Fordin F-sarja on ollut 21 vuotta Yhdysvaltain eniten myyty automalli ja viisi vuotta kauemmin eniten myyty paku. Moista taustaa vasten malliuudistuksen pitää olla maltillinen.

Äkkiseltään vilkaisten uusi F-150 ei paljoakaan poikkea edeltäjästään, vaikka niin tekeekin. Vanhaakin myydään hyvin, mutta Ford haluaa F-150:n säilyvän jenkkien eniten myytynä autona. Siksi yhtiö joidenkin kuukausien ajan myy sekä vanhaa että uutta rinnakkain. Näihin aikoihin jo myyntiin tulevan 2004-mallin muodot ovat aiempaa puhtaammat, mutta lähellä edeltäjäänsä. Maltillisuudesta on pidetty kiinni ja Fordin mukaan myös koviksen näköisistä linjoista.

Tarjolla on kolme hyttivaihtoehtoa, jotka ovat viitisentoista senttiä aikaisempaa pitempiä. Yhdessä versiossa on yhden rivin istuinten takana tavaratilaa ja kahdessa muussa istuimia kahdessa rivissä.

Avopakujen ostajista 80 prosenttia haluaa lisäovilla varustetun jatketun ohjaamon. Siksi F-sarjan uusissa malleissa kahdessa on taakse avautuvat kapeat lisäovet ja kolmannessa, SuperCrew-cabissa, reilusti neljä täysikokoista ovea. Valittavissa on niin ikään kolme eripituista lavavaihtoehtoa (2,4, 2,0 ja 1,7 metriä), joiden jatkoksi saa takalaidan virkaa tekevän karsinaraudan käännettyä avatun perälaudan päälle.

Moottorivaihtoehtoja on tarjolla kaksi; täysin uudistettu 5,4-litrainen kolmiventtiilirakenteinen Triton-V8 (224 kW) ja vanha kaksiventtiilinen 4,6-litrainen V8 (172 kW). Vaihteistona molempien yhteydessä on nelinopeuksinen automaatti. Vuoden 2004 F-sarjaan liittyy myöhemmin myös SVT Lightning -puhtipaku. Konseptiautossa nokalla peuhaa ahdettu täysalumiininen 5,4-litrainen V8 (373 kW eli 500 hv)

(Tiivistelmä Jukka Sihvosen artikkelista TM 13/03, s. 61)