Ferrarin tapauksessa ensimmäinen johtolanka on nautinto. Se väräyttää sekä insinöörin että taiteilijan sielua kuin 30-vuotias portviini laadukkaan juuston kumppanina. Nyt pitää unohtaa ohikiitäneet optiomiljoonat, hiertävät kengät ja lyhyt kesä. Katto alas ja hanaa…

Lähes kaksi metriä leveä auto ei tahdo millään sopia Monacon kaduille. Samalla voi vain ihmetellä, miten F1-autot ovat kuukautta aikaisemmin ajaneet täällä paikoitellen jopa 300 km/h:n nopeudella. Liikennetiheys ja nopeusrajoitukset eivät salli kaasun painamista lähellekään lattiaa. Vasen kaista kyllä tyhjenee tehokkaasti, kun edessä ajavat tajuavat tunnelissa pyörivän malttamattoman keskimoottorin ujelluksen ja taustapeileihin ilmestyneen matalan auton yhteyden.

F360 Modenan avomalli Spider noudattaa teknisesti umpimallia eli Berlinettaa, josta voi lukea enemmän TM:n numerosta 10/99. Kerrataan kuitenkin sen verran, että F 360 Modena on Ferrarin ensimmäinen täysin alumiinisella korirakenteella toteutettu malli. Alumiiniprofiileista ja -valuosista kootun korikehikon päälle on kiinnitetty niin ikään alumiininen koripellitys. Spiderin teräsvahvisteinen tuulilasin kehys, turvakaarirakenne ja muutamat tarkoin harkitut jäykisteosat tekevät autosta kenties maailman tukevimman avoauton.

Ensimmäisen moottoritietulliaseman jälkeen on edessä vihdoin pätkä vapaata tietä. Autossa on lisävarusteena saatava F1-vaihteisto, jolla vaihtaminen tapahtuu ohjauspyörän kehän alla olevista vivuista. Kytkinpoljinta ei ole lainkaan. Ykkönen päällä kevyesti oikeanpuoleisesta vivusta nykäisten ja kaasua. Nyt on auton vuoro nykäistä. Kiihtyvyys on raivokasta ja pian kakkosvaihteen kytkeydyttyä nopeutta on jo toista sataa. Tuuli luonnollisesti humisee ohjaamossa, mutta sivuikkunat ylhäällä pystyy pitämään yllä suuriakin nopeuksia. Ohjaamon takana olevat pienet lasit estävät pyörteilyn.

Kyynisesti ajatellen edes Ferrari F 360 Spider ei ole autoa kummempi. Neljä pyörää, moottori, väline päästä paikasta toiseen? Mahdoton ajatus. Ainoa vaihtoehto on kokea Ferrari itse.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista artikkelista TM 12/2000, s. 36-39)