Carnegie Mellon Universityn (CMU) tietotekniikan professori Tuomas Sandholmin ja tohtoriopiskelija Noam Brownin kehittämä pokeribotti on käytännössä lyönyt neljä tutkimukseen osallistuvaa pokeriammattilaista jo ennen viimeisen peliviikon alkua. Kolme viikkoa ja 120 000 jakoa käsittävää turnausta pelataan Rivers Casinolla Pittsburghissa Yhdysvalloissa.

CMU tiedotti viikonloppuna, että 50 000 pelatun käden jälkeen Libratus on noin 460 000 dollaria voitolla. Tekoälyn pinkka on sittemmin kasvanut jo lähes 970 000 dollariin, kun käsiä on pelattu 87 000.

Näyttää siis siltä, että Tuomas Sandholmin pitkäaikainen haave pokerin ratkaisemisesta on viimein toteutumassa. Vielä vuonna 2015 pokeriammattilaiset päihittivät CMU:n edellisen pokeribotin.

Oikeaa valuuttaa turnauksessa ei ole pelissä, mutta neljän ihmispelaajan vaivoista maksetaan palkkiota suoriutumisen mukaan.

Aivoilla varustetut pelaajat ovat jo ehtineet vaipua epätoivoon botin parantaessa otteitaan päivä päivältä. Pokeriammattilaiset alkavat olla 10-tuntisten pelipäivien väsyttämiä, mutta tekoäly ei tunne kipua tai väsymystä.

”Ensimmäisten pelipäivien aikana meillä oli korkeat odotukset, että pystyisimme päihittämään tekoälyn. Aina kun löysimme heikkoja kohtia sen toiminnasta, botti oppi virheistään ja seuraavana päivänä se pelasi paremmin. Se on kuin sinnikkäämpi versio meistä”, kertoo pokeriammattilainen Jimmy Chou.

Myös toinen ammattilaispelaaja Jason Les ylistää botin pelitaitoja:

”Olemme kaikki jo pienen omakotitalon verran tappiolla. Libratus pelaa todella hyvin ja pidän monista sen tekemistä päätöksistä. Ne ovat kuitenkin mahdollisia vain tekoälylle, sillä se tekee päätöksiä täysin ennakkoluulottomasti ja arvaamattomasti. Tässä projektissa kyse ei ole rahasta, vaan ihmisten omanarvontunteen säilyttämisestä – ja sen suhteen meillä ei mene kovin hyvin.”

Botti on myös erinomainen bluffaaja, mutta yksi vain tietokoneille ominainen piirre on sen tapa panostaa enemmän kuin ihmispelaajat pitävät tarkoituksenmukaisena.

Tekoälyä ollaan viemässä kovalla vauhdilla pelialustoilta myös laajempiin ympäristöihin. Uutisoimme marraskuussa Googlen DeepMind-tekoälyn pyrkimyksestä hallita Starcraft II -pelin salat. Tulevaisuudessa tekoäly voi olla keskeisessä asemassa laadittaessa esimerkiksi sotastrategioita.

Pokeripelejä voi seurata suorana Twitch.tv-palvelussa.