DaimlerChrysler on esitellyt viiden hengen Dodge ESX -hybridin kolmannen sukupolven version, jonka kulutukseksi sekalaisessa ajossa kerrotaan 3,3 litraa sadalla kilometrillä. Auto on edelleen kokeiluasteella, mutta lähenee tehtaan mukaan pitkin harppauksin tuotantovalmiutta.

ESX-sähkö-diesel-hybridi esiintyi ensimmäisen kerran Detroitin autonäyttelyssä vuonna 1996. Tuolloin auton kulutukseksi sekalaisessa ajossa arvioitiin 4,7 l/100km. Seuraavan kerran auto pulpahti julkisuuteen samassa näyttelyssä kaksi vuotta myöhemmin ja uudet kulutuslukemat olivat 3,4 l/100km. Vaikka nyt esitelty kolmannen sukupolven ESX pudottaa kulutuslukemaa desin verran, on sillä vielä matkaa Clintonin hallituksen vuodeksi 2004 asettamaan 2,94 litran kulutustavoitteeseen.

Dodge ESX3:n muodot ovat muodinmukaisesti entistä terävämmät. Vain kahdestatoista (!) osasta kokoonpantu itsekantava kori on valmistettu DaimlerChryslerin kehittämällä menetelmällä kestomuovista, alumiiniputkikomponenteista ja rakennesolumuovista. Auto painaa 1020 kg eli 540 kiloa teräskorista Intrepidiä vähemmän, joka on saman valmistajan vastaavankokoinen bensapirssi. Toisaalta ESX3 maksaisi tuotantoautona noin 7500 dollaria Intrepediä enemmän. Kehitystä on kuitenkin tapahtunut; ESX3:n edeltäjän, ESX2, hinta olisi ollut noin 15000 dollaria bensaversiota korkeampi.

ESX3 on etuvetoinen. Voimansiirtojärjestelmään kuuluu kolme elementtiä. Edessä on poikittain kolmisylinterinen Detroit Dieselin valmistama 1,5-litrainen täysalumiininen suoraruiskutusdiesel. Teho moottorista irtoaa 55 kW /74 hv)/4200r/min. Nokalla moottorin ja vaihteiston yhteydessä on 15 kW:n (20 hv) sähkömoottori. Takakonttiin on sijoitettu 43 kilon painoinen ranskalaisen SAFT:n valmistama 165 voltin jäähdytetty litium-ioni-akusto. Vaihteisto on uusi kuusinopeuksinen elektromekaaninen automaatti (EMAT), jossa on kaksi kytkintä peräkkäin.

(Tiivistelmä Jukka Sihvosen artikkelista TM 8/2000, s. 4-5)