Pelialaa koskevia analyyseja ja raportteja tuottavan Superdata Researchin uusi pelivideosisältöä eli GVC:tä (Gaming Video Content) koskeva raportti tarjoaa yllättäviä faktoja.

Pelivideoiden markkinan arvoksi on arvioitu 4,6 miljardia dollaria. Niitä katselee nykyään jo noin 665 miljoonan hengen maailmanlaajuinen yleisö.

Pelkästään Youtuben videopelaamista koskeva sisältö tavoittaa 517 miljoonaa katselijaa. Amazonin omistamassa Twitchissä pelivideoita seuraa noin 185 miljoonaa silmäparia.

HBO, Spotify, Netflix, ESPN, Pandora ja Hulu eivät yhteenlaskettunakaan tavoita samanlaista yleisöä.

Valtavasta yleisöstä huolimatta monet brändit ja mainostajat ovat pitkään karsastaneet uutta teollisuudenalaa. Hiljalleen sellaisetkin yritykset ja ihmiset, jotka aikaisemmin kysyivät ”miksi kukaan haluaisi katsoa jonkun toisen pelaavan videopelejä?” ovat heräämässä uuteen todellisuuteen.

Superdatan tilastoista selviää, että pelivideoiden kuluttajilla ja sisällöntuottajilla on poikkeuksellinen suhde. 44 prosenttia yhdysvaltalaisista katselijoista lahjoittaa tai tilaa sisältöä suosikkisisällöntuottajiltaan kuukausittain tukeakseen toimintaa.

Keskimääräinen pelivideoiden kuluttaja ei välttämättä ole sitä, mitä saattaisi kuvitella. Superdatan analyysin mukaan katsojakunnassa naiset ovat vahvasti edustettuina (46 prosenttia) ja amerikkalaisen katsojan keskimääräiset vuositulot ovat 58 000 dollaria. Pelivideoita katselevat myös valitsevat sisältönsä tarkkaan ja Primetime-televisio jää pelien rinnalla kakkoseksi.

(Superdata research)

Youtubeen pelisisältöä tuottavan PewDiePien vuosiansiot vuonna 2016 ylsivät 15 miljoonaan dollariin. (Superdata research)

Yli puolet GVC-yleisöstä katsoo pelivideoita kehittyäkseen pelaamassaan pelissä. (Superdata research)