Kaupungit ympäri maailman ovat viime vuoden aikana kieltäneet tai suunnittelevat dieselautojen käytön kieltämistä alueillaan. Espanjalainen Pontevedran kaupunki on vienyt tämän astetta pidemmälle kieltäen kaikkien autojen käytön keskustassaan.

Espanjan luoteisrannikolla sijaitsevassa kaupungissa liikenteen melu on poissa, ja sen ovat korvanneet lintujen laulu, puheensorina ja teelusikoiden kilinä posliinia vasten, The Guardian kirjoittaa.

Poikkeuksellisesta kaupungista on kiittäminen virassa vuodesta 1999 asti ollutta pormestari Miguel Anxo Fernández Loresia. Hänen näkemyksensä kaupunkien ja autojen yhteiselosta on yksinkertainen: Auton omistaminen ei anna yksilölle oikeutta omia julkista tilaa.

”Miten voi olla niin, että lapset ja vanhukset eivät voi kävellä kaduilla autojen vuoksi?” hän kysyy.

Pontevedran autoton katukuva ei siis johdu pienhiukkaspäästöjen pelosta tai pyrkimyksestä suojella ympäristöä. Vihreät tavoitteet ovat täyttyneet siinä sivussa. Kaupungin hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet 70 prosenttia vuosituhannen vaihteesta.

Ensimmäisen kuukauden virassaolon jälkeen Lores oli kieltänyt moottoroitujen ajoneuvojen käytön kaupungin 30 hehtaarin kokoisessa keskiaikaisessa ytimessä.

”Historiallinen keskus oli kuollut. Sen olivat vallanneet autot ja huumeet… Kaupunkimme oli taantumassa, saastunut ja liikenneonnettomuuksia sattui paljon. Useimmat ihmiset, jotka saivat mahdollisuuden lähteä tekivät niin”, hän kertoo The Guardianille.

”Ensiksi suunnittelimme liikenneinfrastruktuurin kehittämistä, mutta emme onnistuneet luomaan toimivaa suunnitelmaa. Sen sijaan päätimme ottaa julkisen tilan autoilta takaisin asukkaiden käyttöön.”

Päätös on poikinut paljon hyvää. Pontevedran liikenne ei ole vaatinut ainuttakaan kuolonuhria lähes kymmeneen vuoteen. Ja samaan aikaan kun sen naapurikaupungit kärsivät asukastappioista, on Pontevedraan muuttanut 12 000 uutta asukasta. Kaupungin asukasluku on nyt 80 000.

Myös perinteiset pienliikkeet kukoistavat, sillä kaupunkiin ei ole haluttu rakentaa suuria ostoskeskuksia.

”Kaupunki on jalankulkijoille täydellisen kokoinen”, paikallinen arkkitehti kertoo. ”Voit kävellä sen puolelta toiselle 25 minuutissa.”

”Olen asunut Madridissa ja monissa paikoissa, ja minulle tämä on paratiisi”, hehkuttaa lehdessä paikallinen asukas Raquel García. ”Vaikka sataisi, kävelen kaikkialle”

Aivan täysin ilman autoja moderni kaupunki ei kuitenkaan pyöri. ”Autovapailla alueilla” liikennöivät välttämättömät ajoneuvot, kuten tavarantoimittajat. Kaupungin laidoilla autoilla saa edelleen ajaa, joskin vain 30 kilometrin tuntinopeudella.

Lisää autottomasta kaupungista The Guardianin artikkelissa.