Koeajo

Patria AMV XP 8x8 XC-450

Koeajo

Patria AMV XP 8x8 XC-450

Tositoimiin

Tutustuimme Patrian panssaroituun AMV-pyöräajoneuvoon, joka edustaa suomalaista huippuosaamista puolustusvälinetekniikan alalla. AMV on saanut maailmallakin arvostusta ja sitä on myyty erilaisiin olosuhteisiin aina pohjolan hangilta aavikon hiekkadyyneille.

Patria AMV on Suomessa suunniteltu panssaroitu pyöräajoneuvo, josta on erilaisia versioita niin kuljetus- kuin varsinaisiin taistelutehtäviin. AMV:n nimi tulee sanoista Armoured Modular Vehicle, suomeksi panssaroitu modulaarinen ajoneuvo.

AMV jatkaa kotimaisen miehistönkuljetusajoneuvon Pasin eli Panssari-Sisun perinteitä. Pasi otettiin käyttöön 1980-luvulla, ja AMV tuli tuotantoon vuonna 2004. Valmistajan nimi vaihtui matkan varrella Sisu Defencestä Patria Vehiclesiin ja sitten Patria Landiin Suomen valtion tekemien puolustusvälineyritysten järjestelyiden myötä.

Tilat ja varusteet

Vakiovarusteita vaunussa ei ole autojen tapaan, koska myynnissä ei ole vakiomalleja, vaan jokaiselle ostajalle räätälöidään haluttu versio tai versioita. Usein miehistönkuljetusvaunun ohella hankitaan raskaammin aseistettuja vaunuja tulitukea varten. Näin on tehty myös Suomessa. Puolustusvoimille hankittiin konekiväärillä aseistettujen kuljetusvaunujen ohella kaksiputkisella 120 millimetrin kranaatinheittimellä varustettuja vaunuja. Heittimien lisäksi tarjolla on konetykeillä ja myös panssarivaunukanuunoilla varustettuja torneja. Tällaisten raskaammin aseistettujen tornien kappalehinnat voivat olla useita miljoonia.

Myös suojaustaso riippuu asiakkaan toiveista. Panssariteräksisen peruskorin antamaa suojaa on mahdollista parantaa erilaisilla lisäelementeillä. Näin suojausta saadaan lisättyä raskaiden konekiväärien ammuksista aina 30 millimetrin konetykin tai kevyiden sinkojen ammuksiin. Sama pätee myös suojaan miinoja vastaan.

Nykyisillä taistelupainoilla AMV ei ole enää uiva, vaan uintikyky vaatii lisävarustelun.

AMV:n perusversion lähtömassa on 16 000 kilogrammaa ja suurin massa 32 000 kiloa. Erotukseksi jäävä 16 000 kilon kantavuus on käytettävissä lisäpanssarointiin, aseistukseen ja hyötykuormaan. Tämä vaikuttaa myös vaunun sisätiloihin. Tornillisessa taisteluvaunussa tarvitaan parempi panssarointi, joka yhdessä tornin kanssa nostaa painoa, joten lopputila ja hyötykuorma vaaditaan ammuksille. Konekivääriasennuksella tai kevyellä tornilla varustetussa vaunussa jää tilaa ja kantavuutta vielä jalkaväen kuljettamiseen.

Koeajettu XP-malli on AMV-vaunun ”Lang-versio” edustusautojen tapaan. AMV:stä on myös keskimmäiseltä akseliväliltään 40 senttiä lyhyempi versio. Koeajettua tornitonta miehistönkuljetusvaunua emme punninneet, mutta sen paino lienee jossain painorajojen puolivälissä normaaliksi katsottavalla panssaroinnilla.

Moottori ja voimansiirto

AMV:n moottorina on Scania DC13, 12,7-litrainen turboahdettu kuusisylinterinen dieselmoottori. Se on rakenteeltaan moderni. Venttiileitä on sylinteriä kohden neljä ja niitä käyttää sylinteriryhmään sijoitettu nokka-akseli. Polttoaineensyöttö on hoidettu solenoidiohjatuilla pumppusuuttimilla, eli jokaiselle sylinterille on ikään kuin oma erillinen ruiskutuspumppunsa suuttimen yhteydessä. Suurin ruiskutuspaine on 1 500 baaria.

