Onnille on iskenyt kauhea autokuume. Rahaa olisi käytössä kaksi ja puolisataa tuhatta, tarvittaessa hieman lisääkin. Autossa saisi olla tehoa, mutta polttoainekulujen pitäisi olla pienet. Turbodiesel tuntuisi silloin oikealta ratkaisulta. Tehoakin niissä on noin sata kilowattia ja maantiellä niillä pääsee alle viiden litran kulutuksella.

Audi A4 Sedan TDI 96 kW

Volkswagen Passat Variant Highline TDI 96 kW

Kaksisataaviisikymmentä tuhatta on iso raha auton ostoon. Sillä saa jo monenlaista kulkinetta. Pienemmästä keskiluokasta voi valita vielä kireimmät sportit, mutta suuremman keskiluokan tehokkaimmat versiot jäävät vielä kauppaan odottamaan rahapinon kasvamista autotilillä. Ja saa rahalla ison luokan ”karvalakkimallejakin”. Ostajaehdokkaalla, kutsutaanpa häntä vaikka Onniksi, on jo ennestään kokemusta dieselmoottorilla varustetusta autosta, joten häntä kiinnosti nykyiset huipputehoiset dieselit.

Nyt on siis aika hakea autoehdokkaat koeajolle. Audi A4:stä löytyi lainaksi hyvin varusteltu versio. Lähtöhinta euroina, Audi on siirtynyt jo eurohinnoitteluun, on 40 900 euroa. Kaikkien A4:sien varusteisiin tulee lisähintainen Family-mukavuuspaketti 770 euroa (4 578,21 mk), ja se sisältää paljon tärkeää: jaetun takaistuimen, kolmannen pääntuen takaistuimelle ja 3-pisteen automaattisen turvavyön keskipaikalle, etumatkustajan turvatyynyn poiskytkemismahdollisuuden ja lastenistuimen Isofix-kiinnityksen etumatkustajan istuimelle. Siten nämä kuuluvatkin A4:n perusvarustukseen. Tämä hintajippo perustuu auton verotusarvon määrittelyyn, koska se sallii auton ostohinnan päällä olevat lisävarusteet, jotka jäävät määrätyn hintakaton alle. Audi A4:stä ei ole olemassa erilaisia varusteluvaihtoehtoja, koska oletetaan, että asiakkaat haluavat autoa tilatessaan ruksata lisävarustelistalta juuri ne herkut, joita autoon toivotaan. Näin tämä auto on esittelyauton mukaisesti pakattu täyteen erilaisia varusteluja, joihin ostajaehdokkaat voivat tutustua oikeassa ympäristössään.

Seuraavaksi haemme sopivaa Passatia. Koeajoon tarjottiin Variant-farmaria parhaiten varusteltuna Highline-versiona, jonka perushinta on 251 000 mk eli 42 215,17 euroa. Lisähintaa kerääntyy metalliväristä 3 200 mk (538,20 euroa) ja 9 700 mk (1 631,42 euroa) täysautomaattisesta Climatronic-ilmastoinnista, jollainen on vakiona Audi A4:ssä. Näin loppuhinnaksi muodostuu 263 900 markkaa eli 44 384,79 euroa. Näillä varusteilla hinta kohoaa jo 286 400 markkaan (481 269,02 euroon).

Onnille olivat tärkeitä kulutuslukemat ja auton kiihtyvyys, varsinkin ohituskiihtyvyys, joka on yksi turvatekijä hätätilanteissa. Siispä autot TM:n mittauksiin. Kulutuslukemat molemmilla ovat autojen koon ja tehon huomioon ottaen pienet. Audi A4:n kulutus kaupunkiajoa simuloivalla vertailulenkillä oli 6,2 l/100 km (EU-normi 7,4) ja vastaavasti Passat Variant kulutti 6,7 l/100 km (EU 7,5). Myös maantielenkillämme molemmat alittivat normikulutuksen, Audilla luku oli 4,3 l/100 km/h (EU 4,4) ja Passatilla 4,5 l/100 km (4,8) keskinopeuden ollessa 85 km/h. Vaikka nopeus nousisi moottoritievauhtiin, 113 kilometriin tunnissa, eivät kulutukset nouse valtavasti. Audin 5,5 ja Passatin 5,6 ovat todella vähäisiä lukemia.

Entä kulku? Sekin osoittautui paremmaksi kuin lupaukset. Audi A4 kiihtyi nollasta sadan kilometrin vauhtiin 9,3 sekunnissa, lupaus oli 9,9 sekuntia. Passat Variant oli hieman hitaampi 10,1 sekunnilla, mutta tämäkin oli 0,1 sekuntia parempi kuin tehtaan lupaama kiihdytysarvo Variantille.

Onni on nyt kovan paikan edessä. Kumman valitsisi, vai pitäisikö jäädyttää kuume ja odottaa tulevia. Sekä Audi A4 että Volkswagen Passat Variant täyttivät numeroiden valossa Onnin toiveet, todella pienet kulutuslukemat ja hyvät saavutusarvot, ohituskiihtyvyydessä todella kiitettävät. Ajo-ominaisuudet kaupungissa ja maantiellä ovat molemmissa kärkiluokkaa, testimenestystä on tullut kummallekin vuosien varrella. Onneksi kehon mitat kaikilla autoa ajavilla kuljettajilla ovat sopivat, joten siltä puolelta koeajossa tulleet moitteet menevät lokeroon ”käyttäessä tottuu”. Turvalaitteet ja varustelut ovat kohdallaan, kunhan osaa myyjän kanssa ruksata oikeat kohdat lisävarusteluluettelosta.

(Tiivistelmä Kari Pynnän artikkelista TM 15/01, s. 118-123)