Pornoteollisuus kehittyy teknologian mukana ja se on usein keskeisessä asemassa uusien formaattien yleistymisen ja innovatiivisten käyttökohteiden kehittämisessä.

Eroottinen materiaali siirtyi ensin kaiverruksista julisteisiin ja postikortteihin ja dagerrotypian keksimisen jälkeen valokuviin. Erotiikka löysi tiensä nopeasti myös liikkuvan kuvan maailmaan ja lopulta elokuvateatterien kautta olohuoneisiin ja internetiin.

Uusi teknologia on kautta historian myös herättänyt pelkoa siitä, miten ”edistyksellinen” aikuisviihde vaikuttaa yhteiskuntaamme – eikä virtuaalitodellisuuden kohdalla tehdä poikkeusta.

Newcastlen yliopiston tutkijat ovat nyt paneutuneet siihen, miten virtuaalitodellisuus tulee muuttamaan tapaa, jolla aikuisviihdettä kulutetaan. Tutkijoiden mukaan vr-harppaus on jopa internet-pornon vallankumousta suurempi.

”Vr on ensimmäinen teknologia, joka siirtää katselijan tarkkailijan asemasta aktiiviseksi osallistujaksi. Tämä voi johtaa äärimmäiseen, halventavaan tai jopa väkivaltaiseen tapaan esittää pornoa”, tutkijat kirjoittavat tiedotteessaan.

Tutkijoiden mukaan vr avaa mahdollisuudet henkilökohtaisten ”täydellisten fantasioiden” toteuttamiselle. Niinpä he pyysivät neljääkymmentäviittä koehenkilöä täydentämään kuvitteellisen Jackin tarinan ja tekemään siitä ”täydellisen” seksikokemuksen.

”Pystyimme jakamaan tarinat karkeasti kahteen ryhmään: melko realistisiin, joskin ylenpalttisiin fantasioihin, sekä epäilyttäviin ei-hyväksyttävinä pidettäviin tarinoihin”, tutkimuksen johtaja tohtoriopiskelija Matthew Wood kertoo.

Woodin mukaan vr-pornoa voi sen realistisuuden vuoksi verrata jopa pettämiseen.

Kostoporno mullistuu

Woodin mukaan 3d-mallintaminen ja virtuaalitodellisuus avaavat ovia paitsi kyseenalaisten fantasioiden yhä realistisemmalle toteuttamiselle, myös kostopornon uusille muodoille. Kostoporno on yleistyvä ilmiö, jossa ex-kumppaneista jaetaan arkaa materiaalia esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Tulevaisuudessa ex-kumppaneista tehdyt kolmiulotteiset mallit voidaan laittaa tekemään asioita, joihin he eivät todellisuudessa ikinä suostuisi. Pahimmillaan virtuaalitodellisuusskenaario voidaan jakaa sosiaalisessa mediassa.

Tutkimuksen toinen kirjoittaja, tohtori Madeline Balaam toteaa, että vr-porno on omiaan lisäämään seksismiä ja naisten esineellistämistä.

”Yhteiskunnassamme suhtaudutaan jo nyt pakkomielteisesti täydelliseen kehokuvaan. Ideaalisia naisvartaloita luodaan peleihin ja seksirobotteihin, ja vr-porno voi vain pahentaa asiaa. Se herättää myös kysymyksiä siitä, mitä toisen osapuolen suostumus tarkoittaa vr-toteutuksissa. Jos käyttäjä tekee tyttöystävästään vr-version, voiko sille tehdä asioita joihin tämä ei todellisuudessa suostuisi?”

Balaam ja Woods peräänkuuluttavatkin yhteistä vastuuta:

”Vr-pornon tulevaisuus voi olla positiivisempi, jos se suunnitellaan oikealla tavalla. Menneisyydessä aikuisviihdeteollisuus on pitkälti itse määritellyt sen sisällön, mutta vr:n myötä on kenties aika, että otamme yhteiskuntana suuremman vastuun siitä, miten annamme sen kehittyä.”

Tutkijat esittelivät tuloksiaan Association for Computing Machineryn Computer–Human Interaction 2017 -tapahtumassa Denverissä, Yhdysvalloissa.

Woodin ja Balaamin väitteissä on heidän tutkimuksensa perusteella selvästi perää, mutta ne herättävät myös monia kysymyksiä: Voiko virtuaalisella, ykkösistä ja nollista koostuvalla hahmolla todella olla oma tahto? Miten tietokoneelta voidaan pyytää suostumusta? Pitääkö esimerkiksi vr-pelien hahmoilta pyytää suostumus heidän tappamiseensa?

Onko todella parempi, että fantasiat tukahdutetaan sen sijaan, että ne voisi toteuttaa turvallisessa ympäristössä ketään satuttamatta?