Hukkaportilla varustettu turboahdin painaa moottoriin ilmaa suurimmillaan 2,3 baarin paineella, ja ahtojäähdytin on perinteistä ilmasta ilmaan -tyyppiä.

Mallimerkinnän XC-450 kertoo moottorin tehon kilowatteina. Kyseessä on siis varsin kireäksi viritetty versio, sillä normaaliin käyttöön tarjolla olevien moottoriversioiden tehot päättyvät 405 kilowattiin. Suurimman tehon käyntinopeus on 2 100 r/min, kun tavanomaisissa versioissa teho tulee jo 1800 r/min -tuntumassa. Moottori on ylävireinen, sillä myös suurin vääntömomentti 2 140 Nm tulee vasta 1 600 r/min kohdalla.

Moottori on sijoitettu eteen keskilinjan oikealle puolen, ajajan viereen. Moottorin jatkona on ZF:n seitsemänvaihteinen automaattivaihteisto, josta voima siirtyy kaikkiin neljään akseliin. Tasauspyörästöt on varustettu mekaanisilla lukoilla. Kaikilla pyörillä on napavälitykset, jossa akselien pyörimisnopeus vasta laskee pyörille sopivaksi. Rakenne mahdollistaa ohuempien voimansiirto- ja vetoakseleiden käytön kuin jos pyörimisnopeus laskettaisiin jo vaihteistossa.

Kuusi alinta vaihdetta on porrastettu varsin tiheästi ajatellen maastoajoa, ja seiskavaihde on tarkoitettu maantiesiirtymiin. Huippunopeudella, yli 100 km/h, moottori ylittää suurimman tehon pyörintänopeuden, joten huippunopeutta rajoittaa moottorin suurin pyörintänopeus.

Normaalisti vaunu lähtee liikkeelle kakkosvaihteella. Automaatti vaihtaa todella pehmeästi ja huomaamattomasti täyskiihdytyksissä saati sitten osakaasulla. Hyvin toimiva automaattivaihteisto on erityisen tärkeä maastoajossa.

Mittaamamme kiihtyvyysarvot ovat normaaliin tapaan keskiarvoja kahteen suuntaan ajetuista arvoista. Kiihdytys 0–100 km/h tarkoittaa käytännössä kiihdytystä liki huippunopeuteen saakka, mikä on syytä huomioida suorituskykyä arvioitaessa.

Kulutuksen mittasimme TM:n autovertailuissa ja koeajoissa perinteisesti käytetyllä maantielenkillä. Matkalla on taajama-ajoa, ajoa maantiellä sekä moottoritiellä, joka ajetaan aina talvirajoitusten mukaista 100 km/h -nopeutta. Vaunun huippunopeus riitti siten vertailukelpoiseen ajoon moottoritieosuudellakin. Reitillä on useita jouheasti ajettavia risteyksiä sekä pakollisia pysähdyksiä kiihdytyksineen.

Kuljettajana toimi tehtaan testikuljettaja ajolupamenettelyjen ja turvallisuuden vuoksi. Ajo-ohjeet kuljettaja sai etukameran kuvaa seuraavalta TM:n testimiehistöltä sisäpuhelimella. Mittausajo sujui täydellisesti eikä häiriöitä kuten risteyksistä eteen kääntyneitä hitaita autoja ollut.

Kiihdytyksissä hetkellinen kulutus lähenteli suurimmillaan lukemaa 200 l/100 km. Keskikulutukseksi tuli 52,1 l/100 km. Se on mittaamiimme henkilöautoihin ja pakettiautoihin verrattuna tietenkin suuri, mutta painokin on yli kymmenkertainen.

Kuorma-autoja emme ole mitanneet, eivätkä niiden mittaustulokset olisi suoraan vertailukelpoisiakaan, sillä niiden suurimmaksi nopeudeksi on rajoitettu 90 km/h. Täysperävaunullisen sora-auton kulutus on pätkäajossa helposti luokkaa 60 l/100 km, ja kuormattu puoliperävaunuyhdistelmä voi päästä parhaimmillaan lukemaan 30 l/100 km.

Alusta ja ajettavuus

Kaikkien kahdeksan pyörän erillisjousitus on toteutettu päällekkäisellä kolmiotuennalla, josta äkkivilkaisulla näyttäisi puuttuvan kokonaan jouset. Kookkailta henkilöauton iskunvaimentimilta näyttävät putket ovat itse asiassa jousien ja iskunvaimentimien tehtäviä hoitavia hydropneumaattisia jousielementtejä. Jousielementti on kaikissa pyörissä sama, mikä helpottaa korjausta ja varaosahuoltoa. Jousituksen toimintaa ohjataan pyöräkohtaisesti.

