Neljä Euro NCAP -tähteä on uusille tai uusiutuneille autoille jo lähes itsestään selvä tulos. Jäykemmän korin ja kehittyneempien turvajärjestelmien ansiosta ne jättävät vanhemmat vuosimallit auttamatta varjoonsa. Kokonaistilanteen kärjessä on edelleen Renault Laguna viidellä tähdellään.

Euro NCAP -törmäystestien taustavoimina jyllää monia vaikutusvaltaisia tahoja kuten Kansainvälinen Autojärjestö (FIA), Euroopan komissio ja Ison-Britannian, Hollannin, Ruotsin ja Saksan kuljetusministeriöt. Suomea edustaa FIA:an kuuluva Autoliitto. Merkittävää on myös se, että testiohjelma on hyväksytty Euroopan lisäksi Yhdysvalloissa, Australiassa ja Aasiassa.

Uusin testi jatkoi kesällä alkanutta ylemmän keskiluokan henkilöautojen kolaroimissarjaa (TM 12/01). Samat puutteet tulevat esiin kerta kerran jälkeen. Kestoaiheita ovat turvaistuimien merkintöjen ja toiminnan puutteet sekä jalankulkijoiden turvallisuus. Nämä saavat jatkossa entistä enemmän painoarvoa. Myös testaustavat puhuttavat edelleen ja niitä muutetaan tarvittaessa, kuten tehtiin viime vuonna pylvästestin tullessa mukaan testiohjelmaan. Seuraavana vuorossa lienee peräänajokoe, tosin aikataulua sen toteuttamiselle ei vielä ole.

Viidessä vuodessa henkilöautojen passiivinen turvallisuus on yleisesti kehittynyt isoin harppauksin. Esimerkiksi Peugeot 406 ja Opel Vectra paransivat vuoden 1997 testin tuloksiaan roimasti. Ne eivät kuitenkaan pärjää uusinta turvallisuustekniikkaa edustaville malleille kuten Citroën C5:lle. Autojen korit ovat jäykistyneet, ja kolarin vaikutuksia mietitään entistä tarkemmin jo suunnittelupöydälle.

(Tiivistelmä Markus Kasesmaan artikkelista TM 20/01, s. 34-36)