Fiatin uusi pieni tila-auto Idea on suunniteltu käyttämällä Puntoa pohjana. Itse asiassa autoilla onkin sama pohjalevy.

Tekniikaltaan Idea perustuu nykyiseen Fiatin tuotantoon. Myös moottorivalikoima on entuudestaan tuttua. Bensiinimoottoreita on tarjolla kaksi, 1,2- ja 1,4-litraiset 16-venttiiliset. Dieseleitä on myös kaksi, jotka ovat molemmat turboahdettuja ja yhteispaineruiskutuksella varustettuja.

Idean ulkonäössä on Puntolle tuttuja piirteitä, etenkin lyhyt takaylitys, jolloin takapyörät näyttävät olevan aivan takakulmassa. Muiltakin osin auton tunnistaa ulkonäöltään selvästi Fiatiksi. Korkeutta Idealla on liki kaksikymmentä senttiä Puntoa enemmän. Takaapäin sitä vastoin auto näyttää kapealta korkeutensa takia, vaikka leveyttä Idealla on kuitenkin liki 170 cm, mikä on pikkuautolle reilu mitta ja tällaisten pienten tila-autojen suurimmasta päästä. Toisaalta myös auto on luokkansa korkeimpia.

Auton korkeus mahdollistaa korkean istuma-asennon, jolloin autosta tulee pituuteensa nähden tilava ja väljän oloinen. Ensivaikutelman perusteella autossa tuntui olevan varsin mukavasti tilaa sisällä, mutta tarkemmat mittaukset ja vertailu kilpailijoiden kanssa antavat aikanaan tarkemman ja luotettavamman tuloksen.

Lähempään tutustumiseen otettiin 1,4-litrainen bensiinimoottorinen malli, koska se luultavimmin tulisi Suomeen, jos tuontiin ryhdytään. Todennäköisesti se olisi joka tapauksessa myydyin malli. 1,4-litraisen moottorin voimavarat riittivät kuljettamaan ainakin kuormaamatonta autoa liikenteen rytmin mukana ilman vaikeuksia. Tietenkin täysi kuorma tuntuu suorituskyvyssä tämän kokoisen moottorin ollessa kysymyksessä.

Ajoltaan Idea vaikutti kelvolliselta lyhyen tutustumisen perusteella. Tosin sähköisen ohjaustehostimen välittämää tuntumaa tiehen ei oikein voi kehua. Keveys on kaupunkiliikenteessä ja pysäköitäessä monien mielestä etu, mutta ei enää maantiellä ajettaessa.

Fiat Idean tuleminen Suomen tuontiohjelmaan on vielä auki, joten hinta-arvioitakaan ei vielä ole. Ensi vuoden alkupuolella varmaan voidaan odotella päätöksiä asiasta ja mahdollisesti tuotavista malleista. Näillä näkymin voisi pitää todennäköisimpänä 1,4-litraista bensiinimoottoria.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 18/03, s. 64-65)