Mopomaailma ei ole niin kuin ennen. Tunturit ja Soliferit ovat kauaksi jäänyttä aikaa, ja nyt perinteiset skootterien valmistusmaat ovat saaneet kilpailijoita niin Kiinasta kuin Taiwanistakin. Itämaisten skoottereiden myyntivalttina on edullinen hinta. Herää kysymys, voiko hyvää saada halvalla?

Tutut merkit ovat saaneet väistyä edullisten kiinalaisten skootterimopojen tieltä. Oudot merkit Baotian, Sanili ja Zhongyu hallitsevat rekisteröintilastoja 35 prosetin markkinaosuudella. Tuskin kukaan on kuullut kyseisistä merkeistä mitään, mutta kun hintalappu on alle tuhat euroa, niin kauppa käy.Myös taiwanilainen CPI on noussut tilastoissa kohisten.

Kahdesta eri nimestä huolimatta Baotian ja Zhongyu ovat niin tekniikaltaan kuin muotoilultaankin samanlaisia skootterimopoja. Ne ovat Boatian Motorcycle Industrial Co. Ltd:n ja Jiangmen ZhongYu Motor Co. Ltd:n tuotantoa. Kumpikin tehdas myy kaksipyöräisiään auliisti kenelle tahansa ja millä nimellä tahansa minimitilauksen ollessa ainoastaan 20 jalan kontti johon mahtuu 32 kappaletta skootterimopoja.

Kiinalaiset Sanili-skootterimopot valmistaa Sanili Motorcycle & Engine Co Ltd. Sanili Forte on muotoilultaan Baotian ja Zhongyun kaltainen ja valmistettu osittain samoista osista. Saman näköinen on myös taiwanilainen Kymco Filly 50 4-t, joka on ollut kiinalaistehtaiden esikuva.

Kiinalaismopoja kauppaavat monet yritykset 799–999 euron hintaan. Hinta määräytyy kunkin myyjän hinnoittelusta ja skootterin kokoamisasteesta. Ajoneuvohallintokeskus AKE on kiinnittänyt huomiota mopojen laatikkokauppaan. He huomauttavat, että tyyppirekisteriotteen saa luovuttaa ainoastaan käyttövalmiille ajoneuvolle. Muussa tapauksessa ajoneuvolle on suoritettava rekisteröintikatsastus.

Alle tuhannen euron testimopon suhteen päädyimme 998 euroa maksavaan Kiina-ilmiöön nimeltä Cityrider 50cc. Tilaus suoritettiin puhelimitse Ultimate Market nettikaupasta, ja kaikki sujui kiitettävästi siihen asti, kun kerroimme maksavamme jälkivaatimuksella. Tällöin äänen sävy muuttui, sillä etukäteismaksu olisi ollut mieluisampi vaihtoehto. Lopulliseksi kauppasummaksi tuli 1082 euroa sisältäen toimituskulut 59 euroa ja jälkivaatimuskulut 25 euroa.

Ilmoitettu kahden viikon toimitusaika piti paikkansa. Pahvilaatikosta löytyi hopeinen skootteri nimeltään San Remo, vaikka olimme tilanneet Cityriderin. Mukana seuranneiden paperien mukaan kyseessä on kuitenkin Zhongyu Fude.

Kokoamisen suhteen ei ollut vaikeuksia, sillä esikoottuun mopoon jouduttiin asentamaan vain peilit, takaspoileri ja akku.

Fuden käynnistäminen osoittautui hankalaksi. Ensimmäinen ongelma oli irti oleva polttoaineletku, joka saatiin paikalleen pienen sormivoimistelun jälkeen. Kaasuttimen kohokammion täyttyminen ei onnistunut, ennen kuin alipaineletku irrotettiin ja letkusta imien saatiin alipainehana aukeamaan. Tämän jälkeen skootteri hörähti käymään kolmannella potkulla.

Seuraavana aamuna bensat olivat valuneet tipoittain maahan polttoainesuodattimesta, jonka patruuna oli tehtaalla laitettu väärille kierteille. Tässä vaiheessa skootterissa ei ole vielä liikennevakuutusta, puhumattakaan palo- ja varkausvakuutuksesta.

Vertailun toinen skootteri on CPI Popcorn. CPI tulee sanoista Collaboration, Professionalism and Innovation ja juontaa juurensa Taiwanin saarelle, jossa Suomeen tuotavat mopot valmistetaan. Popcorn edustaa perinteisen mopokaupan tuotetta, joten hankintapaikka on alan erikoisliike. Kauppahintaan 1449 euroa lisättiin toimituskulut 50 euroa. Samalla ostaja sai itselleen suojakypärän. Myyjä kertoi mopon hallintalaitteista, ja luovutushuollettu mopo käynnistyi nappia painamalla.

Moottorien luonteista johtuen skoottereiden käytös on erilainen. Nelitahtinen Zhongyu lähtee liikkeelle verkkaisesti, mutta nopeuden noustessa kiihtyvyys paranee. Imu- ja pakoäänet ovat erittäin hiljaiset, ja mopo kulkee liki kuiskaten. Nelitahtisuudesta on hiljaisuuden lisäksi myös se hyöty, ettei aika ajoin tarvitse täytellä tuorevoiteluöljysäiliötä, kuten kaksitahtisissa. CPI on varustettu kaksitahtimoottorilla. Sen myötä alkumetrien kiihtyvyys on ripeämpää mutta lantuu loppua kohden. Pakoäänien mukaan kyseessä on oikea racing-henkinen kulkija. Kaksitahtiöljyn lisäystä varten CPI:n varustuksiin kuuluu pieni suppilo

Ensimetrit paljastavat Zhongyun olevan pienikokoisen ja ajoasennoltaan ahtaan. Vaikka ahdasta on mopon päällä viihtyy. Siitä pitää huolen hyvä jousitus. Ajettavuus on vakaa pienestä 10 tuuman rengaskoosta huolimatta. Pienikokoinen kiinalaismopo on erittäin ketterä liikkeissään ja kääntyy helposti ahtaissa paikoissa.

Isomman 12 tuuman rengaskoon omaava CPI on mitoiltaan keskivertosuomalaiselle parempi. Ajomukavuudeltaan CPI ei ole paras mahdollinen. Matalaprofiiliset 70-sarjan renkaat ja kova jousitus tuntuvat niin istumalihaksissa kuin kuljettajan käsissä. Taiwanilaismopolla oppii nopeasti kiertämään mukulakivikadut.

HANKINTAHINNALTAAN edulliset ja nimiltään oudot kiinalaismopot ovat aiheuttaneet paljon ihmetystä niin ostajissa kuin mopokaupan parissa työskentelevien keskuudessa. Äänensävy on ollut epäilevä ja vähättelevä. Ilmapiirissä on ollut aistittavissa hivenen samanlaista henkeä kuin 60-luvun alkupuolella, jolloin markkinoille ilmestyi kaukaisesta vieraasta Japanin maasta outo moottoripyörämerkki Honda.

Toistaako historia itseään nyt mopojen suhteen?

(Tiivistelmä Lexi Lehtosen ja Kari Toivosen artikkelista TM 15/04, s. 144)