Elämme jälleen niitä hetkiä, kun valoisalle vuodenajalle ja lämmölle jätetään hetkeksi jäähyväiset. Renkaidenvaihtoruletti kiihtyy. Oikean vaihtoajankohdan ja kitka/nastasuosituksen problematiikasta riittää juttua siihen malliin, että ehkä jo tänä syksynä autoilijat yllättävät talven eikä päinvastoin.

Samaan tapaan toivoisi huomiota annettavan myös auton valoille.  Meille, jotka autoilemme pääsääntöisesti jatkuvassa keinovalossa kylpevässä kaupunkiympäristössä, tekee aina silloin tällöin hyvää käydä ekskursiolla ympäristössä, jossa joutuu jopa välillä käyttämään pitkiä ajovaloja.

Sysipimeällä tiellä näkeminen ja näkyvyys on silmien ja ajovalojen varassa. Molempien puutteet ja hyvien ajovalojen merkityksen huomaa helposti katuvalaistuksen ulottumattomissa. Kuten Tekniikan Maailmassa testeissä ja vertailuissa on havaittu, uusienkin autojen valoista löytyy parannettavaa.

Vähintä, mitä autoilija voi tehdä, on huolehtia siitä, että tuiketta riittää molempien ajovaloumpioiden sisällä. Mikäli harrastuneisuutta tai mahdollisuutta polttimonvaihtoon ei itseltä löydy, kannattaa pikimmiten yksisilmäisyyden huomattuaan kurvata lähimmälle huoltamolle, jossa vaihto onnistuu.

Sekin on hyvä vaihtoehto, että molemmat polttimot vaihdetaan yhtä aikaa, jolloin valotehoa saadaan lisää ja valokuvio säilyy tasaisen kirkkaana.

Vaivannäkö ja vaihtotyön kustannus ovat mitätön hinta verrattuna puolisokeana räntäsateessa hapuiluun.