Pohjois-Amerikassa Chryslerin kanssa kaveeraava Fiat etsii kuumeisesti uusia kumppaneita ennen kaikkea Eurooppaan.

General Motors ei halunnut aloittaa Euroopassa Opelin ja Fiatin yhteistyötä, vaan kieltäytyi italialaisten tarjouksesta ja valitsi sen sijaan PSA Peugeot Citroënin. Amerikkalaisyhtiön päätös on helppo ymmärtää, sillä kumppanuutta yritettiin jo kertaalleen muutama vuosi sitten. Silloin se päättyi jonkinasteiseen katastrofiin, josta GM maksoi itsensä ulos miljardisummalla.

Euroopan taantuvilla markkinoilla Fiat tarvitsee apua, sillä yhtiö on suuri ja vahva ainoastaan kotimarkkinoillaan Italiassa. Fiatin pääjohtaja Marchionne kiistää keskustelleensa PSA:n kanssa ennen Opelia, mutta asian todenperäisyyden tietävät vain harvat. Joka tapauksessa Marchionne on ilmoittanut olevansa kiinnostunut neuvottelemaan kaikkien kanssa, jotka haluavat hänen kanssaan keskustella.

Viimeisimpänä kumppanina on nostettu esiin ruotsalainen Volvo, jolla on erinomainen tietämys turvallisuusteknologiasta. Volvolla on myös jo valmiina uusi muunneltava perusrakenne ja helposti erikokoiseksi muunneltava ahdettu nelisylinterinen moottori suurempiin automalleihin. Toisaalta Geelyn omistama yhtiö hakee kumppania pikkuautojen kehittämiseen.

Volvo voisi toisaalta kiinalaisen omistajansa kautta helpottaa Fiatin maailmanvalloitusta. Marchionnen tiedetään käyneen neuvotteluita Mazdan ja Suzukin kanssa yhteistyöstä tulevaisuuden tekniikan, kuten hybridien ja polttokennojen saralla.