Ennen niin ylpeä muun muassa Ford Mustangeja ja F-150-malleja edelleen virittänyt Saleen on luisunut tilanteeseen, joka ei varmasti ole ainakaan presidentti Donald Trumpin iskulauseen ”Make America great again” -mukainen. Saleen S1 nimittäin on tehty saksalaisen Artega GT:n perustalle, johon Saleen hankki oikeudet vuonna 2015. Sen jälkeen Saleen teki sopimuksen kiinalaisen Jiangsu Secco Automobile Technology Coroprationin kanssa uuden urheiluauton valmistuksesta.

Artega GT esiteltiin vuonna 2007, ja sen kauniit linjat olivat muotoilija Henrik Fiskerin käsialaa. Herra tunnetaan Suomessa parhaiten Fisker Karmasta, jota valmistettiin vähän aikaa Uudessakaupungissa.

Yhteistä Fiskerille (automerkille) ja Artegalle on se, että molemmat menivät konkurssiin. Artega GT:tä ehdittiin valmistaa vuosina 2009–2012 ennen yhtiön surullista loppua.

Porsche Caymanin kilpailijaksi suunnitellun Artega GT:n kori oli 4,01 tai 3,95 metriä pitkä, lähteestä riippuen. Leveyttä korilla oli 1,88 ja korkeutta 1,18 metriä. Volkswagenin 3,6-litraisella VR6-moottorilla varustettu urheiluauto painoi vähän yli tuhatsata kiloa.

Saleen S1 on vihdoin pääsemässä tuotantoon Kiinassa myöhemmin tänä vuonna. Artega GT:n alkuperäisiä muotoja on kehitetty edelleen varsinkin takaosasta, jota on pidennetty ja levennetty. Akseliväli on ennallaan vähän vajaassa 2,5 metrissä, mutta nyt kori on 4,356 metriä pitkä ja kuusi senttimetriä alkuperäistä leveämpi.

Moottorina on nelisylinterinen 2,3-litrainen bensiiniturbo, joka on kotoisin Ford Focus RS.stä ja Mustangista. Saleen S1:ssä sen teho on 331 kilowattia ja suurin vääntömomentti Saleenin kotisivujen mukaan 474 Nm ja kiinalaislähteen mukaan 577 Nm. Ford Focus RS:ssä suurin vääntömomentti on 440 Nm. Saleen S1 kiihtyy 0-60 mph (96 km/h) valmistajan mukaan 3,5 sekunnissa ja saavuttaa 290 km/h huippunopeuden.

Kukaan ei toistaiseksi tiedä, milloin auto esitellään Kiinassa. Luultavasti ajatuksena on viedä uutta Saleen-mallia myös Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan. Näin voi päätellä ainakin siitä, että Yhdysvalloissa Saleenin kotisivuilla S1-mallia tarjotaan sadantuhannen dollarin hintaan. Auton alkuperästä, Artegasta tai Kiinasta ei mainita sanallakaan ja moottorin iskutilavuus on kasvanut 2,5 litraan.

Saleenin taival viime vuosina on ollut kivikkoinen, minkä takia odotamme mielenkiinnolla lopullisia ja vahvistettuja tietoja Saleen S1:stä.