Kävimme loppuvuodesta 2017 koeajamassa DS7 Crossbackin Pariisissa ja saimme tutustua tuolloin myös vielä prototyyppiasteella olleeseen lataushybridiin. Sen luvattiin tulevan markkinoille vasta vuoden 2019 lopussa, mutta nyt se on yksi ensi viikolla avautuvan Pariisin autonäyttelyn uutuuksista.

PSA Group haluaa sähköistää mallistonsa nopeaan tahtiin. Ensi vuodesta alkaen kaikkiin uusiin mallisarjoihin tulee heti alkuvaiheessa myös lataushybridi tai sähkömoottorinen vaihtoehto. Pian Suomessa myyntiin tuleva DS7 Crossback noudattaa samaa kaavaa, kun polttomoottoristen rinnalle esitellään E-Tense.

Siinä on 1,6-litraisen 147 kilowattia kehittävän bensiinimoottorin kanssa kaksi 80 kilowatin tehoista sähkömoottoria, toinen edessä ja toinen takana. Toisin sanoen auto on nelivetoinen.

Yhteensä moottorit kehittävät 221 kilowattia, ja suurin vääntömomentti on 450 Nm. Akun energiasisältö on 13,2 kWh, mikä riittää WLTP-normien mukaan viidenkymmenen kilometrin ajoon. Sähköllä ajettaessa huippunopeus on rajattu 135 km/h.

Kun käytetään kaikkien moottorien voimaa, auto kiihtyy nollasta sataan 6,5 sekunnissa. Lupaus tuntuu täysin uskottavalta, sillä prototyyppi liikkui erittäin kerkeästi. Virallisia kulutus- ja päästölukuja ei vielä ole, mutta hiilidioksidipäästön uskotaan jäävän alle 50 g/km.

Pelkästään sähköllä ajon lisäksi DS7 Crossback E-Tensellä voi ajaa Sport-, Hybrid- tai 4WD-ajotilassa. Uutena piirteenä autossa on lataushybridissä hyödyllinen E-Save-mahdollisuus. Silloin energiaa säästetään niin, että sähköä riittää kymmenen tai kahdenkymmenen kilometrin matkaan.

DS lupaa, että akun saa ladattua seinästä 32 A virralla 6,6 kW laturilla kahdessa tunnissa. Perinteisestä virtapistokkeesta lataus kestää kahdeksan tuntia. Lataushybridin hyviin puoliin kuuluu, että tilat eivät ole huvenneet lisäakusta huolimatta polttomoottorisiin sisarmalleihin verrattuna.