Stilo on Fiatin uusi tulokas perheautojen kokoluokkaan. Hieman isompi kuin edeltäjänsä – kuten tapana on. Mitä muuta Euroopan markkinoiden kovimmin kilpailtuun segmenttiin sijoittuva italialaisuutuus tarjoaa? Minkälaisin houkuttimin suurvalmistaja lähestyy perheauton tarvitsijaa?

Fiat Brava/Bravo -malliparin seuraaja Stilo asettuu samaan markkinointisegmenttiin, vaikka onkin hieman kookkaampi. Perheautoluokassa eli niin kutsutussa C-segmentissä myydään Euroopassa vuosittain noin neljä miljoonaa autoa. Sen tärkeyttä ja kilpailun kovuutta lisää vielä se, että mukana ovat kaikki suurvalmistajat.

Stilon rakenne perustuu moduuliajatteluun. Sen pohjalevy koostuu palkeista ja niitä yhdistävistä levyistä. Kokonaisuus on suunniteltu suurtuotantoa silmällä pitäen. Mutta myös jatkoa on ajateltu, sillä tulevaisuudessa Stilon rakenteiden mitoituksia muuttamalla voidaan valmistaa muunkin tyyppisiä autoja kohtuullisin tuotantoinvestoinnein.

Ulkonäkö on onnistunut. Stilo näyttää uudelta ja uudenaikaiselta. Sukunäköisyyttä muihin Fiat-malleihin ei suoranaisesti ole. Auton keulaa voi pitää jopa tavanomaisena, mutta kokonaisuudessa on Fiatille luonteenomaista persoonallisuutta.

Nykyaikainen perheauto on luonnollisesti etuvetoinen ja sen moottori on poikittain edessä. Stilon moottorit ovat nelisylinterisiä, paitsi suurin 2,4-litrainen, joka on viisisylinterinen. Kaikissa neljässä bensiinimoottorissa on kaksi nokka-akselia kannessa ja neljä venttiiliä sylinteriä kohden. Pienin on iskutilavuudeltaan 1,2 litraa ja teholtaan 59 kilowattia; 1,6 litran moottori tuottaa 76 kilowattia, 1,8-litrainen 98 ja 2,4-litrainen 125 kilowattia. Dieseleitä on kaksi ja niissä on yksi nokka-akseli kannessa, kaksi venttiiliä sylinteriä kohden, turboahdin ja yhteispainesuoraruiskutus. Periaatteessa kyse on samasta 1,9 litran moottorista, josta on kaksi versiota. Pienempitehoinen on 59-kilowattinen. Suurempitehoisessa on säädettävin ohjaussiivin varustettu turboahdin ja ahtoilman jäähdytin ja niillä avuin tehoa 85 kilowattia.

Yleiseltä ajokäytökseltään Fiat Stilo on vakaa ja ohjautuu hyvin. Tiukoissa kaarteissa on pyrkimystä aliohjautuvuuteen ja kori kallistelee voimakkaasti, mitä ei odottaisi Fiatilta. Alusta kuitenkin toimii asiallisesti selvittäen erilaiset epätasaisuudet hyvin.

Lyhyen tutustumisen aikana uuden Fiat Stilon viisiovisesta versiosta muodostui käsitys, että se on kelpo auto, jolla ilmeisesti on ominaisuuksia menestyä perheautojen kovasti kilpaillussa luokassa. Se vaikuttaa käytännölliseltä ja monipuoliselta käyttöautolta, jossa on ripaus italialaista persoonallisuutta ja tyyliä – kuten mallinimikin kertoo.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 15/2001, s. 12-17)