Elon Muskin SpaceX haluaa lähettää ihmisiä jonain päivänä Marsiin.

Tätä tarkoitusta silmällä pitäen se on kehittänyt planeettojen välistä kuljetusjärjestelmää, joka tunnetaan nykyisin nimellä BFR. Virallisesti kirjainyhdistelmä tulee sanoista Big Falcon Rocket.

Musk on ilmoittanut SpaceX:n asettaneen tavoitteekseen laukaista ensimmäinen superraskaan luokan kantoraketti Maan kiertoradalle vuonna 2020.

Tavoite on kunnianhimoinen, kuten Muskin projekteilla usein on tapana. SpaceX on kuitenkin jo osoittanut kykynsä suunnitella ja valmistaa uudelleenkäytettäviä raketteja, joten BFR:n kohdalla kyse on – ainakin yksinkertaistettuna – lähinnä teknologian skaalaamisesta.

Maanantaina Musk julkaisi Instagramissa kuvan BFR:n rakentamisessa keskeisestä työkalusta, joka antaa osviittaa kantoraketin todellisesta koosta. Työkalua käytetään raketin hiilikuitu-rungon valmistuksessa:

SpaceX main body tool for the BFR interplanetary spaceship

Henkilön Elon Musk (@elonmusk) jakama julkaisu

Valmistuessaan BFR on SpaceX:n rakettiperheen suurin ja voimakkain. 58 metriä pitkä ja halkaisijaltaan yhdeksänmetrinen superraketti pystyy nostamaan Maan kiertoradalle 150 tonnin hyötykuorman – kaksi kertaa enemmän kuin Falcon Heavy tai Nasan SLS.

BFR-kantoraketin toinen vaihe on 48-metriä pitkä BFS-avaruussukkula. Teslarati-sivuston Eric Ralphin mukaan SpaceX:n todellinen haaste on avaruusaluksen suunnittelu, jonka esikuvana käytetään Nasan avaruussukkulaa.

”Onnistuakseen tehtävässään SpaceX:n täytyy ratkaista ongelmia, joita Nasa ja sukkulan valmistajat eivät koskaan onnistuneet ratkaisemaan”, Ralph kirjoittaa.

”Heidän täytyy rakentaa kiertoradalla lentävä miehitetty avaruusalus, joka voidaan valmistella seuraavalle lennolleen minimaalisella kunnostustyöllä ja käytännössä vain polttoaineen hinnalla. Sen täytyy myös olla yhtä turvallinen ja luotettava kuin kaupalliset lentokoneet.”

Tekemistä siis riittää, mutta onneksi ongelmia on ratkaisemassa maailman parhaat insinöörit.

BFS-sukkula.