Rightware Oy – kotimaista ohjelmisto-osaamista autossa

Rightware Oy – kotimaista ohjelmisto-osaamista autossa

Näyttäviä työvälineitä

Perinteiset viisarimittarit ovat väistymässä kolmiulotteiseen grafiikkaan kykenevien digitaalinäyttöjen vallatessa auton kojetaulut ja infojärjestelmät. Suomalainen ohjelmistokehityksen tietotaito on valjastettu menestyksekkäästi työvälineiden tekoon, ja näyttäviä tuloksia on syntynyt.

Henkilöautojen kuljettajia hemmotellaan entistä sulavammilla digitaalisilla käyttöliittymillä, ja autonvalmistajilla on ollut täysi työ pysyä kasvavien odotusten perässä. Lisää painetta autoteollisuuden suuntaan ovat luoneet suuret it-yhtiöt kuten Apple ja Google omilla infojärjestelmiin soveltuvilla ratkaisuillaan.

Suomalainen Rightware on tilkinnyt autoteollisuuden ohjelmisto-osaamisen aukot tarjoamalla työkalut interaktiivisten käyttöliittymien kehitykseen, ensimmäisestä prototyypistä loppuun asti valmiiseen tuotteeseen.

Perinteisten autonvalmistajien, kuten esimerkiksi Audin, käyttämää toimintamallia on jatkossa hyödyntämässä myös luksushybridiautonvalmistaja Karma, jonka uusimmassa Revero-mallissa hyödynnetään Rightwaren työkaluja virtuaalisen mittariston ja viihdejärjestelmän käyttöliittymän kehityksessä.

Mittausohjelmistoista autoteollisuuteen

Rightware näki päivänvalon vuoden 2009 lopulla, kun suomalainen, vuodesta 1997 tietokoneiden suorituskyvyn mittausohjelmistoihin erikoistunut Futuremark päätti irrottautua Kanzi-nimisestä, lähinnä kännykkäteollisuudelle kehittämästään käyttöliittymien suunnitteluohjelmasta.

Pelien ja erityisesti 3D-grafiikan parissa työskentelevät ovat tottuneet pakon edessä ottamaan alitehoisista laitteista ja pelikoneista kaiken suorituskyvyn irti, jotta näyttävät grafiikat ovat päässeet oikeuksiinsa. Tämän historian voimin lähdettiin luomaan näyttäviä käyttöliittymiä ensin älypuhelimiin. Nopeasti kävi selväksi, että autoissa riitti enemmän mahdollisuuksia ja vähemmän yrittäjiä.

Lisäksi on hyvä muistaa, että autoteollisuudessa ohjelmistojen kehityssyklit ovat pitkiä ja vaatimattomat päätökset pitäviä, päinvastoin kuin muilla ohjelmistoaloilla.

Hyvältä auton virtuaalinäytöltä vaaditaan nopeaa käynnistymistä, luotettavuutta, korkeaa kuvataajuutta ja mutkatonta suorituskykyä. Aiemmat ponnistelut muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ovat näyttäneet ulospäin varsin kunnianhimottomilta. Onneksi Rightwarella pohjatyöt on nyt tehty kunnolla ja nykyisin suomalaisiin hartioihin nojaa yhä laajeneva joukko autonvalmistajia.

Tehoa tekijöille ja lopputulokseen

Kanzi-alusta koostuu kahdesta toisiaan täydentävästä osasta, Kanzi Studiosta ja Kanzi Enginestä. Studio on käyttöliittymän parissa työskentelevien työkalu, jolla 2D- tai 3D-käyttöliittymä rakennetaan valmiiden komponenttien sekä oman graafisen sisällön avulla ilman syvällisempääkin ohjelmointitaustaa.

Käyttäjäelämystä voi ehostaa tyylikkäällä ulkoasulla, näyttävillä animaatioilla tai loogisilla navigointirakenteilla. Autonvalmistajien on helppo jättää oman brändinsä jälki lopputulokseen. Monimutkaistenkin polkujen kehitys ja koko käyttöliittymän testaus onnistuu suoraan omalta koneelta.

Auton tietokoneen oman käyttöjärjestelmän päällä pyörii Rightwaren ohjelmistoympäristö Kanzi Engine. Se häivyttää alleen eri laiteratkaisujen ja käyttöjärjestelmien yksityiskohdat. Kerran suunniteltu käyttöliittymä saadaan siirrettyä kaikille tuetuille alustoille ilman muutoksia käyttöliittymäkerrokseen.

Kanzi Engine tarjoaa käyttöliittymän käyttöön tehokkaan laitteistokiihdytetyn grafiikkamoottorin ja tietorajapinnat. OpenGL ES -rajapintaa hyödyntävä grafiikkamoottori mahdollistaa sulavat 3D-animaatiot ja muihin järjestelmiin nähden edistykselliset graafiset ominaisuudet, kuten realistiset tekstuurit, reaaliaikaiset varjostukset ja valonlähteet.

