Fordin suurin uutuus tällä hetkellä on neljännen sukupolven Focus, jota valmistetaan Saksan lisäksi ainakin Kiinassa, mistä sitä viedään ensi vuonna myös Pohjois-Amerikkaan. Uuden Focuksen rinnalla Kiinassa esiteltiin sikäläinen toisen sukupolven Escort.

Focuksessa siirrytään käyttämään uutta perusrakennetta, joten Kiinassa Escort saa nykyisen Focuksen perusrakenteen. Monimutkaista? Kyllä, mutta kiinalaisautojen tuotanto ja mallikirjo on suo, johon voi upota hyvin syvälle. Yhdestä automallista voi olla samaan aikaan tuotannossa neljä eri sukupolvea!

Escort on Fordille erittäin tärkeä automalli Kiinassa, sillä se kattoi viime vuonna 285 000 kappaleen myynnillään yli kolmanneksen Fordin rekisteröinneistä. Henkilöautojen joukossa se oli Kiinassa sijalla yhdeksän ja Escortia myytiin yli satatuhatta enemmän kuin Focuksia.

Ulkonäöltään uusi Escort muistuttaa paljon aiempaa Focusta. Yhtäläisyyttä on myös moottoreissa, sillä vaihtoehtona ovat 1,0-litrainen EcoBoost ja vapaasti hengittävä 1,5-litrainen.

Tärkein parannus on kulutuksessa, joka on valmistajan mukaan pudonnut enimmillään 16 prosenttia. Vaihteistona niiden kanssa on joko kuusivaihteinen käsivalintainen tai kuusivaihteinen automaatti.

Ford lupaa, että Escort on paljon edeltäjäänsä turvallisempi. Vakiona on aina ajonvakautus, ikkunaturvatyynyt ja renkaiden ilmanpaineiden valvontajärjestelmä. Escortin uskotaan saavan viisi tähteä C-NCAP -turvallisuustestissä.

Uusia Escortiin saatavia varusteita ovat muun muassa muistilla varustetut sähköllä säädettävät etuistuimet, peruutuskamera ja älyavain.