Sijoittaja Sean Parker, joka oli Facebookin yksi varhaisimmista sijaittajista ja yhtiön hallituksen ensimmäinen puheenjohtaja, varoitti keskiviikkona puheenvuorossaan palvelun synnyttämistä yllättävistä riskeistä.

Parker puhui Axios-sivuston tilaisuudessa Philadelphiassa. Facebookin varsinainen perustaja on tietenkin Mark Zuckerberg, mutta Sean Parker on ollut mukana yhtiön perustamisvaiheissa.

Puheenvuoroissaan Parker oli arvioinut Facebookia melko hyytävällä tavalla. Hän vitsaili lähtiessään lavalta, että näiden kommenttien seurauksena Zuckerberg luultavasti sulkee hänen tilinsä.

Parker mainitsee, että Facebookin alkuaikoina monet ihmiset sanoivat hänelle, etteivät he aio mennä sosiaaliseen mediaan, mutta Parker sanoi, että ennemmin tai myöhemmin he liittyvät siihen.

”En tiedä ymmärsinkö todella sanomisieni seurauksia, koska verkoston kasvulla on yllättäviä seurauksia, kun se kasvaa miljardiin tai kahteen miljardiin… Se kirjaimellisesti muuttaa ihmisen suhdetta yhteiskuntaan ja toisiin ihmisiin. Se myös  luultavasti sotkee tuottavuutta oudoilla tavoilla. Luoja yksin tietää, mitä se tekee lapsiemme aivoille.”

Parker ei tosin ota kommentissaan huomioon, että nuoriso ei välttämättä käytä Facebookia niin paljon kuin muita palveluita, mutta menköön.

Kun Facebookia luotiin, ajattelu sen takana oli sellaista, että ihmisten pitäisi käyttää siellä mahdollisimman paljon aikaa ja huomiotaan.

”Ja se tarkoittaa, että meidän pitää tavallaan antaa sinulle pieni dopamiiniannos välillä, koska joku tykkäsi tai kommentoi kuvaasi tai viestiä tai jotain”.

Tämä synnyttää luupin, joka vahvistaa itseään. Parker sanoo, että palvelu käyttää hyväkseen ”haavoittuvuutta ihmisen psykologiassa”.

”Keksijät, luojat – oli se sitten minä, Mark (Zuckerberg), tai Instagramin Kevin Systrom – ymmärsivät tämän tietoisesti. Silti me teimme niin.”

Havainto ei ole sinänsä täysin omaperäinen, ja samasta ilmiöstä Tekniikan Maailmakin on kirjoittanut aiemmin.

Entinen Googlen tuotepäällikkö Tristan Harris sanoi aiemmin tänä vuonna CBS-kanavan 60 Minutes -ohjelmassa, että teknologiajättiläiset käyttävät kasinoista lainattuja keinoja ihmisten saamiseen koukkuun puhelimiensa jatkuvaan tarkistamiseen.

Harrisin mukaan teknologiajätit käyttävät ”aivohakkerointi”-tekniikkaa saadakseen ihmiset koukkuun palveluihin.

Haastattelussa Harris sanoo, että kännyköiden ja sovelluksen notifikaatiot eli ilmoitukset Facebookin kaltaisissa palveluissa on suunniteltu niin, että aivot reagoivat niihin kuin kasinoiden peliautomaatteihin.

”Joka kerta kun tarkistan puhelimen, minä pelaan peliautomaattia nähdäkseni: ’Mitä minä sain?’”

Tämä on yksi keino kaapata ihmisten ajattelua ja saada heidät muodostamaan sovellusten katsomisesta tapa.

Toinen keino on se, että sovellukset antavat käyttäjien saada hiljalleen palkintoja. Esimerkiksi Twitterin käyttäjät saavat hiljalleen lisää seuraajia, ja Snapchat pitää kirjaa siitä, kuinka monena peräkkäisenä päivänä käyttäjä käyttää palvelua.

Ei ole myöskään sattumaa, että Facebook ja Instagram lähettävät käyttäjälle ilmoituksen jokaisesta tykkäyksestä.

”On olemassa kokonainen tekniikoiden kokoelma, joilla saadaan ihmiset käyttämään tuotetta mahdollisimman paljon.”