Ferrari järjesti päivän sijoittajilleen, jossa se avasi tulevaisuuden suunnitelmiaan. Niihin kuuluu vielä enemmän erikoisautoja, joita valmistetaan vain pieni määrä.

Ensimmäiset Ferrarin uuden Icona-linjan autot SP1 ja SP2. Niiden muotoiluun on haettu mallia legendaarisista kilpa-autoista, kuten vuonna 1948 ratoja kiertäneestä 166 MM:stä. Muotoilu on siis retroa, mutta tekniikka on ehdottomasti modernia.

Ferrari ei pureutunut kovin syvälle kaksikon tekniikkaan, mutta Monzissa on 6,5-litrainen V12-moottori, joka on tehokkain Maranellossa valmistettu. Tehoa on 603 kilowattia ja suurin vääntömomentti on 719 Nm. Autot kiihtyvä nollasta sataan 2,9 sekunnissa ja 200 km/h on nopeusmittarissa 7,9 sekunnissa. Mikäli rohkeus riittää, huippunopeus on neljännellä sadalla.

Kaksikosta Monza SP1 on ehdottomasti se, jossa ei ole tehty kompromisseja. Yksipaikkainen auto antaa huiman kokemuksen siitä, millaista oli kilpa-autoilu reilu puoli vuosisataa sitten. Vauhtivaratkin ovat sellaiset, että suorituskyky on melkein formula 1 -tasoa. Hiilikuitua paljon sisältävä muotoilu on varmasti jotain muuta, kuin viime aikoina on totuttu näkemään.

Puolittaisessa ovessa on ainutlaatuinen rakenne, jonka avulla se nousee ylöspäin. Siitä pääsee kompaktiin ohjaamoon, jossa on kolmepuoleinen ohjauspyörä, erityinen vaihteenvalitsija ja paljon hiilikuitua näkyvissä.

Siinä missä Monza SP1 on aito yksipaikkainen, SP2:ssa on tilaa myös matkustajalle. Erot eivät lopu siihen, vaan tässä mallissa on myös pieni tuulilasi ja toinen kaatumaraudan suoja.

Tuulilasin tilalle Ferrari on kehittänyt ja patentoinut ”Virtuaalisen tuulilasin” tekniikan, joka on integroitu kojelautaan. Lähes näkymättömän keksinnön ilmavirta riittää Ferrarin mukaan antamaan saman ajomukavuuden kuin perinteinen tuulilasi.

Ferrari ei ilmoittanut autojen hintoja, mutta miljoonasta eurosta ei varmasti saa vaihtorahaa takaisin.