Jousitus toimii upeasti. Vaikka maastokentän kuoppiin ja patteihin ajoi huolettoman lujaa, ei oletettua rysäystä tullutkaan vaan meno oli mukavaa. Kaikkien akselien pyörät seuraavat hyvin maaston muotoja, mikä pitää korin melko vakaana. Kulutuslenkillä olevasta hidastustöyssystä varoitettaessa kuljettajan kommentti oli: ”ei aiheuta toimenpiteitä”.

Kaksi ensimmäistä ja viimeinen akseli ovat ohjaavia. Etuakselien ohjaus on toteutettu tehostetulla simpukkaohjausvaihteella ohjausvarsien välityksellä mekaanisesti. Takapyöräohjaus on hydraulinen ja toimii samalla periaatteella kuin henkilöautojen nelipyöräohjaus. Pienissä nopeuksissa takimmaiset pyörät kääntyvät eri suuntaan kuin etummaiset, mikä pienentää kääntöympyrää. Isommilla ajonopeuksilla takapyörät kääntyvät samaan suuntaan etummaisten kanssa ja kääntökulma pienenee nopeuden kasvaessa.

Ohjaustuntuma todettiin hyväksi kaikilla ajetuilla pinnoilla. Tähän vaikuttavat osaltaan rengaspaineet, jotka vaihtelevat automaattisesti. Maastossa paine on 1,2 baarin luokkaa ja asfaltilla nopeuden kasvaessa se nousee aina 6 baariin saakka.

Ääritilanteet ja jarrut

TM:n koeajoissa ääritilannekäytöstä on testattu väistökokeella jo vuosikymmeniä eikä perinteestä poikettu nytkään. Patria on itsekin käyttänyt koetta ahkerasti kehittäessään AMV:n takapyöräohjausta ja jousitusta.

Koeradan mitoitusta mietimme etukäteen, mutta turhaan, sillä NATO–vaatimuksissa on valmis mitoitus henkilöautoa kookkaammalle panssaroidulle miehistöajoneuvolle.

Koe aloitettiin varovaisen tunnustellen vaikka tehtaan testikuljettaja kehuikin ajettavuutta tyyliin ”kuka vaan ajaa väistön läpi kuuttakymppiä”. Ajamisen helppous onkin tärkeää, sillä tositilanteessa vaunua pitää pystyä ajamaan myös kouluttamaton henkilö.

Vauhtia nostettiin portaittain, ja samalla oikean etunurkan hahmottaminen alkoi sujua vähemmin keilaosumin. Vaikka AMV ei mikään rata-auto olekaan, sen käytös ja ohjautuvuus ansaitsevat kiitoksen. Ohjautuvuudessa on lievää hitautta, mutta pyöräkokoon, joustovaroihin ja vaunun massaan nähden väistö sujui lopulta melko pienillä ohjausliikkeillä. Väistöradan saattoi ajaa läpi kaasu pohjassa yli 80 km/h -nopeudella renkaiden vain lievästi valittaessa.

Jarrut ovat kuorma-autoista poiketen nestetoimiset ilmajarrujen sijaan. Käyttöpaineensa levyjarrut saavat moottorin pyörittämästä hydraulipumpusta. Kuraisissa maasto-oloissa levyjarrujen käyttöikä jää melko lyhyeksi, mutta ajoneuvon käyttötarkoitus huomioiden levyjen edut rumpujarruihin verrattuna ovat etusijalla.

Jarrupoljin on lähinnä paineventtiili hydrauliyksikön hoitaessa halutun jarrupaineen jaon. Tämän vuoksi lukkiutumattoman järjestelmän syke ei välity polkimeen. Jarrut ovat kuitenkin tunnokkaat, joten maastoajossa jyrkänkin mäen lasku onnistuu helposti ilman turhaa pyörien luistoa. Vastaavasti mäkilähtö on helppo toteuttaa, vaikka henkilöautoista tuttua mäkipidätintä ei olekaan.

