Karmahan voi olla hyvä tai huono ja näyttää valitettavasti siltä, että Fiskerin Suomessa valmistettava auto kuuluu jälkimmäisiin.

Julkaisimme vähän aikaa sitten uutisen Consumer Reportsin -lehden ostamasta Fisker Karmasta, joka 300 km ajettuna jätti testaajan tien päälle. Pari muutakin ostajaa ilmoitti vastaavasta ja lisäksi Karmalla on nuoresta iästään huolimatta jo kontollaan pari huoltoon kutsua.

Valitettavasti tarina ei pääty tähän, vaan moneen kertaan viivästynyt ja kallistunut automalli on noussut jälleen otsikoihin monella eri tavalla. Eikä kovin positiivisessa valossa. Ensinnäkin Fiskerin uusi toimitusjohtaja, entinen Chryslerillä toiminut Tom LaSorda kertoi CR:n auton vain suojelleen itseään viitaten käyttäjän aiheuttamaan vikaan. Mutta tämä on pienin Fiskerin viime aikaisista sammakoista.

GiGaom-sivusto on saanut haastattelun eräältä Fiskerin jättäneeltä työntekijältä, joka siirtyi sähköautojen valmistusta aloittelevan Codan palvelukseen. Kyseinen henkilö erosi sen takia, että Henrik Fisker halusi aloittaa autojen tuotannon, vaikkeivät ne olleet vielä teknisesti valmiita. Syy tuotannon aloittamiseen oli yksinkertainen, Yhdysvaltain energiaministeriö halusi näyttöä antamansa 529 miljoonan dollarin vastineeksi.

Näytöt ja tuotantotahti olivat kuitenkin sen verran vaatimattomia, että lainan jatkomaksut jäädytettiin, minkä takia entisen General Motorsin Delawaren-tehtaan muutostyöt jouduttiin pysäyttämään. Karmaa halvempaa Ninaa on tarkoitus valmistaa siellä, mutta projekti on nyt jäissä. Auto on kuitenkin tarkoitus esitellä ensi kuussa New Yorkin autonäyttelyssä.

Fiskerin tiedottaja otti yhteyttä GiGaom-sivustoon ja vakuutti laadun ja asiakastyytyväisyyden olevan Fisker Automotivelle tärkeimpiä asioita. Hänen mukaansa uuden tekniikan kanssa on aina ongelmia, jotka pyritään selvittämään tapauskohtaisesti mahdollisimman nopeasti.

Eilen Fisker Karma sai uusimman naarmun haarniskaansa, sillä kaikkien autojen akustot ja moduulit vaihdetaan uusiin. Akkutekniikan valmistava A123Systems on löytänyt kenttätutkimuksissa akuista viallisia prismaattisia soluja. Yhtiö on alkanut valmistaa korvaavia moduuleja sekä akustoja, ja toimittaa niitä mahdollisimman pian asiakkaille, joiden autot ovat viallisia.

Akustojen ja moduulien korvaaminen uusilla maksaa noin 43 miljoonaa euroa, minkä yhtiö arvioi saavansa takaisin seuraavien muutaman kvartaalin (suomennettuna pari vuotta) aikana. A123 uskoo löytäneensä niin vian syyn kuin ratkaisun siihen, ettei tapaus pääse toistumaan.

Toivottavasti tämä on viimeinen ikävä uutinen ja Fisker Karma pääsisi vihdoin täydellä vauhdilla tuotantoon ja yleistymään. Auton ajatus ja tekninen periaate ovat edistyksellisiä, mutta pieni budjetti ja kiire eivät ole tehneet hyvää auton maineelle.