Vaikka suurella osalla autonvalmistajista on vielä pitkä matka vuodelle 2015 asetettuun päästörajaan, ovat jotkut jo reilusti alittaneet sen.

Euroopan Unioni on asettanut autonvalmistajille vuodelle 2015 päästötavoitteen 130 g/km. Vielä jokunen vuosi sitten tuo raja tuntui saavuttamattomalta, mutta uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöt tippuvat nopeaan tahtiin. Tämän takia kiihkeimpien ympäristöintoilijoiden väitteet autoteollisuuden passiivisuudesta tuntuvat turhilta.

Viime vuonna Euroopassa myytyjen henkilöautojen CO2-päästöt putosivat melkein viisi grammaa (4,7) 140,9 grammasta kilometrillä arvoon 136,1 g/km. Maittain vähennykset vaihtelivat Italian kolmesta grammasta Kreikan kymmenystä vaille kymmeneen grammaan. Suomi ylitti 5,4 grammallaan keskiarvon.

Maittain alhaisin keskiarvo on Portugalissa (122,7 g/km) ja Sveitsi (154,9 g/km) on ainoa 150 g/km rajan yläpuolella oleva maa. Suomi oli vertailussa jälkipäässä 144,1 g/km arvollaan, mutta vertailu ei ota huomioon maan olosuhteita, ajomatkoja ja autokantaa. Suomessa ei tultaisi toimeen listan kärjessä olevien maiden miniautoilla.

Valmistajakohtaisesti Fiat jatkaa komeasti kärjessä 118,2 g/km päästöillä, jotka ovat laskeneet kahdessa vuodessa 4,9 g/km. Ero seuraavina oleviin Seatiin (125,2 g/km) ja Citroëniin (125,3 g/km) on melkoinen eli 7 g/km. Tulevan päästörajan alittivat viime vuonna myös Toyota, Alfa Romeo, Mini, Peugeot ja Renault. Suurin pudottaja oli Lexus, joka kasvatti myyntiään CT200h ja samalla merkin CO2-päästöt tippuivat 28 prosentilla.