Pikakoe

Rukka Premium

Pikakoe

Rukka Premium

Kuivana kotiin

Entisaikaan motoristit pukeutuivat nahkapukuun. Erilaiset vedenpitävät tekstiilit tekivät tuloaan urheiluvaatteisiin 1980-luvun alkupuolella, ja vuosikymmenen lopussa nähtiin ensimmäiset todelliset kokeilut motoristien ajopuvuissa. Hei te siellä takarivissä – olette oikeassa – Barbour-öljykangastakkeja motoristit ovat käyttäneet jo paljon ennen tuota. Mutta nyt puhutaankin varsinaisista kangaspuvuista, joissa käytetään nykyään yleensä Gore-Tex-materiaalia. Gore-Texiä käyttävät pysyvät kuivina – ainakin teoriassa.

Otimme Rukan kalleimman Gore-Tex-puvun koko vuoden kestävään koeajoon. Rukan ajopuvut suunnitellaan meillä Suomessa. Pääsuunnittelija on Jasmine Julin-Aro. Hän on suunnittelija, joka on saanut kansainvälistä tunnustusta monista töistään. Kaikkiaan Rukan ajoasujen muotoilu täyttää tänä päivänä kovimmankin vertailun.

Premium-puvussa on monta kerrosta. Päällimmäinen on Gore-Tex-kuidun sisältävää kangasta. Olkapäät ja muut nivelet on vahvistettu aramidikuidun ja Cordura-kankaan yhdistelmällä. Päällisen alla ovat niin sanotut D 30 -suojat. Niiden materiaali ja toimintaperiaate on erikoinen. Suojat absorboivat itseensä iskuenergiaa. Se tapahtuu niin, että materiaalin molekyylit lukkiutuvat kiinni toisiinsa iskun aikana ja jakavat iskuenergian suuremmalle alueelle. Vastoin yleistä luuloa suojat eivät kovetu iskun aikana.

Suojat on rei’itetty hengittävyyden parantamiseksi. Suojien alapuolella on irrotettava lämpövuori. Motoristi joutuu irrottamaan ja kiinnittämään kesän aikana muutaman kerran lämpövuoria lämpötilan vaihteluiden mukaan. Premium-puvun takin hihojen vuoressa on eriväriset kiinnitysnapit. Värien avulla hihat eivät mene kierteelle. Housujen lahkeisiin vuori kiinnitetään vetoketjulla.

Takin vetoketju on vesitiivis. Takissa on kaikkiaan neljä vesitiivistä taskua, joista yksi on suunniteltu puhelimelle. Housuissa on kaksi vesitiivistä taskua. Takki ja housut yhdistetään kiinni toisiinsa vetoketjulla. Se estää kyykkypyörässä työmiehen vaon vilkkumisen. Hyvä niin.

Puku istuu ajossa muuten hyvin, mutta allekirjoittanut poisti lonkkasuojat, koska ne painoivat ikävästi. Puvussa on lukuisia säätöjä. Hihoissa on ­käsi-­ ja olkavarsien kohdalla kiristysmahdollisuus, ja housuissa on vyötärön kireyden säätö.

Puvussa ajettiin pahimmillaan liki 40 asteen helteessä. Puvussa on tuolloin lämmintä, mutta ei missään nimessä tukalan kuuma. Moottoripyörässä, jossa ei ole isoa katetta, puvun ilmanvaihtoventtiilit toimivat hienosti, ja kuljettaja viilenee ajoviiman mukana.

Pukua käytettiin myös vain muutaman asteen lämpötiloissa. Lämpövuoresta huolimatta puvussa tuli kylmä, joten lämpövuoressa saisi olla lisää paksuutta. Takin hihojen suissa on erikoinen kaksinkertainen ratkaisu. Sen tehtävänä on estää veden pääsy hihan sisälle. Ratkaisu toimii. Puvulla on ajettu tuhansia kilometrejä vesisateella, eikä se ole vielä kertaakaan päästänyt vettä sisään. Toki kovalla sateella Gore-Texiä vaivaava tietty kosteuden tunne hiipii tämänkin puvun sisälle, mutta varsinaisesti kuljettaja ei kastu.

Rukka Premium on yksi markkinoiden kalleimmista ajopuvuista, mutta rahalle tulee vastinetta. Kuljettaja viihtyy puvun sisällä. Rukan puvut suunnitellaan Suomessa, mutta Rukka valmistaa ne omalla tehtaallaan Kiinassa. Valmistaja luottaa laatuunsa, sillä he antavat tuotteilleen peräti viiden vuoden takuun, ja se koskee myös malliston edullisinta versiota. Se on melkoinen lupaus.

Hyvää

• vedenpitävyys

• viileys hellekelissä

Huonoa

• viileys nollakelissä

TEKNIIKKAA

Koot: 48–62 (housuista saatavilla ”lyhyet” versio C1)

Väri: mustapunainen, mustaoranssi

Paino: takki 3,3, housut 2,7 kg

Hinta: takki 1 119 €, housut 899 €.

Valmistaja: Luhta Sportswear Company

Hyvää

• vedenpitävyys

• viileys hellekelissä

Huonoa

• viileys nollakelissä

TEKNIIKKAA

Koot: 48–62 (housuista saatavilla ”lyhyet” versio C1)

Väri: mustapunainen, mustaoranssi

Paino: takki 3,3, housut 2,7 kg

Hinta: takki 1 119 €, housut 899 €.

Valmistaja: Luhta Sportswear Company