Kevytperävaunun kuormaaminen näyttää olevan vaikeaa. Sen näkee joka kevät. Pahimmat ja vaarallisimmat virheet keskittyvät kahteen asiaan: pitkään puutavaraan ja levykuormiin.

Virheellisestä kuormaamisesta on aiheutunut vakaviakin onnettomuuksia. Siihen ei siis pidä suhtautua ”hällä väliä” -asenteella.

Puutavarakuorma on usein ongelmallinen ylityksiensä vuoksi. Kuorma saa ylittää perävaunun takaosan enintään kahdella metrillä. Jos takaylitys on yli metrin, se pitää merkitä punaisella tai punakeltaisella 30 x 30 senttimetrin kokoisella merkkilipulla. Etuosan ylityksessä on taas huolehdittava siitä, että kuorma ei pääse osumaan vetoautoon jyrkissäkään mutkissa.

Takaylityksen vaara piilee siinä, että se aiheuttaa vetokoukkuun niin sanotun aisanoston. Kuorma siis pyrkii nostamaan vetokoukusta auton takaosaa ylöspäin.

Suuri aisanosto voi jopa irrottaa renkaat tiestä. Tilanne saattaa olla hengenvaarallinen.

Mitä suurempi aisanosto on, sitä vaikeampaa on yhdistelmän hallitseminen. Tiessä oleva painauma voi hetkeksi keventää takapyörien otetta ajoradan pinnasta. Suurempi painauma voi jopa hetkellisesti irrottaa takarenkaat tiestä. Tilanne saattaa olla hengenvaarallinen.

Aisanosto on helppo todeta irrottamalla perävaunu vetokoukusta. Jos aisa nousee ylös, siinä on aisanostoa. Sitä ei lain mukaan saa olla yhtään.

Vaikka päinvastaisen tilanteen eli aisapainon maksimimääristä on olemassa tiettyjä kilomääriä, ilmiö ei ole alkuunkaan yhtä vaarallinen. Melko selväkään aisapaino ei heikennä yhdistelmän hallittavuutta.

Levykuorman ongelmat ovat erilaiset. Jos ilmavirta pääsee levykuorman alle ja levyt on sidottu heikosti, ne lähtevät lentoon ja voivat sen jälkeen iskeytyä vaikka vastaan tulevan auton tuulilasiin tai motoristin rintaan. Mitä kovempaa ajetaan, sitä suuremmaksi vaara kasvaa. Kannattaa myös muistaa, että pyykkinarut eivät ole kuorman sitomisvälineitä.