harvesteripään pumppu 190 cm3 (työpaine 280 bar)

Alusta: kolmirunkoratkaisu, valettu aktiivisesti tasapainottuva keskirunko, levyleikkeistä hitsatut etu- ja takarungot. Runkojen aktiivinen vakautusjärjestelmä hydraulisylintereillä.

Jarrut: edessä ja takana hydrauliset monilevyjarrut, seisontajarru jousikuormitettu

Mitat ja massat: pituus 8,020 m, leveys 2,690-3,085 m, korkeus 3,720 m; polttoainesäiliö 320/410 l, hydrauliöljysäiliö 280 l, omamassa 22 500 kg; renkaat edessä ja takana 600/710/800 – 26,5”

Nosturi: Ponsse C50, ulottuma 10/11 metriä, nostomomentti (brutto) 252 kNm

Harvesteripäävaihtoehdot: Ponsse H5, H6 ja H7

Hinta: 575 000 euroa

Valmistaja: Ponsse Oyj, Vieremä, www.ponsse.com

Hyvää

• hiljaisuus

• kallistelematon hytti

Huonoa

• ahdas ohjaamo

• peruuttaessa puuttuu ”takapuoli­tuntuma” perän liikkeistä

Tekniikkaa

Moottori: kuusisylinterinen turboahdettu dieselkäyttöinen rivimoottori; iskutilavuus 7 700 cm3, (110 x 130 mm), puristussuhde 17,6, teho 210 kW (286 hv)/2 200 r/min, vääntömomentti 1 150 Nm/ 1 200–1 600 r/min

Voimansiirto: hydrostaattis-mekaaninen, hydraulinen ajopumppu ja moottori, toisioveto kardaanilla tasauspyörästön kautta etu- ja takateleille (tasauspyörästön lukot), joissa napavälitykset, jakovaihteisto (hidas ja nopea vaihde), peruutus suunnanvaihtimella

Työhydrauliikka: kaksipiirihydrauliikka; nosturipiirin pumppu 145 cm3 ja harvesteripään pumppu 190 cm3 (työpaine 280 bar)

Alusta: kolmirunkoratkaisu, valettu aktiivisesti tasapainottuva keskirunko, levyleikkeistä hitsatut etu- ja takarungot. Runkojen aktiivinen vakautusjärjestelmä hydraulisylintereillä.

Jarrut: edessä ja takana hydrauliset monilevyjarrut, seisontajarru jousikuormitettu

Mitat ja massat: pituus 8,020 m, leveys 2,690-3,085 m, korkeus 3,720 m; polttoainesäiliö 320/410 l, hydrauliöljysäiliö 280 l, omamassa 22 500 kg; renkaat edessä ja takana 600/710/800 – 26,5”

Nosturi: Ponsse C50, ulottuma 10/11 metriä, nostomomentti (brutto) 252 kNm

Harvesteripäävaihtoehdot: Ponsse H5, H6 ja H7

Hinta: 575 000 euroa

Valmistaja: Ponsse Oyj, Vieremä, www.ponsse.com