Kaikki tämä on mahdollista varsin vaatimattomilla järjestelmäresursseilla, koska ohjelmisto on huippuunsa optimoitu, ja erillisen grafiikkasuorittimen käyttöaste on korkea. Enginen tietorajapintojen kautta ohjelmoijat voivat yhdistää auton elektroniikasta saatavan datan tai muut sovellukset käyttöliittymän kanssa. Näin käyttöliittymäkerros ja sovelluskerros pysyvät erillään ja mahdollistavat rinnakkaisen kehityksen toisiaan rikkomatta.

Jos Studio-työkalu on muotoilijoiden ja käyttöliittymäsuunnittelijoiden temmellyskenttä, Engine-ympäristöä voi pitää insinöörien ja ohjelmistokehittäjien virtuaalisena konehuoneena. Ohjelmoinnin osuus käyttöliittymäkehityksessä vähenee ja toimintatavat notkistuvat – tuloksena aiempaa lyhemmät kehityssyklit ja tuoreempia ohjelmistoja.

Ryhmästä taustatukea

Autonvalmistajia tai informaatiojärjestelmien toimittajia ei ole suinkaan tarkoitus jättää yksin uusien työkalujensa kanssa vaan Rightwaren partneriverkostosta löytyy ammattitaitoista väkeä kehitystyöhön myös täältä Suomesta. Suomalaisista yrityksistä muun muassa Espotel, Symbio, Siili Solutions, Basemark, Tieto, Fake ja Nordkapp toimivat joko teknologisten ratkaisujen tai asiakaskohtaisten käyttöliittymäsuunnittelun parissa.

Vaikka nyt puuhataan autojen parissa, teknisesti Kanzi-kokonaisuus mukautuu helposti muihinkin sulautettuihin järjestelmiin. Tulevaisuus näyttää valoisalta, sillä näyttävien ja helppokäyttöisten digitaalisten käyttöliittymien tarve ei ainakaan jatkossa ole vähenemässä.

Toimitusjohtaja Jonas Geustin tavoite:

� Rightwaren toimitusjohtaja Jonas Geust kertoo, että yhtiö on tehnyt toimitussopimuksia jo parinkymmenen automerkin kanssa.

Olla se toimija, joka vie alan kehitystä eteenpäin

Vuoden 2013 alusta Rightwarea vetänyt Jonas Geust myöntää, että digitaalisten kojetaulujen teollisuudesta on mahdotonta kaivaa ehdottoman tarkkoja markkinaosuustietoja.

Yksi laskentamalli löytyy hänen mukaansa brittilähtöisen konsulttitalon IHS Markit Ltd:n selvityksistä.

”Asetimme kolme vuotta sitten tavoitteeksi, että otamme kolmasosan digitaalisten kojetaulujen markkinoista haltuumme vuoteen 2017 mennessä. IHS:n mukaan raja on jo ylitetty reilusti. Sen perusteella olisimme alan maailmanlaajuinen markkinajohtaja jo nyt”, Geust sanoo.

Luotettavamman kuvan Rightwaren nykyisestä markkina-asemasta antaa Geustin mielestä se, että aina, kun merkittävät autonvalmistajat alkavat suunnitella kojetaulujensa digitalisointia, ne nostavat toimittajakandidaattien joukkoon Rightwaren.

”Haluamme olla se toimija, joka vie alan kehitystä eteenpäin. Sellainen me mielestämme olemmekin.”

Rightware on kunnostautunut Audin hovihankkijana. Geust kertoo vielä, että yhtiö on tehnyt toimitussopimuksia jo parinkymmenen automerkin kanssa. Nimistä hän ei saa puhua vielä mitään. Hän voi vain vihjata, että maailmalla nähdään jo alkavan syksyn aikana useita uusia Rightwaren järjestelmiin tukeutuvia automerkkejä ja -malleja.

Rightware on sikäli tyypillinen startup-yritys, että se ei ole tehnyt historiansa aikana vielä yhtään plusmerkkistä tilinpäätöstä. Mutta nyt on kelkka kääntymässä. Geust sanoo, että jotkut kuukaudet ovat jo olleet positiivisia ja että ensi vuonna tuloksen etumerkki vaihtuu varmasti.

”Olemme priorisoineet koko ajan kannattavuuden sijasta kasvua ja pyrkineet nousemaan mahdollisimman nopeasti alan johtavaksi toimijaksi. Kun siihen asemaan päästään, liikkumavapaus lisääntyy heti.”

Audi-yhteys syntyi jo Futuremarkin aikakaudella viime vuosikymmenen puolella. Saksalaiset lähestyivät yhteistyökumppaniensa välityksellä Futuremarkin eksperttejä ja pyysivät näitä tekemään visionäärisen mallin siitä, millainen voisi olla tulevaisuuden auton käyttöliittymä. Audin johto vakuuttui näkemästään niin, että se teki siltä istumalta yhteistyösopimuksen suomalaisyhtiön kanssa.

Audi ei kuitenkaan noussut heti Kanzi-kehityksen keskiöön. Pääpaino oli vielä ensimmäisinä Rightware-vuosinakin kännyköiden käyttöliittymissä.

