Klassikko

Datsun 100A 2D Sedan vm. 1976

Klassikko

Datsun 100A 2D Sedan vm. 1976

Kompakti paketti

Nissanin ensimmäinen etuvetoinen sarjatuotantomalli Datsun 100A nousi nopeasti suomalaisten suosikiksi 1970-luvulla.

Rakkaalla automallilla on monta nimeä. Datsunin uusi E10-malli esiteltiin Japanissa syksyllä 1970 nimellä Cherry. Kyseessä oli ensimmäinen Cherry-malli, joka kehittelyvaiheessa tunnettiin myös salanimellä ”X-1”. Samaa tunnusta käytettiin myöhemmin perusmallia tehokkaamman (1 171 cm3, 80 hv) version mallinimenä.

Suomessa Datsun Cherryn myynti alkoi kesällä 1971, mutta meillä uutuusmalli lanseerattiin nimellä Datsun 1000 ennen kun se myöhemmin muutettiin Datsun 100A:ksi.

Seuraavina vuosina nimiruljanssi jatkui, tosin epävirallisella tasolla, kun tämä suosittu automalli sai kansan suusta useita elämään jääneitä lempinimiä, kuten riisipussi, kirsikka, riisikuppi, puukenkä tai sata-ampeeri.

Datsun 100A oli Nissanin ensimmäinen etuvetoinen sarjatuotantomalli. Suomen kansa valitsi 1970-luvulla autonsa usein lompakollaan – joka ei ollut kovin paksu. Niinpä hinnaston alapään merkeistä ja malleista muodostui meillä suosittuja, ja useimmiten nämä autot, kuten Datsun 100A, olivat myös pienikokoisia.

Datsunin tekniikassa ei ollut mullistavia ratkaisuja. Suomessa myydyissä malleissa moottorina oli A10 eli yhdellä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu 988-kuutioinen ja 59-hevosvoimainen neloskone, joka oli tuttu jo takavetoisesta Datsun 1000/Sunny-mallista.

Moottorissa oli alun perin mekaaninen jäähdytyspuhallin moottorin päässä ja sen ilmanpoisto oli järjestetty etulokasuojan sisälle pyöräkoteloon, kuten Minissä. Alle 1 000-kuutioiset moottorit olivat tuohon aikaan suosittuja Japanissa, sillä ne mahtuivat maan toiseksi matalimpaan veroluokkaan.

Korimalleja oli tarjolla kolme: 2- ja 4-oviset sedanit sekä 3-ovinen farmari. Etenkin sedan-mallin moderni ulkonäkö vetosi asiakkaisiin. Auton kori, jonka olkalinja nousi kauniisti kohti takaosaa, oli aikakaudelle poikkeuksellisen pyöreä, nätti ja myös kompaktin näköinen.

Datsunin matkustamo on tilavampi kuin ulkomitoista voisi aavistaa. Pikkuautoon oli rakennettu miltei keskikokoluokan matkustamo. Takaistuimet oli mitoitettu kahdelle aikuiselle, joten ne olivat ahtaat kolmelle ja kulku niille oli vaivalloista etenkin kaksiovisissa versioissa.

Keinonahkaiset istuimet olivat tyylikkään urheilulliset ja helppohoitoiset. Tehokkaan lämmityslaitteen ja hyvän tiivistyksen ansiosta Datsunilla pärjäsi hyvin myös Suomen talvessa. Koostaan huolimatta 100A miellettiin perheautoksi, jolla toteutettiin pitkiäkin autolomamatkoja. Se oli edullinen, kestävä ja helppo huoltaa.

Vajaan kahdeksan vuoden elinkaarensa aikana Datsun 100A uudistui maltillisesti. Vuosimalliin 1972 jäähdytys­puhallin muuttui sähkökäyttöiseksi, vaihtovirtalaturi tehokkaammaksi ja vanteet leveämmiksi, mikä samalla kasvatti raideleveyttä kuudella millillä. Vetopyörästön välityssuhde muutettiin harvemmaksi ja jousitusta tiukennettiin.

Vuosimalli 1973 sai ulkoisia uudistuksia. Takapilarien ilmanpoistoritilät tulivat suuremmiksi, samoin takavalot ja taka­puskuri. Vuonna 1974 muutoksen kohteena olivat etuvilkut, jotka asennettiin keskemmälle etusäleikössä. Myös pölykapselien muotoilu uudistettiin ja vanteita vahvistettiin. Vuodeksi 1975 värikarttaan saatiin uudet metallisävyiset värit ja vuonna 1977 vakiovarustelistaan liitettiin takalasinlämmitin.

Ja kauppa kävi. Datsun 100A oli vuonna 1975 Suomen myydyin henkilöauto 8 313 autolla.

Juha Siltala hankki vuosimallin 1976 Datsun 100A:n vuonna 2006. Hän on auton kolmas omistaja. Matkamittarissa on tällä hetkellä reilut 110 000 km, joista Siltalan osuus on vain noin 1 500 km.

