Ah, Facebook. Tuo hämyisän viihtyisä nettisivusto, jolla on 1,9 miljardia aktiivista käyttäjää. Viimeksi kuluneen vuosikymmenen aikana se on tunkeutunut hämmästyttävällä voimalla osaksi ihmisten arkea ja identiteettiä.

Lisää on tulossa. Meille kaikille on enemmän tai vähemmän tuttua, mitä Facebookissa nykyisin tapahtuu. Tilapäivityksiä, Keskusteluita. Videoita. Uutisia. Kuvia. Uutisvirta. Ja niin edelleen.

Se, miltä Facebook näyttää ja tuntuu nyt vuonna 2017 on kuitenkin todennäköisesti hyvin erilaista kuin miltä sen käyttö tuntuu viiden vuoden päästä.

Facebookin perustaja Mark Zuckerberg visioi yhtiön tulevaisuutta tällä viikolla F8-kehittäjäkonferenssissa. Siellä saimme muun muassa ihastella tätä…

… eli yhtiön videota sen uudesta virtuaalitodellisuuspalvelusta Spacesistä.

Sen avulla käyttäjät voivat hengailla ja olla tekemisissä toistensa kanssa keinotodellisuudessa paljon monimuotoisemmilla tavoilla kuin nykyisin tekstiä, kuvia ja videoita jakamalla.

Palvelu näyttää videon perusteella ehkä nyt hieman hiomattomalta, mutta muutamassa vuodessa se lienee jo paljon realistisemman näköinen.

Tilaisuudessa ilmeni myös, että Facebook kehittää järjestelmää, jonka avulla se voi lukea ihmisen ajatuksia – tämän parissa ahertaa kymmeniä ihmisiä.

Facebook-pomo ennusti myös tällä viikolla, että AR-älylasit eli lisättyä todellisuutta hyödyntävät lasit syrjäyttävät älypuhelimen vuonna 2022. Yhtiö hehkutti paljon AR:n tulevaisuutta, ja koneoppimisessa tekemien edistysaskeleiden ansiosta Facebook pystyy yhdistelemään tietoja ennennäkemättömällä tavalla ja tuntemaan käyttäjänsä paremmin kuin koskaan ennen.

Mutta ainahan on mahdollista, että vuonna 2022 ihmiset käyttävät jotain muuta kuin Facebookia? Uusi, parempi palvelu on aina yhden klikkauksen päässä.

Ehkä. Mutta kuten The New York Times muistuttaa, Facebookin verkosto on niin vahva ja laaja, että sen asemaa on vaikea horjuttaa. Aina jos pienempi kilpailija keksii jotain parempaa tai nokkelampaa, Facebook voi leikata siltä siivet lisäämällä ominaisuuden omaan palveluunsa suuremmalle yleisölle.

Eli vuonna 2022 hauskanpito näyttää siis tältä.