Detroitin tehtaat ovat seisoneet tumput suorina ja ihmetelleet etenkin japanilaisten pienten lievästi viritettyjen pikkuautojen kasvavaa suosiota jenkkinuorien keskuudessa. Dodge SRT-4 yrittää murtaa rintamaa.

Dodge ja sen uusi Performance Vehicle Operations -plutoona on päättänyt työntää kapulan japanilaisintoilijoiden rattaisiin tuomalla syksyllä tyrkylle oman taskurakettinsa, vanhaan tuttuun Neoniin perustuvan SRT-4:n. SRT juontuu sanoista Street and Racing Technology.

Auton sivukuva B-pilarin tummennuksineen korostaa katuraasereiden tyylin mukaista menevää ulkonäköä. Nokalla on kaksi avaraa ilmanottoaukkoa, joiden takana on ahtojäähdytin. Konepeitossa on niin ikään puhtiin viittaava ilmanottoaukko. Ilmanvastuksen hoopottamista yrittävät kohtuullisen kokoinen takasiipi ja sivuhelmojen muotoilu.

Konepellin alla lymyää 2,4-litrainen turboahdettu 16-venttiilinen nelikko, joka tuottaa 153 kW (205 hv)/5 400 r/min. Tehossa ei ole valittamista, kun auton kokonaispainon muistetaan olevan 1 350 kiloa. Vääntöä vastaavasti on tyrkyllä 298 Nm alueella 2 000-4 800 r/min. Huippukierrokset ovat 6 750 r/min. Tehdas lupaa nollasta sataan kiihtyvyydeksi 5,9 sekuntia, mikä urbaaneiden raasereiden suorituskyvystä puhuttaessa onkin kaikkein tärkein arvo. Vaihteisto on viisilovinen manuaalinen NVG T850 ja koko voimansiirto on pantu kokoon palikoista, joiden on laskettu kestävän normaalia suurempaa rasitusta.

DODGE SRT-4 vaikuttaa kerrassaan hauskalta peliltä. Amerikkalaisvalmistajilla kun ei moisia pikkusportteja ole liiemmälti ollut tarjolla. Varsinkin, kun SRT-4 oikeasti myös liikkuu ulkonäköään vastaavasti.

(Tiivistelmä Jukka Sihvosen artikkelista TM 14/02, s. 35)