Ensimmäinen ihmishengen vaatinut robottiauton aiheuttama kolari johtui sekä auton ohjelmistosäädöistä että vastuukuljettajasta.

Auto kyllä havaitsi polkupyörää suojatien ulkopuolella taluttaneen naisen, mutta päätteli, ettei kohdetta tarvitse heti väistää.

Vastuukuljettaja puolestaan ei ollut tarpeeksi valppaana puuttuakseen tilanteeseen ennen kuin auto osui ihmiseen. Ajoa valvovana kuljettajana oli autonomista ajoa tutkivan Uber-kyytipalvelun työntekijä.

Kesken olevasta Yhdysvaltain liikenneturvallisuutta valvovan National Transportation Safety Boardin (NTSB) ja Uberin tutkimuksista on viime päivinä liikkunut tietoja julkisuudessa. Niistä uutisoi muihin medioihin viitaten muun muassa The Guardian.

Esteisiin reagoinnista päättävä ohjelmisto oli ilmeisesti säädetty niin, että kohdalle osunutta kappaletta ei tarvitsisi ottaa huomioon. Ne olisivat ikään kuin ”vääriä hälytyksiä”

NTSB ei ole tiedottanut asiasta virallisesti. Guardianin lähteenä on teknologiateollisuudesta raportoiva verkkolehti The Information.

The Guardianin siteeraaminen tietojen mukaan autonomiseen ajoon mukautettu Volvo XC90 liikkui nopeudella 64 km/h. Nainen talutti polkupyöräänsä suojatien ulkopuolella.

Auton anturit havaitsivat naisen. Esteisiin reagoinnista päättävä ohjelmisto oli kuitenkin ilmeisesti säädetty niin, että kohdalle osunutta kappaletta ei tarvitsisi ottaa huomioon. Ne olisivat ikään kuin ”vääriä hälytyksiä” kuten ilmassa leijaileva muovikassi.

Myös vastuukuljettajan toiminta tilanteessa jäi puutteelliseksi, sillä hän ei ollut valmiina ottamaan ajoneuvon hallintaa.

Onnettomuus tapahtui 18. maaliskuuta noin kello 22 Tempessä, Arizonassa. 49-vuotias Elaine Hertzberg kuoli onnettomuudessa saamiinsa vammoihin. Hän on ensimmäinen robottiautokolarissa kuollut ihminen.