Kilpa-ajotaustainen autotoimittaja Robert Koistinen kertoo Oho!-kolumnissaan kömmähdyksistään, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. Kolumni ilmestyy TM:n verkkosivuilla viikottain.

***

Aku Pellinen ajoi muutama vuosi sitten Italian mestaruussarjaa Fiat Abarthilla. Ennen kauden aloitusta auto oli vielä Suomessa, ja minulle tarjottiin koeajomahdollisuutta.

Testiareena oli Ahveniston moottorirata Hämeenlinnassa. Lämpötila oli viileä, mutta rata oli rutikuiva. Viileällä kelillä moottori saa hyvin happea, mutta renkaiden lämmittäminen ottaa oman aikansa. Testipäällikkönä oli Akun isä Jukka Pellinen, ja hän oli luonnollisesti innoissaan uudesta ”huollettavastaan”.

Fiat Abarthissa (lue TM:n juttu) on 1,4-litrainen turbomoottori, joka hieman piristettynä tuottaa erinomaisen teho/painosuhteen. Renkaina on sileäpintaiset Slicks-renkaat, jotka lämmetessään tuottavat kadehdittavan hyvän pidon.

Lämmittelin pari kierrosta rauhallisesti, minkä jälkeen renkaat heräsivät vaimeasti eloon. Auto tuntui yhä yliohjaavalta, mutta nopealla ohjauksella hetkelliset takapyöräluistot oli nopea ottaa kiinni.

Auton oikuttelu lämmitti renkaita sopivasti lisää, ja kohta alkoi tuntua siltä, että pitoa on ihan oikeasti olemassa. Ja silloinhan lisätään myös vauhtia entisestään.

Ahveniston varikkosuoran jälkeinen vasemmalle ja mäkeen kaartuva mutka on tasapainoisellakin autolla huima paikka. Mutta vahvasti yliohjaavalla Abarthilla kädet oli viritettävä normaalia nopeampaan reagointiin. Sillä kertaa sekään ei auttanut.

Vauhtia oli reilu 140 km/h, kun auto pyörähti 180 astetta alle kymmenesosasekunnissa. Ei tarvinnut pitkään odottaa, kun auto törmäsi perä edellä rengaskaiteeseen.

Törmäyksessä pakoputki sai osuman suoraan takaapäin, mikä työnsi pakoputkea eteenpäin rikkoen muun muassa turboahtimen. Kun muut vauriot oli tutkittu, oli mukava viedä kustannusarvio eteenpäin toimituksessa. Muistaakseni kustannusarvio oli 6 000 euroa.

Aku Pellinen jatkoi Abarthilla pyörähtelyä Italian mantereella, mikä sai Pellisten ilmeet mietteliäiksi. Fiat Abarth vietiin Fiatin tehtaalle perusteellisiin tutkimuksiin, jossa ilmeni, että tasauspyörästön lukko oli väärin kasattu. Lukko oli aktiivinen vedossa, ja vielä hetki kaasunnoston jälkeen. Mutta moottorijarrutuksella kaarteeseen käännettäessä lukko avautui äkillisesti, täysin varoittamatta. Asiaa voi verrata toisen etupyörän irtoamiseen.

Kun vika oli korjattu, voitti Aku monta Italian osakilpailua. Akun isä tarjosi ehjällä autolla uutta koeajomahdollisuutta, joten traumoja ei jäänyt puolin eikä toisin.

Lue myös:

Vaarallinen nokkakolari oli rengastestissä enemmän kuin lähellä

Tein rallikilpailussa täydessä vauhdissa rajun käännöksen – ja sitten näin yleisön ilmeet

Eksyin Puolassa Kris Meeken ralliautolla – ja pian vasemmalla näkyi iso linna

Ajattelin yllättää Hondan insinöörit 360 asteen käännöksellä, mutta en ottanut huomioon yhtä asiaa

Ajoin Mika Salon autolla seinään