Tuskin kukaan voi väittää Ford Focuksen neliovista Sedania huonon näköiseksi. Se on varmasti tyylikäs ja sopivasti maltillisempi kuin rohkeasti muotoiltu viistoperäinen rinnakkaismallinsa. Se sopii moniin makuihin. Pitkässä käyttötestissä tyylikysymykset jäävät kuitenkin taka-alalle. Silloin seurataan auton toimivuutta ja luotettavuutta. Tässä suhteessa Focus ei täyttänyt aivan kaikkia vaatimuksia.

Ford iski Focuksellaan kultasuoneen. Auto nousi viime vuonna raketin tavoin Suomen toiseksi myydyimmäksi malliksi Opel Astran jälkeen. Tänä vuonna se on joutunut päästämään uusiutuneen Toyota Corollan ohitseen. Focuksen tullessa markkinoille loppuvuodesta 1998 hinnastossa oli tarjolla heti parikymmentä eri versiota. Käyttötestiin valittiin Sedan siksi, että suomalaiset jostain syystä pitävät ”laatikkoperäisistä” malleista poikkeuksellisen paljon.

Tekniikan Maailman sivuilla Ford Focusta on tähän asti jo arvioitu varsin perusteellisesti. Nyt on 60 000 kilometrin käyttötestin vuoro, ja mielenkiintoisesta testistä onkin kysymys, sillä Focuksen käyttäjien piiristä kuullut kokemukset auton toimintavarmuudesta eivät ole pelkästään myönteisiä.

Focus kesti testitaipaleen hyvin ja on valmis jatkamaan matkaansa vielä pitkään. Vain maalipinnan lievä mattaantuminen ja pikkukolhut kertovat taakse jääneistä kilometreistä. Vaikka korjauskulut nousivatkin tavanomaista hieman suuremmiksi, niin kohtuullinen polttoaineenkulutus tasoittaa tilannetta. Kokonaisuudessaan Focuksen käyttökulut jäivät järkevälle tasolle.

(Tiivistelmä Pekka Aromaan ja Martti Merilinnan artikkelista TM 12/2000, s. 118-127)