PSA-yhtymän premium-tason merkiksi suunnattu DS aikoo rakentaa perheensä kuuden mallin kokoiseksi. Luvassa on uuden mallin esittely kerran vuodessa vuoteen 2023 saakka. Jokaiseen malliin sisältyy myös sähköistetty versio, ja vuodesta 2025 lähtien tarjolla ei ole enää pelkkiä polttomoottoriversioita.

Ensimmäinen näistä niin sanotuista toisen sukupolven DS-malleista on DS 7 Crossback (TM 2/18), joka saapuu Suomeenkin vielä lokakuun aikana. Toinen malli on tänään torstaina esitelty DS 3 Crossback. Se on DS 3:n seuraaja, mutta koska kolmiovisten mallien kysyntä on kuihtunut, on seuraaja tyyliltään – yllätys, yllätys – katumaasturi.

Uutuus on ensimmänen PSA-yhtymän malli, joka pohjautuu uuteen pikkuautoihin tarkoitettuun CMP-perusrakenteeseen. Kyseessä ei siis ole sama pohja kuin vaikkapa Citroën C3 Aircrossissa. Viisiovisella mallilla on pituutta 4,12 metriä ja akseliväliä 2,56 metriä. Leveyttä on suhteessa muihin mittoihin paljon, 1,79 metriä.

Muotoilussa on säilytetty yhteys DS 3:een tekemällä vyötärölinjaan B-pilarin kohdalle hainevämäinen mutka. Muutenkin muotoilu pyrkii erottumaan valtavirrasta, ja onnistuukin siinä aika hyvin. Isot pyörät ja tasapainoiset mittasuhteet tekevät DS 3 Crossbackistä siistin näköisen. Loppusilaus tulee viimeistellyistä yksityiskohdista, kuten korin pinnan tasoon uppoavista ovenkahvoista. Toinen erikoinen yksityiskohta on se, että ovipellin ja sivulasin yhtymäkohdassa ei ole lainkaan näkyvää tiivistelistaa.

Persoonallinen ja ylellinen linja jatkuu myös sisätiloissa. Digitaalinäyttöön perustuva mittaristo, iso kosketusnäyttö ja korkealuokkaiset materiaalit kohottavat tunnelmaa. Oviin siirretyt reunimmaiset tuuletussuuttimet saavat kojelaudan näyttämään todellista leveämmältä.

Kuljettajan paikalla on hyvät oltavat. Hänen takanaan toinen 180-senttinen ei viihdy aivan yhtä hyvin, sillä polvitilat ovat niukat. Pääntilaa kyllä on tarpeeksi. Tavaratila on muodoltaan selkeä ja 350-litraisena asiallisen kokoinen.

DS 3 Crossback pääsee yleisön eteen lokakuun alussa Pariisin autonäyttelyssä, mutta myynti alkaa vasta ensi vuoden toisella neljänneksellä ja toimitukset asiakkaille viimeisellä neljänneksellä.

Bensiinimoottoreiden tehot ovat 74, 96 ja 114 kilowattia. Tehokkaimman yhteydessä on kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto. Dieseleitä on kaksi, tehoiltaan 74 ja 96 kW.

Vuoden kuluttua on vuorossa myös E-Tense eli täyssähköinen versio. CMP-perusrakenne on suunniteltu jo alun perin sähköautolle sopivaksi, joten sisä- tai tavaratilat eivät kärsi lattiaan sijoitetun 50 kilowattitunnin litiumioniakun vuoksi. Toimintamatkaa luvataan WLTP-syklillä yli 300 kilometriä. Moottorissa on tehoa 100 kW ja vääntömomenttia 280 Nm. Latauksen tyhjästä 80 prosentin varaukseen luvataan onnistuvan puolessa tunnissa.

DS 3 Crossbackin tärkeimmiksi kilpailijoiksi nimetään Audi Q2 ja Mini Countryman. DS haluaa teknologian ja innovaatioiden osalta kuulua automaailman kärkeen. Niinpä DS 3 Crossbackiin tulevat tarjolle esimerkiksi matriisilediajovalot ja ajoavustintekniikkaa, jota on nähty vasta kalliimmissa autoissa.

Sähkö on tietysti vahvassa osassa DS:n ja koko PSA-yhtymän strategiaa. DS:n rooli premium-merkkinä on tuoda yhtymän uusimmat tekniikat kaupallisiksi ensimmäisenä. Niinpä esimerkiksi uuden sukupolven lataushybriditekniikka esitellään ensi vuonna DS 7 Crossbackissä, ennen vastaavaa tekniikkaa käyttäviä Citroën- ja Peugeot-malleja. Myös lataushybridien lisänimeksi tulee E-Tense.

DS:n imagoon kuuluu myös ensiluokkainen palvelu. Tästä syksystä lähtien DS:t myydään omista myymälöistään, joita maailmalla on tämän vuoden loppuun mennessä 500.

Suomen ensimmäinen ja toistaiseksi myös ainoa DS-palvelupiste avautuu syksyn kuluessa Vantaan Petikkoon maahantuojan upouusien tilojen yhteyteen. Päätöksiä muista myymälöistä ei ole vielä tehty, mutta mahdollinen seuraavakin myymälä sijoittunee pääkaupunkiseudulle. Maakunnassa asuvan potentiaalisen DS-asiakkaan on siis parasta ottaa yhteyttä Vantaalle ja testata palvelun toimivuutta, jos haluaa esimerkiksi koeajaa autoa.