Pienimuotoisessa lehdistötilaisuudessa suomalaismedialle esitelty Ford EcoSport on muuttunut enemmän kuin ensi silmäyksellä ymmärtää. Oy Ford Ab:n toimitusjohtaja Hannu Pärssinen on innoissaan yhtiön ensimmäisestä vuoden 2018 puolella myyntiin tulevasta uutuudesta. Hän puhuu täysin uudesta mallista, jossa on toki vähän liioittelua.

Yksi tärkeä tekijä siinä, miksi EcoSportia saatiin muutettua niin paljon, on valmistusmaan muutos. Tähän saakka autot tulivat Intiasta, mutta jatkossa EcoSportit valmistetaan Fordin Romanian tehtaalla, mistä on tähän saakka tuotu Suomeen B-Maxeja.

Ulkonäöltään uudistunut EcoSport istuu entistä paremmin samaan linjaan kookkaampien Kugan ja Edgen kanssa. Parannukset eivät lopu koriin, vaan myös sisustus on pistetty uusiksi kojelautaa myöten. Saatavana on nyt paljon varusteita, joita on totuttu näkemään kalliimmissa automalleissa. Ovipaneelit ja vastaavat yksityiskohdat kuitenkin paljastavat auton hintaluokan.

Tekniikkapuolella tärkeä lisä mallisarjaan on mahdollisuus valita neliveto, joka puuttuu monelta kilpailijalta. Sen saa tosin ainakin toistaiseksi vain 1,5-litraisen 92 kilowatin tehoisen dieselmoottorin kera. Etuvetoisissa malleissa on 1,0-litrainen bensiiniturbo joko 92 tai 103 kilowatin tehoisena. Kesällä 2018 mallisarjaan tulee myös etuvetoinen dieselmoottorinen vaihtoehto.

Uudistuneen Ford EcoSportin ennakkomyynti on jo käynnissä ja hinnat lähtevät Trend-varusteisen 20 724 eurosta. Nelivetoisen EcoSportin saa halvimmillaan 27 024 eurolla. Uutuus esitellään Suomessa virallisesti helmikuussa.