Vaikka Fiesta on uusiutunut aika ajoin, on sen perusrakenne yli kymmenen vuotta vanha. Oli siis jo aikakin uudistua täydellisesti. Uusi Fiesta on kasvanut muiden pikkuautojen tapaan, tosin ulkomitoissa vain 10 sentillä. Mutta sisätilat ovatkin jo aivan toista luokkaa kuin vanhassa. Edellisen uudistuksen jälkeen Fiesta nousi luokkansa kärkeen. Sama voisi toistua nytkin.

Ford Fiestaa on myyty jo neljännesvuosisataa. Ensimmäinen malli esiteltiin 1976, ja nykyisen mallin esi-isä näki päivänvalon vuonna 1989. Sen korikehikko jäi lähes muuttumattomana vuoden 1995 uudistuksessa, jolloin etu- ja takapää saivat uudet muodot. Vuosien vieriessä siihen on tehty pieniä muutoksia, mutta lopulta Fiesta alkoi olla jo vanhentunut verrattaessa sitä muihin vastaaviin autoihin. Eniten tämä näkyi sisätilojen ahtaudessa.

Sisätiloissa huomaa todella eron nykyiseen Fiestaan. Uudessa on selvästi enemmän tilaa, ja ero luokkaa suurempaan Focukseen jää pieneksi. Ehkäpä suurin ero niiden tiloissa rajoittuukin tavaratilaan. Nykyajan pikkuautot eivät todellisuudessa ole enää mitään pikkuautoja. Ensimmäiseen Fiestaan verrattuna on pituutta tullut lisää 30 senttiä, leveyttä 12, korkeutta 10 – ja mikä eniten vaikuttaa sisätiloihin – akseliväliä 20 senttiä.

Fiestan moottorivaihtoehdot muuttuvat huomattavasti nykyisin myynnissä olevasta mallista. Nyt jää historiaan vanha 1,3 litran Valencia-moottorina tunnettu työntötankokone, jossa nokka-akseli on moottorilohkossa. Sen sijaan mallin aloituskoneena on samankokoinen Duratec 8V, jossa on yksi nokka-akseli sylinterikannessa ja kaksi venttiiliä sylinteriä kohden. Suomeen tulee tästä moottorista sen tehokkaampi versio, eli 50-kilowattinen. Seuraava konekoko on 1,4-litrainen Duratec 16V, joka on kehitetty Focuksen vastaavasta koneesta. Fiestassa sen teho on 58 kW, eli 3 KW vähemmän kuin Focuksessa. Toinen Focuksesta peräisin oleva moottori on 1,6-litrainen.

Neljäs Suomeen tuleva moottori on tehty yhteistyössä PSA-yhtymän, eli Peugeotin ja Citro‰enin kanssa. Tämän turbodieselin tilavuus on 1,4 litraa ja siinä käytetään Siemensin valmistamaa yhteispaineruiskutusta. Suurin ruiskutuspaine on 1 500 baaria, tehoa on 50 kW ja vääntöä 160 Nm. Tehokkain vääntöalue on välillä 1 750 ja 2 500 r/min.

Ajo-ominaisuuksissa ja varustelutasossa eivät nykyiset pikkuautot häviä millään tavoin hieman suuremmille malleille. Uusi Fiesta edustaa kunnialla Fordin ammattitaitoa ja se tullee nousemaan jälleen luokkansa kärkipaikoille. Ominaisuudet tuntuvat olevan kunnossa, joten lopullinen varustelu ja hinta antavat vinkkejä Fiestan menestymiselle. Kilpailu tulee olemaan kova, koska uusia malleja on tullut ja tulee muiltakin.

(Tiivistelmä Kari Pynnän artikkelista TM 2/02, s. 10-15)