Täysjarrutus kuivalla asfaltilla on paitsi tehokkaan tuntuista myös näyttävää, koska AMV:n keula niiaa syvään. Hidastuvuus on raskaan kaluston parhaimmistoa, selvästi ilmajarrullisia autoja parempaa.

Melu ja valot

Melua sisällä on runsaasti, sillä ääntä tulee vaihteistosta, napavälityksistä ja renkaista. Lisäksi moottori pauhaa ajajan vieressä, joten melulukemat ovat miehistötilaa korkeammat. Maantienopeudella mitatut desibelit nousivatkin 85:een ja täyskaasukiihdytyksessä 88:aan. Tositoimissa ajajalla on yleensä käytössä vaunumiesten päähine ”nakkipipo” sisäpuhelimineen, joka vaimentaa ääntä, eikä melu silloin häiritse. Panssaroitujen miehistöajoneuvojen sarjassa AMV on kuitenkin hiljaisimmasta päästä, mikä on tehtaan mukaan yksi kilpailuetu.

Miehistötilan melu on alhaisempi, eikä juuri vaihtele maantienopeuksissa. Sen verran paljon sitä kuitenkin on, että rauhanajan olosuhteissa kuulosuojaimet ovat paikallaan ainakin pidemmillä siirtymillä. Suunnittelussa on äänieristyksen sijaan on painotettu luotien ja ammusten eristämistä korin ulkopuolelle.

Ajovaloja ei AMV:n operatiivisessa käytössä varsinaisesti tarvita. Vakiovalot ovat halogeenit, joiden lähivalot on toteutettu linssein. Kaukovaloina ovat halkaisijaltaan yhtä pienet pyöreät heijastimet. Valovalmistaja on Hella, ja samoja yleismallisia valoyksiköitä on käytössä raskaan kaluston puolella muun muassa Sisu–kuorma-autoissa ja eri linja-autokoriratkaisuissa.

H7-valojen mitattu teho on huono ja keilat ovat kapeat. Lisävarusteena on saatavissa myös lediajovalot, kuten kuviemme yksilössä. Valaisimet on istutettu AMV:n keulalle vihaisen Angry Birds -ilmeen antaviin umpioihin, joiden tiiviys sallii myös uimisen. Lähivalot sijaitsevat niissä sisimmäisinä, lähempänä ajoneuvon keskilinjaa.

Rauhan ajan marssitilassa tuulilasin virkaa hoitaa pieneltä vaikuttava ikkuna, joka on varustettu lasinpyyhkimellä. Lisänä ovat sivuikkunat. Näkyvyys on yllättävän hyvä, koska ajajan pää on lasien ympäröimä. Tositilanteessa ajaja katselee maisemaa matalammalta prismaikkunan kautta, jonka näkösektori on 138 astetta. Näkyvyys taisteluasussa on hyvä, sillä jopa väistökoe sujui prismasta tähdättynä hyvin. Isoista peileistä vasen näkyy prisman läpi koko ajan ja oikeakin hieman kurkkimalla.

Patria AMV XP on omaan käyttötarkoituksensa suunniteltu tuote, joka on monipuolisesti räätälöitävissä toiveiden ja käyttötarkoituksen mukaiseksi. Näin ollen vaunusta ei ole vakiomalleja, eikä sille ja lisävarusteille ole listahintaa. Lisäksi vaunussa on tai siihen on liitettävissä ominaisuuksia ja varusteita, jotka luokitellaan sotasalaisuuksiksi. Tässä yhteydessä tutustuimme perusajoneuvoon tornittomana miehistönkuljetusversiona. Päällimmäisinä esiin nousivat ajettavuus eri olosuhteissa ja ajamisen helppous. Ei ole ihme, että Patria on hyvissä asemissa miehistönkuljetusajoneuvojen maailmanmarkkinoilla.

