Teslan perustaja Elon Musk on eittämättä yksi aikamme suurista visionääreistä. Jos Musk näkee jossain ongelman tai epäkohdan, hän mitä todennäköisimmin keksii siihen ratkaisun.

Ainoa vain, että Muskin ratkaisu ei välttämättä aina ole paras – tai edes alkuunkaan hyvä. Muskin jääräpäisyys onkin yksi syy Teslan talous- ja tuotanto-ongelmille, kertoo amerikkalainen CNBC.

Kymmeniä Muskin kollegoja haastatelleen CNBC:n mukaan Musk tukeutuu johtamisessaan ”my way or the highway”-filosofiaan. Hän ei suostu noudattamaan automaailman jättiläisten hyväksi katsomia (usein universaaleja) käytäntöjä. Ongelmat ratkaistaan hänen omalla tavallaan.

Kenties kuuluisin tällaisesta harha-askeleesta on Teslan pyrkimys automatisoida koko Model 3:n tuotanto.

Kaksi vuotta sitten, kun Musk uhosi Teslan valmistavan 500 000 autoa vuonna 2018, Musk käski insinöörejään ”automatisoimaan kaiken” 35 000 Model 3:n tuomiseksi toteen.

Myöhemmin Musk on myöntänyt monien Teslan tuotannon pullonkaulojen johtuneen automatisaatiosta. Roboteilla ei yksinkertaisesti voi korvata ihmisiä, Musk totesi keväällä.

CNBC:n haastattelemien entisten ja nykyisten Tesla-työntekijöiden mukaan Muskin kunnianhimo ja pyrkimys vastata kaikesta itse johtaa aika-ajoin huonoihin päätöksiin ja epäonnistuneisiin, kalliisiin projekteihin, jotka vain vahingoittavat yhtiötä.

Esimerkeiksi tällaisista hankkeista työntekijät mainitsevat ”vision-järjestelmän” sekä ”lentävän maton”.

Ensin mainitun oli määrä tehostaa tuotannon loppuvaihetta ja laadunvalvontaa. Tehtaaseen asennettiin kameroita, jotka kuvasivat tuotantolinjalta valmistuvat autot. Sen jälkeen kuvat lähetettiin toisella puolella tehdasta istuvien laadunvalvojien tietokoneille.

Järjestelmästä luovuttiin aiemmin tänä vuonna, sillä kuvilla ei pystytty valvomaan työn laatua läheskään yhtä hyvin kuin paikan päällä.

Kuva Teslan Fremontin tehtaalta.

Lentävä matto puolestaan oli Muskin nimitys laitteille, jotka olisivat liikuttaneet autojen osia tehtaan sisällä. 20 insinööriä työskenteli täyspäiväisesti projektin parissa kolmen kuukauden ajan, ja koko Model 3:n tuotantolinjaa jouduttiin korottamaan järjestelmän tieltä. Se ei kuitenkaan koskaan toiminut niin hyvin käytännössä kuin Muskin päässä, joten siitä luovuttiin nopeasti.

Lisäksi työntekijät kertovat optimoineensa (usein muilta autovalmistajilta apinoituja) tuotantoprosesseja Muskilta salassa – jopa potkujen uhalla. Toimitusjohtajan vierailujen aikaan tehdas sitten järjesteltiin Muskin silmille sopivaksi.

Vaikka mielipiteet Muskin johtamistavasta Teslan sisällä ovat jakaantuneet, uskovat monet edelleen Teslan onnistumiseen – koska heillä on Elon Musk.

”Elon Musk on asemassa, johon vain harva ajautuu. Hän pyrkii uudistamaan kokonaisen teollisuudenalan rajallisella budjetilla”, toteaa Teslan ja SpaceX:n entinen työntekijä Spencer Gore.

”Hänellä ei ole varaa tehdä hitaita päätöksiä[…] Hänen sotkeutumisensa pieniin yksityiskohtiin voi olla insinööreille turhauttavaa – ajoittain jopa sydäntäraastavaa – mutta Elon rakensi Teslan omalla epätavallisella tyylillään ja kaikki me valitsimme alkaa hänen seuraajikseen”, nykyään Impossible Aerospace -yrityksen toimitusjohtajana toimiva Gore jatkaa.

Myös General Motorsin entinen tehtaanjohtaja Steve Finch on samoilla linjoilla:

”Elon Musk ei pelkää tehdä virheitä. Hän uskoo, että se on tie, joka johtaa Teslan lopulta menestykseen. Mukaan mahtuu vielä monia virheitä, mutta yksi idea nostaa koko alan lopulta seuraavalle tasolle.”

Finchin mukaan suurin Teslan menestyksen edessä seisova kysymys on, onko Teslalla aikaa ja varaa kaikille vääjäämättömille virheille?

Lisää aiheesta CNBC:n artikkelissa.