Ford oli tuomassa ensimmäisenä suoraruiskutusdieseliä pakettiautoihin, ja Ford Transit oli rakenteen edelläkävijä. Sitä vastoin henkilöautodieseleissä Ford on pitäytynyt perinteisessä kammiorakenteessa, ja vasta nyt tilanne on muuttunut, kun ensimmäisenä Fordin henkilöautona Focus on saanut keulalleen suoraruiskutusdieselin.

Eurooppalaisista suurista autonvalmistajista Ford on viimeisenä ottanut käyttöön henkilöautoon tarkoitetun suoraruiskutusrakenteisen dieselmoottorin. Focuksessa käytetty 1,8-litrainen dieselmoottori perustuu aikaisempaan kammiorakenteiseen voimanlähteeseen.

Uudessa turboahdetussa Endura DI -moottorissa on käytetty samaa ”alakertaa” kuin kammiorakenteisessa mallissa, moottorien sylinterimitat ja iskutilavuudet ovat yhtenevät. Uudistettuja osio ovat mm. männät, sylinterinkansi, imu- ja pakosarjat. Yhteensä yli 80 prosenttia moottorin osista on kokenut muutoksia entiseen verrattuna.

Ajossa moottorin veto alkaa selkeästi kahdentuhannen kierroksen kohdalla, tämän rajan alapuolella veto on ohutta, eikä pitkäksi välitetty viitosvaihde ole käyttökelpoinen taajamassa. Melutasoltaan Focus sijoittuu dieselien keskikastiin.

(Lyhennelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 15/99, s. 30-31)