Yhä useampi automalli saavuttaa Euro NCAP -törmäystestissä täydet viisi tähteä, joten suunta on hyvä. Nyt julkaistussa testierässä muutama auto tosin saavutti viidennen tähden vasta uusintatestin jälkeen. Tällä kertaa mukana oli myös neljä avoautoa.

Kun Euro NCAP (European New Car Assesment Programme) -törmäystestit aloitettiin vuonna 1996, tavalliset tulospisteet oikeuttivat kahteen tai kolmeen tähteen. Hyvin lyhyessä ajassa ajoneuvojen törmäysturvallisuus on kuitenkin lisääntynyt huimasti. Uusimassa testissä peräti kahdeksan autoa kahdestatoista saavutti etumatkustajien osalta tämän hetken maksimituloksen eli viisi tähteä. Kehitys on epäilemättä johtunut juuri puolueettoman testiohjelman käyttöönotosta.

Samaan aikaan autojen turvavarusteet ovat lisääntyneet tai ainakin kehittyneet. Erittäin suuri osuus NCAP-tulosten paranemisessa on silti kehittyneillä korirakenteilla. Tämä tulee erittäin hyvin esille vaikkapa TM:n törmäystestissä (TM 6/04), jossa kymmenen vuotta vanhan auton kori muutti voimakkaasti muotoaan. Uusimmissa autoissa matkustamo sen sijaan säilyy lähes ehjänä kiitos uudenlaisten palkkirakenteiden.

AVOTÖRMÄYKSIÄ

Euro NCAP -testi koostuu 64 km/h nopeudella tehdystä etutörmäyksestä, jossa este osuu 40 prosentin leveydelle ajoneuvon keulasta. Sivutörmäyksessä auton kylkeen ohjataan 1,5 metriä leveä törmäysvaunu 50 km/h nopeudella. Sivutörmäystestiä voidaan täydentää niin sanotulla pylvästestillä, jonka tuloksen kertoo tuloskuvion pään kohdalle sijoitettu tähti. Lisäksi tutkitaan lasten ja jalankulkijoiden turvallisuus.

Nyt julkistetussa testierässä on tavanomaiseen tapaan sekalainen ryhmä autonvalmistajien uusimpia malleja, mutta tällä kertaa mukaan on sattunut neljä avoautoakin. Koska Renault Megane CC ja Saab 9-3 Cabriolet vastaavat keularakenteiltaan kiinteäkattoisia malleja, ei jalankulkijatörmäystä ole tehty niille erikseen, vaan pisteet tulevat suoraan vanhoista kokeista.

Avoautolla keulatörmäys tehdään katto ala-asennossa, sillä näin simuloidaan vaarallisinta törmäystyyppiä. Kun törmäysvoimia ei saada johdetuksi kattopilareihin, sitä suurempi voima kohdistuu lattiaan, kynnyksiin ja oviin. Sivutörmäystestissä avuauton katto sen sijaan on ylhäällä, sillä tämä on vaarallisin sivutörmäystyyppi. Katto ylhäällä tehdyssä kokeessa havaitaan testinukkejen päiden mahdollinen osuminen kattorakenteisiin.

UUSIA TESTEJÄ

Viime kerralla julkaistujen testien yhteydessä otettiin käyttöön myös lapsimatkustajien turvallisuuden pisteytys. Takapenkillä matkustavat sekä 1,5-vuotiasta että 3-vuotiasta lasta mallintavat nuket.

Lasten pisteistä vain noin puolet tulee itse törmäyksestä ja loput auton ja istuimen varustuksesta sekä ohjeistuksesta. Testissä autoon on asennettu valmistajan suosittelemat turvaistuimet. Näin saatu tieto ei siis kerro auton lapsiturvallisuudesta sinänsä eikä toisaalta kyseisen istuimen turvallisuudesta muissa autoissa, vaan nimenomaan testatun ja suositellun yhdistelmän turvallisuudesta.

Euro NCAP kuitenkin kaavailee, että se aloittaisi yksittäisten lastenistuinten testaamisen. Tietoa lastenistuinten kolariturvallisuudesta sitä ennen antaa Tekniikan Maailman suorittama testi, joka julkaistaan tämän vuoden syyskuussa.

Vireillä on myös Euro RAP -pilottihanke, eli Road Assesment Program – eurooppalaisten teiden turvallisuuden arviointiohjelma. Mittaamalla ja arvioimalla olisi tarkoitus tuottaa vertailukelpoista tietoa teiden turvallisuudesta ja löytää vaaralliset pääkallopaikat.

TÄYSIÄ TÄHTIÄ

Autojen tähtiluokituksia tarkasteltaessa on muistettava, että ne ovat keskenään vertailtavissa vain kokoluokittain tai törmäyksessä kiinteään esteeseen tai ajoneuvon painoiseen toiseen ajoneuvoon. Pienen ja suuren viiden tähden auton törmäyksessä pieni on altavastaajana.

Tällä kertaa osalle autoista sallittiin uusintatesti, jonka jälkeen ne vasta selviytyivät viiden tähden luokkaan. Tämä saattaa tuntua keplottelulta, mutta on muistettava, että samalla autoihin tehtiin rakenteellisia muutoksia, jotka parantavat koko mallisarjan turvallisuutta. Tähänhän koko NCAP-ohjelma pyrkii: osoittamaan autojen turvallisuuden puutteet.

Vaikka testin autoista lopulta yli puolet sai matkustajaturvallisuudesta viisi tähteä, ei arvostelukriteerejä aiota ainakaan lähitulevaisuudessa tiukentaa. Niinhän voitaisiin tehdä esimerkiksi törmäysnopeuksia lisäämällä, tai liittämällä kokeisiin peräkolari ja katon kautta kierähtäminen. Nykyinen taso siis riittää toistaiseksi.

Parantamista on sen sijaan lapsimatkustajien turvallisuudessa ja etenkin jalankulkijoiden turvallisuudessa, johon voidaan vaikuttaa keulan muotoilulla. Markkinoinnissa tätä luokitusta ei kuitenkaan korosteta, eivätkä ostajat osaa siten sitä vaatiakaan. Nyt testatuista autoista osa on kuitenkin jalankulkijoiden kannalta todella vaarallisia.

Autokohtaiset tulokset internetissä: * www.euroncap.com/ * www.autoliitto.fi

(Tiivistelmä Harri Domonyin artikkelista TM 12/04, s. 40-43)