Mittauksia
Video

HYVÄÄ

• ajettavuus

• perusrakenteen monikäyttöisyys

HUONOA

• kulku ajajan paikalle

• ajovalot

Valmistaja: Patria Land, Hämeenlinna, Suomi

Hinta: noin 1 500 000 €

Ajoneuvoveron perusosa: -

Käyttövoimavero:

Takuu: 5 vuotta sopimuksen mukaan

Ajoturva: huoltosopimus tarvittaessa jopa 30 vuotta

MOOTTORI

Sijoitus, toimintatapa ja muoto: eteen keskilinjan oikealle puolelle pitkittäin sijoitettu ahdettu dieselkäyttöinen kuusisylinterinen rivimoottori

Sylinterimitat: halkaisija 130,0 mm, iskunpituus 160,0 mm

Iskutilavuus: 12 742 cm3

Puristussuhde: 17,3

Suurin teho: 450 kW (612 hv)/2 100 r/min

Ominaisteho: 35,3 kW/l (48,0 hv/l)

Keskimääräinen männän- nopeus:11,2 m/s (@ 2 100 r/min)

Suurin vääntömomentti: 2 140 Nm/1 600 r/min

Sylinterin tehollinen keskipaine: 2,1 MPa (@ 2 140 Nm)

Sylinteriryhmä: valurauta

Kampiakseli: laakeroitu seitsemällä runkolaakerilla, massavaimennin hihnapyörässä

Sylinterikansi: valurauta

Venttiilikoneisto: yksi sylinteriryhmään sijoitettu hammaspyöräkäyttöinen nokka-akseli, neljä venttiiliä sylinteriä kohden, rullapaininvivut, mekaaninen välystentasaus

Jäähdytys: nestejäähdytys, paisuntasäiliöllä varustettu painejäähdytin, sähköisesti ohjattu termostaatti, jäähdytyskierrossa automaattivaihteiston ja jakovaihteiston öljynjäähdytin

Sähkölaitteet: CAN-väylät, 24 V/480 Ah -akusto (8x120 Ah 12 V AGM -akut kytketty 24V:iin), 530 A:n vaihtosähkögeneraattori, kiinteä 230 V -akkulaturi 24 V/ 60 A, Scania EMS S6 -moottorinohjausjärjestelmä

Polttoainejärjestelmä: pumppusuutinruiskutus, solenoidi-ohjatut ruiskutusventtiilit, suurin ruiskutuspaine 1 500 bar

Ahdin: turboahdin, solenoidisäätöinen hukkaportti, ilma/ilma- ahtojäähdytin, suurin suhteellinen ahtopaine 2,3 bar

Pakokaasujen puhdistus:

VOIMANSIIRTO

Vaihteisto: seitsemänvaihteinen automaattinen vaihteisto ZF Ecomat 7HP902+, kahdeksanpyöräveto

Kytkin: momentinmuunnin

Vetopyörästö: kartiovetopyörästö akseleille, jakovaihteiston tyyppi Katsa L565, välityssuhde: 1,3333 ja alennusvaihteen välityssuhde 1,2121, napavälitys 5,0667

Kokonaisvälityssuhteet: I: 45,842, II: 28,078, III: 16,454, IV: 11,624, V: 8,186, VI: 6,794, VII: 4,830, P: 13,200 ja P2: 39,620

KORI JA ALUSTA

Rakenne: itsekantava teräskori

Korimalli: ovellisella takarampilla ja viidellä kansiluukulla varustettu panssaroitu miehistönkuljetusajoneuvo, normaalivarustuksella paikat yhdeksälle henkilölle

Jousitus: erillisjousitus, päällekkäiset kolmiotukivarret, hydropneumaattiset jousielementit, pyöräkohtainen säätömahdollisuus

Ohjausvaihde: hydraulisesti tehostettu kuulamutteriohjaus, ajonopeuden mukaan säätyvä tehostus

Jarrut: lukkiutumattomat täyshydrauliset jarrut peräkkäisin piirein, dieselmoottorikäyttöinen hydraulipumppu, sähköinen varapumppu ja paineakut, levyjarrut (405 mm), kahdella etuakselilla kaksi nelimäntäistä jarrusatulaa per pyörä, kahdella taka-akseleilla yksi nelimäntäinen jarrusatula per pyörä, elektroninen jarruvoimien jako

Ajonvakautus:

Pyörät: 16 R 20 (valinnaisena 14 R 20), 13 J x 20 kevytmetallivanteet, 10 pulttia

VAKIOVARUSTEET

Istuimet: kuljettaja: nahkaverhoilu, istuimen etäisyys- ja korkeussäätö, selkänojan portaaton kallistus, korkeussuuntaan säädettävät pääntuet; takana: kangasverhoilu, pääntuet

Tavaratila:

Säilytystilat: hyllystöt miehistötilassa

Lämmitys ja ilmastointi: ilmastointi, polttoainekäyttöinen 9,5 kW:n lisälämmitin

Sähkölämmittimet:

