Honda Civic vakuutti viidellä tähdellään, Jeep Compass tuotti pettymyksen jäädessään kahteen.

Euro NCAP toteaa tiedotteessaan, että jotkut autonvalmistajat ovat ottaneet turvallisuuden vakavissaan, kun taas toisten kehitys polkee paikallaan. Autoille asetettavia vaatimuksia on tarkastettu ylöspäin vuoden 2009 jälkeen pariinkin otteeseen varsinkin jalankulkijoiden suojan osalta. Nelisen vuotta sitten harva viiden tähden auto sai tuosta osasta yli 25 prosentin tulosta, kun nykyisin viiden tähden saamiseen vaaditaan 60 prosentin tulos.

Hiljattain uudistunut Jeep Compass sai ainoastaan kaksi tähteä, vaikka siinä oli lisävarusteena saatavat sivutörmäystyynyt. Ne eivät kuitenkaan antaneet kovin paljoa suojaa pylvästestissä. Pahin oli tilanne kuitenkin jalankulkijoiden kannalta, sillä Compass sai ainoastaan 23 prosenttia sadasta mahdollisesta.

Sitä vastoin uusi yhdeksännen sukupolven Honda Civic sai täydet viisi tähteä. Se saavutti hyvän tuloksen kaikilla testin osa-alueilla, mikä nosti sen yhdeksi luokkansa turvallisimmista tiukasti kilpaillussa segmentissä. Civicille annettiin hyvin pisteitä turvavarustuksesta, sillä siihen saa muun muassa Hondan törmäystä estävän CMBS-järjestelmän, jonka Euro NCAP palkitsi edistyksellisenä vuonna 2010.

Viime vuonna testatuista autoista kahdeksan on viiden tähden suorituksen mukaisia myös uusien vaativampien rajojen mukaan. Ne ovat: BMW 1-sarja, BMW X1, Ford Focus, Ford Ranger, Mercedes M-sarja, Nissan Leaf, Subaru XV ja Volvo V60,