Uusi Ford Fiesta muistuttaa ulkonäöltään isompaa veljeään Focusta, jota se myös on lähestynyt kooltaan. Fordin tähtäimessä on saada uudella Fiestalla aikaisempaa suurempi osuus yhä tärkeämmiksi käyneistä pikkuautomarkkinoista.

Uusiutuessaan Fiesta on kasvanut edelliseen malliin nähden niin sisältä kuin ulkoa. Sisätilojen kasvu on ollut suurempaa kuin ulkomittojen, joten suunnittelijat ovat onnistuneet tilankäytön järjestelyissä hyvin. Uudessa Fiestassa on selvästi edeltäjäänsä enemmän tilaa matkustajille niin edessä kuin takana. Lisäksi tavaratilaakin on aikaisempaa enemmän.Kuljettajan paikan mitoituksessa on pyritty ottamaan huomioon erimittaiset kuljettajat.

Kori on merkittävästi aikaisempaa jäykempi. Energiaa sitovien muodonmuutosalueiden lisäksi kori on suunniteltu jakamaan ja siirtämään törmäysvoimat laajalle alueelle. Tähän on päästy käyttämällä erityisten vahvikkeiden lisäksi rakenteissa paljon suurlujuusterästä ja erivahvuisesta materiaalista laserhitsattuja levyjä.

Edelliseen malliin verrattuna Fiestan moottorivalikoima muuttuu melkoisesti. Uudet mallit ovatkin aikaisempia taloudellisempia. Edullisin moottorivaihtoehto, vanha perinteinen työjuhta eli 1,3-litrainen työntötankomoottori siirtyy nyt historiaan. Sen korvaajaksi tulee uusi samankokoinen kahdeksanventtiilinen moottori, jossa on kanteen sijoitettu nokka-akseli. Tehoa tässä moottorissa on 50 kW eli 6 kW aikaisempaa työntötankomoottoria enemmän. Toinen täysin uusi moottori on turboahdettu 1,4-litrainen suoraruiskutusdiesel, joka on suunniteltu yhteistyössä PSA-yhtymän, eli Peugeotin ja Citroënin kanssa. Polttoaineensyöttö moottorissa on hoidettu Siemensin valmistamalla yhteispaineruiskutuksella. Tämän toisen sukupolven järjestelmän suurin ruiskutuspaine on 1 500 baaria. Moottorista irtoaa tehoa 50 kW ja vääntöä 160 Nm.

Tehokkain bensiinimoottori on Focuksesta ja edellisen Fiestan Sport-mallista tuttu 16-venttiilinen 1,6-litrainen. Tehoa tässä moottorissa on samat 74 kW kuin Focuksen keulalla olevassa. Moottorin ominaisuuksia on kuitenkin hiottu, ja sen vääntökäyrä on laakeampi, vaikka huippuvääntöä on vain 1 Nm aikaisempaa enemmän. Toinen Focuksesta tuttu ja samaa 16-venttiilistä moottorisarjaa edustava on 1,4-litrainen moottori. Fiestassa tämän moottori teho on 58 kW aikaisemman 55:n sijaan.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 18/01, s. 4-5)