Turvavarusteet: nelipisteturvavyöt kaikilla istuinpaikoilla

Mittarit: nopeus, pyörintänopeus, matka ja välimatka

Ajotietokone: kaksi monitoiminäyttöä

Valot: H7-halogeeniajovalot, takavalot, vilkut, jarruvalot, peruutusvalot; sisävalot, mittarivalot

Lasinpyyhkimet: sähkökäyttöinen lasinpyyhin

Lasinpesulaite: sähkökäyttöinen, lasinpesuneste/paineilma, kaikille laseille ja prismoille

Takalasinpyyhin:

Ajovalojen pesimet:

Työkalusarja: on

Äänentoisto: FM-radio ja CD/MP3-soitin, neljä kaiutinta, sisäpuhelinjärjestelmä

Muut vakiovarusteet: ohjauspyörän korkeus- ja etäisyyssäätö, rengaspaineen säätöjärjestelmä, palonsammutusjärjestelmä. Valinnaisvarusteita esim.: hydraulinen takaramppi, luoti- ja miinasuojausratkaisuja, hydraulinen vinssi, uintijärjestelmä, takapyöräohjaus, jousituksen korkeudensäätöjärjestelmä, kamerajärjestelmä, asejärjestelmiä asiakkaan tarpeen mukaan 7,6-120 mm.

HUOLTO

Polttoainesäiliön tilavuus: 450 l

Moottorin öljytilavuus: 37 l

Vaihteiston öljyntilavuus: 28 l

Hydraulijärjestelmän öljytilavuus: 70 l

Moottorin öljynvaihtoväli: 12 kk tai 500 h

Voimansiirron öljynvaihtoväli: 20 000 km

Muu huoltoväli: 20 000 km

Renkaiden ilmanpaineet: maastossa 1,2 bar, maantiellä 6,0 bar

HYVÄÄ

• ajettavuus

• perusrakenteen monikäyttöisyys

HUONOA

• kulku ajajan paikalle

• ajovalot

Valmistaja: Patria Land, Hämeenlinna, Suomi

Hinta: noin 1 500 000 €

Ajoneuvoveron perusosa: -

Käyttövoimavero:

Takuu: 5 vuotta sopimuksen mukaan

Ajoturva: huoltosopimus tarvittaessa jopa 30 vuotta

MOOTTORI

Sijoitus, toimintatapa ja muoto: eteen keskilinjan oikealle puolelle pitkittäin sijoitettu ahdettu dieselkäyttöinen kuusisylinterinen rivimoottori

Sylinterimitat: halkaisija 130,0 mm, iskunpituus 160,0 mm

Iskutilavuus: 12 742 cm3

Puristussuhde: 17,3

Suurin teho: 450 kW (612 hv)/2 100 r/min

Ominaisteho: 35,3 kW/l (48,0 hv/l)

Keskimääräinen männän- nopeus:11,2 m/s (@ 2 100 r/min)

Suurin vääntömomentti: 2 140 Nm/1 600 r/min

Sylinterin tehollinen keskipaine: 2,1 MPa (@ 2 140 Nm)

Sylinteriryhmä: valurauta

Kampiakseli: laakeroitu seitsemällä runkolaakerilla, massavaimennin hihnapyörässä

Sylinterikansi: valurauta

Venttiilikoneisto: yksi sylinteriryhmään sijoitettu hammaspyöräkäyttöinen nokka-akseli, neljä venttiiliä sylinteriä kohden, rullapaininvivut, mekaaninen välystentasaus

Jäähdytys: nestejäähdytys, paisuntasäiliöllä varustettu painejäähdytin, sähköisesti ohjattu termostaatti, jäähdytyskierrossa automaattivaihteiston ja jakovaihteiston öljynjäähdytin

Sähkölaitteet: CAN-väylät, 24 V/480 Ah -akusto (8x120 Ah 12 V AGM -akut kytketty 24V:iin), 530 A:n vaihtosähkögeneraattori, kiinteä 230 V -akkulaturi 24 V/ 60 A, Scania EMS S6 -moottorinohjausjärjestelmä

Polttoainejärjestelmä: pumppusuutinruiskutus, solenoidi-ohjatut ruiskutusventtiilit, suurin ruiskutuspaine 1 500 bar

