Teslan pääjohtaja Elon Musk on ärsyyntynyt. Itse asiassa hän on hyvin ärsyyntynyt.

Elon Musk purki alkuviikolla Twitterissä turhautumistaan maailman mediassa esiintyviin lehtijuttuihin, joissa puidaan Teslan autolla tapahtuneita kuolonkolareita.

Myös Tekniikan Maailma kirjoitti tiistaina kolmesta uudesta Tesla-kuolonkolarista. Tämäkään juttu tuskin olisi Muskia miellyttänyt, jos hän osaisi suomea.

Mikä Muskia jutuissa ärsyttää? Se, että niissä jätetään lähes aina mainitsematta se, että Teslan Autopilot-toiminnolla varustetut autot ovat itse asiassa paljon turvallisempia kuin autot, joissa tällaisia toimintoja ei ole.

”On superkummallista, että Tesla-kolari, jossa jonkun nilkka loukkaantuu, on etusivun uutinen, mutta joka vuosi Yhdysvalloissa kolareissa kuolevat 40 000 ihmistä eivät saa lainkaan huomiota”, Musk kirjoittaa.

Tämä on reilu pointti. Kuvitellaan tilanne, jossa autoissa ei olisi ollut turvavöitä. Tietysti silloin tapahtuisi jatkuvasti paljon kuolonkolareita. Sitten joku keksii auton, jossa on turvavyöt. Silloin tällöin niissäkin tapahtuisi kuolonkolareita, mutta media nostaisi joka kertaa valtavan haloon, kun turvavyöautossa tapahtuu kuolonkolareita. Kyllä niissä turvavöissä on jotain hyvin epäilyttävää!

Muskin kommenteissa on kuitenkin yksi pieni heikkous. On todellisuudessa hyvin vaikea saada varmaa tietoa siitä, ovatko Teslan autot muita turvallisempia.

Yhdysvaltain liikenneturvallisuusviranomainen NHTSA sanoo uusimmasta raportissaan, että maanteillä tapahtui viime vuonna reilut 37 000 kuolonkolaria, eli  kuolonkolari noin 188 miljoonan ajetun kilometrin välein. (Musk näyttää siteeraavan Twitterissä jotain muuta lukua kuin tässä raportissa olevaa lukua.)

Teslalla kuolonkolareita sattuu 515 miljoonan kilometrin välein, Musk sanoo. Tämä tarkoittaisi, että kuolonkolarit Tesla-autoilla ovat kolme kertaa harvinaisempia kuin autoilla keskimäärin.

Ongelma on, että Tesla ei ole julkistanut tarkempia tilastotietoja sen autojen turvallisuudesta ja Autopilot-ominaisuuksien vaikutuksista. Tesla aikoo alkaa julkistaa lukuja tulevien osavuosikatsausten yhteydessä.

On hyvin mahdollista, jopa todennäköistä, että Autopilotilla varustettu Tesla on paljon turvallisempi kuin keskimääräinen maantiellä ajava auto. Sama pätee tosin uusiin autoihin yleensä: on hyvin tiedossa, että uudella autolla ajaessa kuolemanriski liikenteessä alkaa olla hyvin alhainen.

Ja muistetaan iso kuva: autonominen ajaminen todennäköisesti tulee kehittyessään tarpeeksi pitkälle pelastamaan miljoonia ihmishenkiä. Syystä tai toisesta autopilotin virheestä johtuva kuolema synnyttää kuitenkin isompia otsikoita kuin paljon yleisempi ihmisen virheestä johtuva kuolema.

Monia Tesla-kuolemia näyttää muuten yhdistävän se, että kuljettaja on luottanut liikaa järjestelmään eikä ole ohjannut autoa sen antamista varoituksista huolimatta. Tällainen kuulostaa enemmän ihmisen virheeltä kuin tietokoneen virheeltä.