”Hankin auton vuonna 2006 tuttavaltani 80-vuotiaalta Lauri Heinoselta, joka oli auton toinen omistaja. Hienon alkuperäiskunnon salaisuus on se, ettei auton ensimmäinen omistajakaan Datsunilla talvisin ajellut, vaan auto oli Lammilla ladossa talvisäilytyksessä.”

”Heinonen jatkoi samalla linjalla. Hän oli isäni työkaveri ja siten tuttu ja aurinkoakin tarkempi mies. Jos satoi vettä, niin Lasse ei autoillut Datsunillaan edes kauppaan vaan odotteli aurinkoisempia kelejä”, Siltala hymyilee.

Auto oli hänelle ennestään tuttu, sillä hän oli sitä kerran vuodessa vahannut, putsaillut ja massaillut jo 90-luvulta lähtien. Tunneside kyseiseen yksilöön oli vuosien saatossa muodostunut vahvaksi. Lasse ei autoaan myynyt vaikka katsastusmiehet olisivat halunneet ostaa sen jo moneen kertaan vuosikatsastusta hoidettaessa.

Siltalan 100A on yhden kerran maalattu vuonna 1987. Toinen maalauskerta syntyi sen jälkeen kun Heinonen oli vahingossa kolhinut apukuskin puoleisen oven pintapellin hollolalaisen kauppakeskuksen parkkihallin betonipilariin.

”Heinonen totesi kolhun jälkeen isälleni, että auto lähtee­ nyt Kuusakoskelle tai poikasi saa tulla hakemaan sen”. Hän ei tarkkana miehenä pys­tynyt naarmuista autoaan katoksessaan katsomaan. Hain Datsunin, mutta hankin hänelle tilalle rekisteröidyn ja katsastetun auton.

Siltala sanoo, että rahaa ei kaupassa käytetty, ja aikaisemmin vain kylässä käyneen Datsun 100A:n tarina jatkuu hänen kokoelmissaan.

”Museokatsastin Datsunin vuonna 2007 kirkkain arvosanoin. Alkuperäinen verhoilu on erittäin siisti ja muutenkin auto on alkuperäiskuntoinen yksilö. Datsun on pieneksi autoksi yllättävän vakaa ajaa, se on toimintavarma ja helppohoitoinen. Kompakti paketti, Siltala summaa menopelinsä ominaisuuksia.

TM Digipalvelu: Tutustu TM 10/1971 näköislehteen, jossa on Datsun 1000 TM koeajo.

tekniikkaa

Moottori: bensiinikäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori edessä poikittain; iskutilavuus 988 cm3, teho: 44 kW (59 hv)/6 000 r/min, vääntömomentti 77 Nm/4 000 r/min; kaksikurkkuinen Hitachi-alaimukaasutin

Voimansiirto: etuveto, nelivaihteinen synkronoitu käsivalintainen vaihteisto

Alusta: edessä erillisjousitus, kolmionmuotoiset alatukivarret, kierrejouset; takana erillisjousitus, pitkittäiset kolmionmuotoiset alatukivarret, kierrejouset; edessä levy- ja takana rumpujarrut

Mitat ja massat: pituus 3,610 m, leveys 1,470 m, korkeus 1,380 m, akseliväli 2,335 m; omamassa 710 kg

Suoritusarvot: huippunopeus 140 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 18,8 s

Tuotantovuodet: Japani 1970–1978

Myyntimäärä: Suomessa 40 717

Muuta: Datsun 100A:n valmistus päättyi 1978, mutta merkin kotimainen maahantuoja Aro-Yhtymä Oy hankki muista Euroopan maista ylijääneitä autoja, joita myytiin Suomessa vielä vuonna 1979.

tekniikkaa

Moottori: bensiinikäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori edessä poikittain; iskutilavuus 988 cm3, teho: 44 kW (59 hv)/6 000 r/min, vääntömomentti 77 Nm/4 000 r/min; kaksikurkkuinen Hitachi-alaimukaasutin

Voimansiirto: etuveto, nelivaihteinen synkronoitu käsivalintainen vaihteisto

Alusta: edessä erillisjousitus, kolmionmuotoiset alatukivarret, kierrejouset; takana erillisjousitus, pitkittäiset kolmionmuotoiset alatukivarret, kierrejouset; edessä levy- ja takana rumpujarrut

Mitat ja massat: pituus 3,610 m, leveys 1,470 m, korkeus 1,380 m, akseliväli 2,335 m; omamassa 710 kg

Suoritusarvot: huippunopeus 140 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 18,8 s

Tuotantovuodet: Japani 1970–1978

Myyntimäärä: Suomessa 40 717

Muuta: Datsun 100A:n valmistus päättyi 1978, mutta merkin kotimainen maahantuoja Aro-Yhtymä Oy hankki muista Euroopan maista ylijääneitä autoja, joita myytiin Suomessa vielä vuonna 1979.