Ahdin: turboahdin, solenoidisäätöinen hukkaportti, ilma/ilma- ahtojäähdytin, suurin suhteellinen ahtopaine 2,3 bar

Pakokaasujen puhdistus:

VOIMANSIIRTO

Vaihteisto: seitsemänvaihteinen automaattinen vaihteisto ZF Ecomat 7HP902+, kahdeksanpyöräveto

Kytkin: momentinmuunnin

Vetopyörästö: kartiovetopyörästö akseleille, jakovaihteiston tyyppi Katsa L565, välityssuhde: 1,3333 ja alennusvaihteen välityssuhde 1,2121, napavälitys 5,0667

Kokonaisvälityssuhteet: I: 45,842, II: 28,078, III: 16,454, IV: 11,624, V: 8,186, VI: 6,794, VII: 4,830, P: 13,200 ja P2: 39,620

KORI JA ALUSTA

Rakenne: itsekantava teräskori

Korimalli: ovellisella takarampilla ja viidellä kansiluukulla varustettu panssaroitu miehistönkuljetusajoneuvo, normaalivarustuksella paikat yhdeksälle henkilölle

Jousitus: erillisjousitus, päällekkäiset kolmiotukivarret, hydropneumaattiset jousielementit, pyöräkohtainen säätömahdollisuus

Ohjausvaihde: hydraulisesti tehostettu kuulamutteriohjaus, ajonopeuden mukaan säätyvä tehostus

Jarrut: lukkiutumattomat täyshydrauliset jarrut peräkkäisin piirein, dieselmoottorikäyttöinen hydraulipumppu, sähköinen varapumppu ja paineakut, levyjarrut (405 mm), kahdella etuakselilla kaksi nelimäntäistä jarrusatulaa per pyörä, kahdella taka-akseleilla yksi nelimäntäinen jarrusatula per pyörä, elektroninen jarruvoimien jako

Ajonvakautus:

Pyörät: 16 R 20 (valinnaisena 14 R 20), 13 J x 20 kevytmetallivanteet, 10 pulttia

VAKIOVARUSTEET

Istuimet: kuljettaja: nahkaverhoilu, istuimen etäisyys- ja korkeussäätö, selkänojan portaaton kallistus, korkeussuuntaan säädettävät pääntuet; takana: kangasverhoilu, pääntuet

Tavaratila:

Säilytystilat: hyllystöt miehistötilassa

Lämmitys ja ilmastointi: ilmastointi, polttoainekäyttöinen 9,5 kW:n lisälämmitin

Sähkölämmittimet:

Turvavarusteet: nelipisteturvavyöt kaikilla istuinpaikoilla

Mittarit: nopeus, pyörintänopeus, matka ja välimatka

Ajotietokone: kaksi monitoiminäyttöä

Valot: H7-halogeeniajovalot, takavalot, vilkut, jarruvalot, peruutusvalot; sisävalot, mittarivalot

Lasinpyyhkimet: sähkökäyttöinen lasinpyyhin

Lasinpesulaite: sähkökäyttöinen, lasinpesuneste/paineilma, kaikille laseille ja prismoille

Takalasinpyyhin:

Ajovalojen pesimet:

Työkalusarja: on

Äänentoisto: FM-radio ja CD/MP3-soitin, neljä kaiutinta, sisäpuhelinjärjestelmä

Muut vakiovarusteet: ohjauspyörän korkeus- ja etäisyyssäätö, rengaspaineen säätöjärjestelmä, palonsammutusjärjestelmä. Valinnaisvarusteita esim.: hydraulinen takaramppi, luoti- ja miinasuojausratkaisuja, hydraulinen vinssi, uintijärjestelmä, takapyöräohjaus, jousituksen korkeudensäätöjärjestelmä, kamerajärjestelmä, asejärjestelmiä asiakkaan tarpeen mukaan 7,6-120 mm.

HUOLTO

Polttoainesäiliön tilavuus: 450 l

Moottorin öljytilavuus: 37 l

Vaihteiston öljyntilavuus: 28 l

Hydraulijärjestelmän öljytilavuus: 70 l

Moottorin öljynvaihtoväli: 12 kk tai 500 h

Voimansiirron öljynvaihtoväli: 20 000 km

Muu huoltoväli: 20 000 km

Renkaiden ilmanpaineet: maastossa 1,2 bar, maantiellä 6,0 bar

Mittauksia
Video

Video