Tuulensuunta kääntyi vuoden 2013 alussa. Yhtiön uutena toimitusjohtajana aloitti Jonas Geust, joka teki aikoinaan näyttävän uran älypuhelinjohtajana Nokiassa. Hänelle Rightware oli hallitustyöskentelyn kautta vanhastaan tuttu, ja Geustin johdolla yhtiölle alettiin luoda uutta strategiaa. Kännykät siirrettiin sivuun, ja koko tuotekehitysarsenaali keskitettiin autojen digitaalisiin mittaristoihin.

”Hallitus painosti meitä nostamaan yhtiö maailman johtavaksi toimijaksi jollakin alalla, ja kun kännykkäpuolella meillä ei ollut tilaa kasvaa, päätimme keskittyä autoihin. Se oli riskipeliä: kaikki tai ei mitään. Nyt on tietysti helppo olla jälkiviisas ja sanoa, että se oli oikein päätetty”, Geust sanoo.

Jukka Saastamoinen

Toimitusjohtaja Jonas Geustin tavoite:

� Rightwaren toimitusjohtaja Jonas Geust kertoo, että yhtiö on tehnyt toimitussopimuksia jo parinkymmenen automerkin kanssa.

Olla se toimija, joka vie alan kehitystä eteenpäin

Vuoden 2013 alusta Rightwarea vetänyt Jonas Geust myöntää, että digitaalisten kojetaulujen teollisuudesta on mahdotonta kaivaa ehdottoman tarkkoja markkinaosuustietoja.

Yksi laskentamalli löytyy hänen mukaansa brittilähtöisen konsulttitalon IHS Markit Ltd:n selvityksistä.

”Asetimme kolme vuotta sitten tavoitteeksi, että otamme kolmasosan digitaalisten kojetaulujen markkinoista haltuumme vuoteen 2017 mennessä. IHS:n mukaan raja on jo ylitetty reilusti. Sen perusteella olisimme alan maailmanlaajuinen markkinajohtaja jo nyt”, Geust sanoo.

Luotettavamman kuvan Rightwaren nykyisestä markkina-asemasta antaa Geustin mielestä se, että aina, kun merkittävät autonvalmistajat alkavat suunnitella kojetaulujensa digitalisointia, ne nostavat toimittajakandidaattien joukkoon Rightwaren.

”Haluamme olla se toimija, joka vie alan kehitystä eteenpäin. Sellainen me mielestämme olemmekin.”

Rightware on kunnostautunut Audin hovihankkijana. Geust kertoo vielä, että yhtiö on tehnyt toimitussopimuksia jo parinkymmenen automerkin kanssa. Nimistä hän ei saa puhua vielä mitään. Hän voi vain vihjata, että maailmalla nähdään jo alkavan syksyn aikana useita uusia Rightwaren järjestelmiin tukeutuvia automerkkejä ja -malleja.

Rightware on sikäli tyypillinen startup-yritys, että se ei ole tehnyt historiansa aikana vielä yhtään plusmerkkistä tilinpäätöstä. Mutta nyt on kelkka kääntymässä. Geust sanoo, että jotkut kuukaudet ovat jo olleet positiivisia ja että ensi vuonna tuloksen etumerkki vaihtuu varmasti.

”Olemme priorisoineet koko ajan kannattavuuden sijasta kasvua ja pyrkineet nousemaan mahdollisimman nopeasti alan johtavaksi toimijaksi. Kun siihen asemaan päästään, liikkumavapaus lisääntyy heti.”

Audi-yhteys syntyi jo Futuremarkin aikakaudella viime vuosikymmenen puolella. Saksalaiset lähestyivät yhteistyökumppaniensa välityksellä Futuremarkin eksperttejä ja pyysivät näitä tekemään visionäärisen mallin siitä, millainen voisi olla tulevaisuuden auton käyttöliittymä. Audin johto vakuuttui näkemästään niin, että se teki siltä istumalta yhteistyösopimuksen suomalaisyhtiön kanssa.

Audi ei kuitenkaan noussut heti Kanzi-kehityksen keskiöön. Pääpaino oli vielä ensimmäisinä Rightware-vuosinakin kännyköiden käyttöliittymissä.

Tuulensuunta kääntyi vuoden 2013 alussa. Yhtiön uutena toimitusjohtajana aloitti Jonas Geust, joka teki aikoinaan näyttävän uran älypuhelinjohtajana Nokiassa. Hänelle Rightware oli hallitustyöskentelyn kautta vanhastaan tuttu, ja Geustin johdolla yhtiölle alettiin luoda uutta strategiaa. Kännykät siirrettiin sivuun, ja koko tuotekehitysarsenaali keskitettiin autojen digitaalisiin mittaristoihin.

”Hallitus painosti meitä nostamaan yhtiö maailman johtavaksi toimijaksi jollakin alalla, ja kun kännykkäpuolella meillä ei ollut tilaa kasvaa, päätimme keskittyä autoihin. Se oli riskipeliä: kaikki tai ei mitään. Nyt on tietysti helppo olla jälkiviisas ja sanoa, että se oli oikein päätetty”, Geust sanoo.

Jukka Saastamoinen